Bokföring


Vad kostar Bokio bokföring?

Bokio bokföring kostar i sitt grundutförande inget att använda. Du betalar först när du vill ha bokföringssupport eller andra premiumtjänster. Om du gör allt själv tycker vi dock inte att du som användare ska behöva lägga pengar på något så tråkigt som bokföring.

 

Finns det några begränsningar?

Vi har inga begränsningar i antal företag [Skapa flera företag], antal verifikat, anställda, användare, fakturor, löner mm.

 

Våra tilläggstjänster

Har du en Enskild firma och väljer att göra bokslut själv så går detta alldeles utmärkt att göra i Bokio. De kostar dig ingenting och efter avslutat bokslut får du automatiskt fram en NE-bilaga som du kan använda som underlag när du fyller i hos Skatteverket. Läs mer här [Bokslut i Enskild firma: Steg för steg]

Skulle du behöva hjälp med bokslut så kan du direkt i systemet skicka en förfrågan till oss. Följande priser gäller:

  • Enskild firma: 4 000 kr
  • Aktiebolag (K2): 6 000 kr
  • Aktiebolag (K3): 10 000 kr
  • Handelsbolag (INK4): 8 000 kr

Har du Aktiebolag kan du mote en kostnad av 1180 kr direkt få ut din årsredovisning och deklaration, detta genom Årsredovisning Online.

Läs mer här [Kan Bokio göra bokslut, deklaration och årsredovisning?]

 

Hjälp med bokföring

Vi erbjuder alltid support men handlar det om mer avancerad bokföringshjälp (som kräver att vi måste göra jobbet) och om du eller vi känner att du behöver mer hjälp av en redovisningskonsult så erbjuder vi tjänsten Bokio Partner. Annars försöker vi svara på alla frågor så snabbt som möjligt men om man vill ha garanterat svar inom 24h på arbetsdagar så går det bra att teckna Prio-support. Detta går enbart att teckna över ett års tid.


Kan jag koppla Bokio till min bank?

I Bokio kan man på ett enkelt sätt importera sitt kontoutdrag och därefter bokföra varje transaktion. Det gör man genom vår Bankimport där man kopierar innehållet från kontoutdraget direkt in i Bokio.

Läs en mer detaljerad beskrivning på hur bankimporten fungerar.

Det finns idag annars ingen automatiskt koppling till banker. Detta är någon som vi planerar att införa i framtiden.


Kan Bokio hjälpa mig att kontrollera min bokföring?

Vill du ha hjälp med enskilda verifikat?

Bokio har stöd för att köpa hjälp för enskilda verifikat direkt i applikationen.

Vill du att ha hjälp med ekonomiarbetet?

Vi kan sköta allt ditt ekonomiarbete eller delar av det. Begär offert till vår partnerlösning.


Kan Bokio hjälpa mig med Revision?

Bokio har själv inga revisorer men vi har mycket goda kontakter i branschen och kan enkelt hjälpa dig att hitta en bra revisor i vårt partnernätverk. Vi jobbar bland annat med KPMG.

Kontakta oss gärna om du vill att vi ska hjälpa dig med detta.


Hur bokför man i Bokio?

Att bokföra i Bokio ska vara automatiserat och enkelt. Det går såklart också att göra sin bokföring helt manuellt i Bokio. Det finns alltså två olika sätt att bokföra i Bokio, modern bokföring eller manuell bokföring.

Automatiserad bokföring - modern bokföring

Börja bokföra genom att klicka på + eller Ny händelse. Se gärna vår video för hur man kommer igång med bokföringen.

Steg 1: Ladda upp underlag

När du valt att skapa en Ny händelse får du valet att importera underlag för bokföringen. Det går bra att importera både bild- och PDF-fil. Du kan även välja att bokföra utan kvitto eller importera underlag genom Kvittoinkorgen.

Steg 2: Välj rätt bokföringsmall

Bokio är skapat för att bokföringen ska kunna göras så snabbt och smidigt som möjligt. Ett stort antal bokföringsmallar är inlagda som kan användas i den moderna bokföringen.
Bokio tolkar uppladdade underlag och föreslår bokföringsmallar som underlaget ska bokföras med. Föreslår den inte rätt kan man söka själv. Har man köpt en dator så söker man på dator och Bokio föreslår en mall för bokföring av just dator. Man slipper helt fundera över bokföringskonton, debet och kredit.

Modern bokföring i Bokio föreslår bokföringsmallar

Steg 3: Fyll i och kontrollera

Bokio tolkar fakturan och föreslår hur den bokföras. Detta måste kontrolleras och kan behöva ändras om Bokio tolkat fel. Summan ska alltid fyllas i med inkl. moms.

Bokio tolkar fakturor och kvitton

Steg 4: Förhandsgranska och justera

Efter att ha klickat bokför kommer man till en förhandsgranskning av hur verifikatet kommer att bokföras. Bokio har här räknat ut moms och vilka bokföringskonton det ska bokföras på. Här kan man även justera bokföringen genom att klicka på redigera-ikonen.

Manuell bokföring

I vissa fall vill man bokföra manuellt genom att själv skriva bokföringskonton, debet och kredit. Man kan alltid välja att bokföra manuellt.

Bokför manuellt i Bokio

Sökord: kontera, kontering


Stödjer Bokio både fakturametoden och kontantmetoden?

När du skapar ditt Bokio-konto får du från början välja om du vill använda dig av kontantmetoden eller fakturametoden. För att ändra inställningen i efterhand går du in på respektive räkenskapsår under Inställningar.

Kontantmetoden (kallas ibland bokslutsmetoden) får bara användas av företag som omsätter under 3 miljoner kronor. I kontantmetoden redovisar man endast verifikationer när det sker en inbetalning eller utbetalning. Man får när som byta från kontantmetoden till fakturametoden men aldrig byta från fakturametoden till kontantmetoden.

Kontantmetoden kräver lite mindre arbete men bokföringen ger inte riktigt lika bra bild av hur verksamheten egentligen går.

Sökord: Redovisningsmetod

 


Vad händer när jag bokfört ett verifikat?

När du bokfört ett verifikat hamnar det under fliken bokfört i menyn. Där kan du se gamla verifikat du gjort och även kika på underlaget om du valt att ladda upp det direkt. Har du inte laddat upp något underlag kan du komplettera med det här.


Hur fungerar verifikationsnummer?

Verifikationer i Bokio benämns med bokstaven “V” framför numret. Om du har importerat bokföring från ett annat program kan det eventuellt vara så att dessa verifikat har en annan benämning. Detta är inget man kan justera.

Du måste inte bokföra underlagen i tidsordning. Det viktiga är att verifikaten har en obruten serie och det ser vi till att lösa åt dig. Vid nytt räkenskapsår börjar det om och första bokningen får beteckningen “V1”.


Hur exporterar jag verifikationslistan?

Under Bokfört i menyn kan du exportera din verifikationslista som PDF för respektive räkenskapsår. Inne i Bokio kan du skifta mellan datum- och nummerordning men vid export så hamnar verifikaten automatiskt i nummerordning.


Kan jag lägga till egna konton?

Nej. Just nu kan du inte lägga in egna konton och den stora anledningen till detta är att vi jobbar stenhårt för att automatisera hela bokföringsprocessen. För att lyckas med automatisering krävs det att vi standardiserar så mycket som vi bara kan och då ryker tyvärr möjligheten till egna konton just nu. Får vi till en bra lösning kommer vi givetvis att erbjuda detta också.


Datum och summa stämmer inte

Ibland hittar våra utläsningsalgoritmer inte rätt och det är därför viktigt att du som laddar upp underlag alltid kontrollerar att det faktiskt är rätt datum och summa som läses ut. Vi jobbar självklart kontinuerligt för att förbättra detta men tyvärr är ingen perfekt från början.


Varför ska jag ladda upp underlaget digitalt?

Om du laddar upp underlag digitalt så får du hjälp av Bokio att läsa ut datum och summa så att du ska få mindre att knappa in själv. Vi önskar även att vi kunde säga att du sedan fick slänga underlaget men där är vi tyvärr inte legalt. Du får dock lov att använda den digitala kopian som ersättning för din traditionella pärm och kan därför förvara originalen i en skokartong om de skulle efterfrågas vid en eventuell revision.


Radera och annullera verifikat i bokföringen?

Tumregeln när det gäller bokföring är att man inte får radera enskilda verifikat.

Enligt de senaste rönen är det ok att ha senaste verifikatet som preliminärt. I Bokio kan du därför helt ta bort ett verifikat inom 30 dagar om det är bokfört av dig och det är det senast bokförda verifikatet. Detta gör man genom att klicka Ändra på verifikatet på sidan Bokfört. Välj därefter "Radera". Om det finns uppladdat underlag på verifikatet kommer detta hamna under "Att göra" när verifikatet raderas. Vill man ta bort underlaget helt får man sedan klicka fram det i "Att göra" och sedan klicka på ta bort uppe i högra hörnet.

Kan inte verifikatet raderas helt kommer det istället annulleras genom att det skapas ett "annulleringsverifikat". Detta tar då helt ut det första verifikatet men lämnar historiken fullständig och är därför bättre ur ett legalt perspektiv.

Skulle du behöva göra en rättning så skapar du helt enkelt upp det nya verifikatet efter att du annullerat eller raderat det.

Observera!

Har du importerat bokföring så går det ej att radera senaste verifikatet även fall det ligger inom 30 dagar. Du får i detta fall skapa "annulleringsverifikat" direkt.


Ändra, radera, ta bort verifikat i Bokio
Ändra, radera eller annullera ett verifikatet gör du från sidan "Bokfört".

Sökord: Gjort fel, ångra, ta bort


Skicka in kvitton och fakturor med e-post

Alla företag har möjligheten att skapa en faktura-/kvittoinkorg som tar emot fakturor och kvitton via e-post. E-post man skickar dit som har en bifogad fil hamnar i bokföringskön i Bokio för att sedan enkelt kunna bokföras.

Steg 1: Skapa adress till Kvittoinkorg

Under Inställningar → Kvittoinkorg kan man skapa sin inkorg och ge den ett namn, tex dittforetagsnamn@app.bokio.se. Max-storleken på meddelandet med bifogande filer är på 4Mb.

Skapa kvittoinkorg i Bokio under Inställningar

Steg 2: Lägg till tillåtna avsändare

För att kunna skicka in till bolagets kvittoinkorg måste man lägga till e-postadressen som tillåten avsändare. Här kan du lägga till både din egen och leverantörers e-postadress.

Efter det är det bara att skicka eller vidarebefordra in sina kvitton och fakturor som PDF-filer till vald e-postadress, de kommer då hamna i bokföringskön för att senare kunna bokföras. F.n. fungerar det bara att skicka in bifogade filer som PDF.

Skicka faktura eller kvitto till Bokio med -epost


Kan jag maila in underlag direkt från scannern?

Tyvärr fungerar inte scannerns e-postadress som tillåten avsändare i dagsläget. Du får i så fall först maila underlaget till din egen e-postadress och sedan vidarebefordra mailet till kvittoinkorgen i Bokio.

Sökord: Kvitto, faktura, skrivare


Kan Bokio automatiskt tolka mina fakturor?

Bokio tolkar alla uppladdade fakturor och kvitton för att snabba upp bokföringen för er användare. Tolkning av fakturor är helt gratis och görs efter man laddat upp/fotat kvitto eller faktura.

Fakturatolkningen ger förslag på fakturadatum, betaldatum, summa och i vissa fall moms. Det fungerar bäst när kvaliteten på uppladdade underlag är bra och inte suddiga.

 Fakturatolkning i Bokio


Vad innebär att bokföra utan kvitto?

Att bokföra utan kvitto innebär att man inte redovisar kvittot digitalt i Bokio. Det viktigaste är att det finns i fysiskt format och ibland behöver man helt enkelt inte redovisa något underlag för en viss händelse.

Fördelen med att ladda upp det digitalt är att du får det strukturerat och slipper arkivera originalet lika länge. Läs mer här om hur länge du måste arkivera din bokföring.


Hur länge behöver jag arkivera min bokföring?

Enligt den svenska bokföringslagen och bokföringsnämnden måste du spara, det vill säga arkivera, din bokföring i minst 7 år. Det här innebär att du måste spara alla kvitton, all dokumentation och samtliga underlag för all din bokföring minst 7 år tillbaka i tiden.

Ladda upp underlagen i Bokio

Använder man Bokio så kan man ladda upp alla underlag digitalt tillsammans med sitt verifikat. Originalet som man har antingen digitalt eller i pappersform måste sparas i 4 år. Eftersom man har alla verifikat med tillhörande underlag i Bokio så behöver originalen inte vara sorterade, utan det räcker med att man sparar dem. Detta gäller alla fakturor och kvitton du betalar samt fakturor som du skickar själv (om du skickar fakturor med Bokio räcker det med att de ligger i Bokio).

Att spara sina underlag elektroniskt

Scanna in pappersfakturor

Du får till exempel scanna in ett dokument och spara det elektroniskt, men originalunderlaget i papper får du slänga först efter 4 år. Det här kan vara bra att göra med kvitton som annars skulle blekna.

Fakturor skapade elektroniskt

Om du skapar dina fakturor i ett bokföringsprogram och skickar fakturan elektroniskt till din kund, till exempel via e-post, behöver du inte skriva ut fakturan på papper. Om du gör det gäller samma regler som för pappersunderlag som görs elektroniska, det vill säga du får förstöra den elektroniska fakturan först efter tre år.

Ansvar för arkivering

Beroende på vilken bolagsform du driver är ansvaret för arkivering olika.

Enskilda firmor

I enskilda firmor, eller så kallade enskilda näringsidkare, är det alltid du som är ägare av den enskilda firman som är ansvarig för arkiveringen av företagets bokföring. Det här betyder att du är personligt ansvarig för arkiveringen i en enskild firma. Om du avvecklar din enskilda firma är du därför ansvarig för räkenskaperna i minst 7 år framöver.

Aktiebolag

I ett aktiebolag är det inte nödvändigtvis du som är ägare av aktiebolaget som är ansvarig, såvida det inte är du som sköter bokföringen. Den som bär det yttersta ansvaret är den eller de fysiska personerna som är ansvariga för bokföringen. Om du har en anställd som sköter bokföringen är det alltså den anställda som är ansvarig för arkiveringen. Däremot, om det kommit fram brister i hanteringen kan det bli aktuellt att ställa styrelsen eller VD:n till svars.

Läs mer om Bokföringsnämndens tips om arkivering

Sökord: Spara kvitto 


Hur länge sparas min bokföring i Bokio?

Informationen sparas i enlighet med gällande lagstiftning för närvarande 7 år.


Vilka rapporter finns det stöd för i Bokio?

I Bokio finns följande rapporter:

  • Balansrapport
  • Resultatrapport
  • Momsrapport
  • Huvudbok
  • Leverantörer (Leverantörsreskontra)
  • Årsredovisning kan göras genom genom årsredovisning-online.

Kan jag ladda ned och skriva ut rapporter i Bokio?

Balansrapport, resultatrapport, huvudbok och momsrapport går att exportera som PDF i Bokio för att sedan kunna skriva ut från datorn.

Momsrapporten laddas ned som PDF i steg 2 efter att den har sparats.


Hur fungerar räkenskapsår?

I Bokio väljs automatiskt vilket räkenskapsår man bokför på beroende på det datum som verifikatet gäller. Du behöver alltså inte välja räkenskapsår någonstans när du bokför i Bokio.

Skapa nytt räkenskapsår

När nuvarande räkenskapsår i företaget är slut eller att man vill skapa upp tidigare räkenskapsår gör man det under Inställningar → Räkenskapsår. Har du tex bara 2018 i Bokio och vill skapa 2016 så måste du först lägga till räkenskapsår 2017. Därefter kan du skapa 2016 osv.

När det är dags att skapa nytt räkenskapsår säger Bokio till.

Det finns stöd för brutet och förlängt räkenskapsår.

Ändra räkenskapsår

Du kan ändra på dina räkenskapsår under Inställningar → Räkenskapsår. För varje räkenskapsår ställer man in vilken redovisningsmetod man vill använda: Kontantmetoden (kallas även för bokslutsmetoden) eller fakturametoden.

Se vad som bokförts för ett räkenskapsår

Under Bokfört i menyn kan man se allt som bokförts i företaget. För att se vad som bokförts på ett räkenskapsår väljer man det i rullistan År.

Välja räkenskapsår för bokförda verifikat i Bokio

 

Ta bort räkenskapsår

Det går tyvärr inte att radera ett räkenskapsår. Om man vill ha sin bokföring raderad är det allt eller inget som gäller. Har du tex råkat skapa ett tidigare räkenskapsår du ej planerar att bokföra på kan du antingen låta det ligga kvar eller justera datumen till ett framtida år.


Hur öppnar jag ett stängt räkenskapsår?

För att avsluta bokslutet väljer du att således även stänga året. I samma steg kan du sedan ångra och låsa upp året igen.

Om du mot förmodan inte lyckas låsa upp året (felmeddelande som ofta uppkommer om det är ett importerat räkenskapsår som är stängt) så får du gärna höra av dig till oss så hjälper vi dig.

support@bokio.se


Kan jag bokföra tidigare räkenskapsår?

Absolut. Räkenskapsår nås under Inställningar och här kan man skapa både tidigare och framtida år (man kan dock inte bokföra för ett datum i framtiden). Det går att antingen importera tidigare bokföring (SIE-fil) om man innehar det, eller bokföra manuellt.


Kan jag slå ihop två räkenskapsår?

Det går inte att direkt slå ihop två räkenskapsår. Vad man däremot kan göra är att ändra datumen på åren så att du exempelvis flyttar fram ett år för att sedan förlänga det tidigare.


I exemplet har vi först två räkenskapsår för 2016 respektive 2017 vilka båda är två hela kalenderår.

Om vi istället väljer att ha förlängt räkenskapsår det första året får vi gå in på båda åren och ändra på slutdatum för 2016 och startdatum för 2017.

Slutdatumet för 2017 är också justerat manuellt så att det även innefattar 2018 för att bilda ett helt kalenderår.

Observera att det kan bli fel om det ligger saker bokförda som hamnar på ett nytt år.


Hur fungerar leverantörsfakturor?

Varför behövs register över leverantörsfakturor (Leverantörsreskontra)?

En leverantörsreskontra är ett register som innehåller information om vilka fakturor från leverantörer som har inkommit, vilka som har betalats och övrig information om leverantörerna. Detta finns i att använda i Bokio.

Hur används leverantörsfakturor i Bokio?

När du får en leverantörsfaktura så kan du direkt lägga in den i Bokio som allt annat genom att klicka på Ny händelse. Då läggs den i Att Göra listan så att du sedan lätt kan pricka av den som betald. Du får dessutom en bättre överblick över vilka fakturor som ska betalas när och hur mycket du har i skulder till olika leverantörer.

Du lägger in en leverantörsfaktura på samma sätt som du tidigare har bokfört dessa. Men efter att du har valt att det är en kostnad klickar du i att den ska sparas som leverantörsfaktura.

Spara underlag som leverantörsfaktura i Bokio

Observera!

Väljer du att bokföra fakturan manuellt får du klicka i rutan spara som leverantörsfaktura innan du skiftar till manuellt läge.

Fakturametoden och leverantörsfakturor

När du klickar bokför visas en bekräftelse på vad vi kommer att spara. I detta fallet är det ett företag med fakturametoden och eftersom båda datumen har passerat kommer vi göra båda bokföringarna och lägga upp både leverantörsfakturan och den betalningen i registret. Skulle det vara så att summan på betalningen inte stämde överens med fakturan så klickar du bara på "Bokför inte betalning" och så får du sedan registrera betalningen från leverantörsfakturan där du kan justera summorna.

Har däremot förfallodag inte passerats ännu kommer du få pricka av leverantörsfakturan som betald senare. När man ska göra det dyker den upp överst på Att göra-sidan. Klickar man på en leverantörsfaktura där du betalat avsändaren får man möjligheten att registrera betalning. Klicka på knappen registrera betalning för att markera fakturan som betald. Hela betalningen behöver inte göras direkt utan det kan göras i delar om man nu fått delar av fakturan betald på olika tillfällen.

Registrera betalning av en leverantörsfaktura

 

När du klickar bokför visas en bekräftelse på vad vi kommer att spara. I detta fallet är det ett företag med fakturametoden och eftersom båda datumen har passerat kommer vi göra båda bokföringarna och lägga upp både leverantörsfakturan och den betalningen i registret. Skulle det vara så att summan på betalningen inte stämde överens med fakturan så klickar du bara på "Bokför inte betalning" och så får du sedan registrera betalningen från leverantörsfakturan där du kan justera summorna.

Förhandsgranskning över hur leverantörsfakturan kommer att bokföras i Bokio

Kontantmetoden och leverantörsfakturor

Företag med kontantmetoden bör också använda funktionen leverantörsfakturor för att underlätta sitt arbete. Då håller vi koll på fakturorna på dig och det blir mycket enklare att hantera när det är dags för bokslut. Självklart bokför vi inget förens du klickar I att fakturan är betald men att ha det I ett digital register tror vi kommer att underlätta hanteringen för dig väldigt mycket.

Register över leverantörer

Registret över leverantörer (leverantörsreskontra med ett annat ord) finns att hitta under Rapporter → Leverantörer. Där finns alla företagets leverantörer samt dess fakturor och information om vilka som betalats eller om det finns en skuld till leverantören.


Hur fungerar kontoplanen i Bokio?

Bokio använder sig av kontoplanen Bas 15 med några mindre modifieringar. Här kan du ladda ner BAS 2015 Kontotabell.

I den manuella bokföringen går det att söka på både text och delar av ett kontonummer för att kunna se de konton som finns med i kontoplanen.

Kan man ändra på kontoplanen?

Nej, det går inte att ändra på kontoplanen och lägga till egna konton (eller byta namn på dem). Detta för att vi vill hjälpa företagen så mycket som möjligt i sin bokföring. Om alla har samma kontoplan så är det mycket enklare att med hjälp av datorns hjälp göra en automatiserad bokföring.

Egna konton vid import av tidigare bokföring

När importerar tidigare bokföring så lägger vi in de konton som finns i det importerade företagets bokföring till Bokio.

Sökord: Konto, bokföringskonto


Kan man namnge verifikat?

Om du importerar bokföring kan du ej ändra på verifikatens titlar. Du kan heller inte göra denna ändring efter att du bokfört verifikaten genom Bokio. Däremot kan du själv sätta titel när du skapar verifikatet. 

Genom sökfunktionen under Bokfört kan du söka på både titlar och verifikatnummer. Däremot går det inte att söka på siffror som ingår i underlaget på verifikaten.


Går det att föra en projektbaserad bokföring med kostnadsställen?

Det går idag inte att bokföra under projekt eller använda sig utav kostnadsställen. Om man vill definiera ett kostnadsställe på faktura går det att lösa genom textrader.


Stödjer Bokio omvänd skattskyldighet?

Omvänd skattskyldighet är något som vi är medvetna om att vi saknar och vi jobbar på att fixa till en riktig fakturamall som tar hand om detta och även automatiskt löser bokföringen av det hela.

Så länge rekommenderar vi att man skapar faktura i Word eller löser det med textrader hos oss för att sedan göra bokningen manuellt med de justeringar som krävs.


Kan jag bokföra i andra valutor än SEK?

Det går idag enbart att bokföra i svenska kronor. Däremot går det att fakturera i andra valutor


Hur rensar jag min bokföring?

Vill du rensa all din bokföring (tex om du råkat importera dubbelt, haft ett testbolag eller bara vill börja om från början) gör du detta enklast genom att starta ett helt nytt bolag. Klicka på företagsnamnet längst upp till vänster och välj sedan Skapa nytt företag.

Ifylld information, fakturor, kunder, artiklar osv följer dock inte med så detta får man komma ihåg att föra över manuellt om så önskas.

Vill du radera ett bolag tar du samma väg som när du skapar ett nytt och klickar på papperskorg-ikonen på det du vill ta bort.

Observera!

Detta gäller även för verifikationernas underlag. Om man vill ladda upp dessa igen får man först exportera dem under Inställningar → Exportera kvitton och sedan ladda upp var och ett på respektive verifikat.

Sökord: Radera bokföring, börja om, starta om, ta bort


Hur justerar jag period för rapporter?

Det går att välja egna datum-intervall för Balansrapport respektive Resultatrapport. Detta ställer du in i dropdown-menyn Välj period.

Sökord: Välja egna datum, egen period


Hur raderar jag en annullering?

Är annulleringen den senast skapade i verifikationsserien så går det bra att under redigera-ikonen direkt välja att radera annulleringsverifikatet.

Om det däremot inte är det senast skapade verifikatet får man genom att klicka på Ändra, välja att istället annullera annulleringen. Då blir resultatet detsamma som utgångsläget.


Sökord: Ångra annullering, ta bort annullering

 


Har Bokio något lagerhanteringssystem?

Nej, tyvärr inte just nu.


Har Bokio någon funktion för budgetering?

Nej, tyvärr inte just nu.


Vad behöver jag tänka på vid nytt räkenskapsår?

Om du har avslutat föregående år på rätt sätt så är det inte så mycket att tänka på när du skapar nytt räkenskapsår. Titta så att du väljer rätt redovisningsmetod (faktura- eller kontantmetoden) samt att utgående balanser på föregående år stämmer. Dessa förs automatiskt in som ingående balanser till nästa period. Skulle det av någon anledning inte stämma så får du gärna höra av dig till support@bokio.se så hjälper vi dig att uppdatera dem.

När det nya räkenskapsåret är skapat så är det dags att nollställa det egna kapitalet i Enskild firma samt bokföra omföring av föregående års resultat i Aktiebolag.


Kan jag byta eller ta bort underlag?

Om du öppnar underlaget så hittar du en knapp högst upp "+ Lägg till sida". Det går tyvärr inte att radera ett uppladdat underlag. Däremot kan du lägga till och ladda upp fler om de är i bildformat, alltså inte PDF. Det går bra att ha flera underlag så länge ett av dem är rätt. Har du en PDF du gärna vill lägga till går det tex att lösa genom att konvertera PDFen till en bildfil på datorn.

 

Sökord: Radera kvitto, faktura


Stödjer Bokio valutakonton?

Vi har än så länge inget fullt stöd för valutakonton då vi idag enbart bokför i SEK.


Kan jag koppla min webbshop till Bokio?

Vi har i dagsläget tyvärr inget stöd för webbshop. Det är dock med i planerna att att skapa ett öppet API som kan användas av e-handlare och olika webbshopsleverantörer.


Företagskonto eller privatkonto?

Vad är egentligen skillnaden mellan att bokföra på ett företagskonto respektive privatkonto?

Vi rekommenderar att man på något sätt ser till att ha olika bankkonton för att kunna hålla isär företagets kostnader och intäkter med ens privata. Om man inte skulle inneha något fysiskt företagskonto, utan enbart ett privat, men ändå bokföra kostnader på 1930 så kommer saldot på bokföringskontot aldrig kunna stämmas av med bankkontots faktiska saldo, vilket kan bli lite problematiskt.

Privatkontot använder du sedan vid bokföring av egna uttag, utlägg eller liknande.


Hur ändrar jag företagsnamn?

För att ändra företagsnamn går du in under Inställningar → Kontaktuppgifter & Företagstyp

Uppgifterna som fylls i på denna sida är det som visas under "Avsändarinformation, ditt företag" i Bokio Faktura.


Radera räkenskapsår

I Bokio kan man radera framtida räkenskapsår (dvs 2019 och framåt om du har kalenderår). Detta gör du under Inställningar →  Räkenskapsår. Klicka på "Ta bort år".

Vill du rensa all bokföring på samtliga räkenskapsår får du gärna höra av dig till support@bokio.se så hjälper vi dig. Vi har nu även möjlighet att radera importerad bokföring för enstaka räkenskapsår. Detta om du har importerat en SE-fil (fungerar ej med SI-filer).


Kan Bokio ta fram en periodisk sammanställning?

​Tyvärr kan vi i dagsläget inte bistå med en automatisk sammanställning. Det får du fylla i manuellt hos Skatteverket.


Skapa och radera bolag

Skapa flera bolag

I Bokio kan du skapa flera bolag. Detta gör du genom att klicka på företagsnamnet uppe till vänster och sedan "Skapa nytt företag".

Radera bolag

I samma vy där du skapar och skiftar mellan dina bolag i Bokio kan du även radera företag. Klicka på papperskorg-ikonen bredvid företaget du vill ta bort.

Tips!

Det kan alltid vara bra att ha ett bolag bredvid där man kan bokföra och testa systemets olika funktioner utan att det stör den "riktiga" bokföringen för ditt företag.


Lägg till underlag på ett bokfört verifikat

Vill du ladda upp ett kvitto/faktura eller annat underlag på ett redan bokfört verifikat så gör du detta i verifikatlistan som du hittar under "Bokfört". Klicka på verifikatet och sedan "Ladda upp underlag".


Betalkonto i Enskild firma

I enskild firma finns det inget krav att det ska vara ett företagskonto hos banken eftersom ägaren och företaget är samma person. Däremot bör man ha ett bankkonto som endast används i verksamheten. Om man har ett konto som används endast för verksamheten så blir det korrekt att bokföra mot 1930 även om bankkontot inte är registrerat som företagskonto hos banken. Om man istället betalar något för företaget från sitt privata konto, dvs ett konto där man även har privata transaktioner så får man bokföra detta som en egen insättning, på konto 2018.

Vi rekommenderar att man på något sätt försöker separera ens privata och företagets pengar då det annars blir svårt att synka bokföringen med bankkontot (eftersom det aldrig kommer stämma överens). Det man kan göra är att till exempel ha ett sparkonto som är kopplat till ens privata bankkonto men där man ser till att bara ha företagets pengar. Då kan man använda konto 1930 i bokföringen.

 

Jag har använt fel betalkonto i bokföringen?

Är det så att du till exempel har bokfört på konto 1930 men att du faktiskt inte har ett separat konto för verksamheten så måste du se till att göra om och bokföra på 2018 istället. Annars kommer det se missvisande ut i din bokföring.


Kan jag ta med mig data från mitt gamla bokföringsprogram?

Självklart kan du ta med dig din tidigare bokföring in i Bokio. Du exporterar då en SIE fil från ditt gamla system och importerar denna till Bokio. Läs den här Steg-för-steg guiden hur du importerar SIE-filen till Bokio.


Min SIE fil går inte att importera?

SIE formatet ska vara en standard för alla svenska bokföringsprogram men tyvärr är formatet gammalt och för vissa system blir inte exportfilerna som de ska. Skulle det drabba dig så hör du av dig till oss på support@bokio.se så hjälper vi dig.


Hur exporterar jag SIE-filer?

Du kan exportera din bokföring, antingen för att byta bokföringsprogram eller för att ge till t.ex en revisor, genom att exportera dina SIE-filer. 

Du gör detta under Inställningar → Exportera bokföring.

 

Hur överför jag hela bokföringen inklusive alla inscannade verifikat till revisorn?

Antingen kan du exportera SIE-filer som beskrivet ovan, vilka du kan vidarebefordra till din revisor.

Alternativt kan du välja att lägga till din revisor som användare i Bokio. Detta hanteras under Inställningar → Användare. Genom att skriva in en emailadress och tilldela den utvalda rättigheter får hen en länk att kunna ta del av informationen i ditt företag i Bokio.


Hur exporterar jag SIE-fil med verifikat från Visma Enskild Firma?

När man exporterar SIE-fil från Visma Enskild Firma så innehåller den inga verifikat för sin tidigare bokföring. Endast ingående och utgående balanser fås med (SIE 1)

Det går dock att få ut även verifikat/bokföringsposter genom att exportera på följande sätt i Visma Enskild Firma: Arkiv - Export - Uppgifter till Visma eEkonomi. (Detta fungerar endast i vissa versioner av Visma Enskild Firma.
Man får då en zip-fil som innehåller en fil med namn som tex "Bokföringsuppgifter 2015 företagsnamn.se". Det är denna fil som ska importeras i Bokio antingen när man skapar sitt företag eller under Inställningar → Bokföring → Importera tidigare bokföring.


Importera kunder och artiklar

Har du exporterat kunder eller artiklar från annat bokföringsprogram kan du ladda upp dessa i Bokio. Allt du behöver är att först få ut en CSV.fil från föregående program.

Gå in på artiklar (eller kunder) och klicka på "Importera".

Importen sker i fyra steg och i det första ska du ladda ned en mall som du sedan fyller i med uppgifter från tidigare exporterad CSV.fil. Har du laddat ned mallen tidigare kan du välja att "Gå till nästa steg".

När mallen är ifylld laddar du upp den i steg 2. Där finns även ett exempel på kunduppgifter.

I Steg 3 får vi en förhandsgranskning på de artiklar vi laddat upp med CSV.filen. Ser allt rätt ut klickar du på "Importera artiklar".

Grattis! Nu är importen klar och du kan se dina artiklar.

Import av kunder sker på likadant sätt som import av artiklar.

Sökord: Artikel

 

 


Hur fungerar Bankimport?

Med Bokios bankimport loggar du in på din internetbank, tar en kopia på ditt kontoutdrag och klistrar in i Bokio. Vi låter sedan datorn analysera det åt dig och läsa ut datum och summor samt komma med förslag på vad de olika händelserna kan tänkas vara. Du kontrollerar sedan som vanligt och godkänner för att bokföra de olika händelserna. Du som använder fakturametoden kan dessutom ställa in fakturadatum på de fakturor du betalt så att även detta kommer in på rätt sätt.

Steg 1: Kopiera från banken

Logga in på din internetbank och kopiera de rader du vill importera till Bokio. Ctrl+C på PC och ⌘+C på Mac. För att rader och kolumner ska kunna läsas av i Bokio kan det ibland krävas att man först klistrar in utdraget i tex Excel för att justera och rätta till tabellen. Att kopiera direkt från en PDF-fil brukar vara svårt för systemet att läsa av.

Tänk på följande:

1. Datumformatet måste vara ÅÅÅÅ-MM-DD (ÅÅ-MM-DD fungerar ej)

2. Summorna måste skrivas med 2 decimaler. 100 måste alltså stå som 100,00. Detta kan formateras i tex Excel.

3. Alla rader måste vara ifyllda. Kolumnen för "Meddelanden" finns ofta inte med på alla kontorader. Detta går att lösa genom att till exempel fylla i med ett bindestreck.

4. Avgränsare för tusental får inte vara aktiverat

Steg 2: Klistra in i Bokio

Du når bankimporten på samma sätt som när du ska ladda upp underlag till bokföring. Välj Ny händelse → Bankimport.

Välj därefter vilket konto importen gäller, tex Företagskonto (1930) eller Plusgiro (1920). Klistra in raderna (Ctrl+V på PC och ⌘+V på Mac) och klicka på "Nästa". Är det så att Bokio inte kan läsa tabellen kommer vi varna för det här.

Här finns även ett filmklipp som visar hur du går tillväga. Klicka på "Kolla här".

Steg 3: Checka av kolumner

Se över så att kolumnerna stämmer överens med rubrikerna "Datum", "Meddelande" och "Belopp". Gör det inte det kan du redigera detta och välja att ignorera en kolumn. Klicka därefter på "Spara".

Importera till Bokio bokföring från bank

Bankimporten fungerar inte?

Om importen inte fungerar brukar vi rekommendera att man först klistrar in i Excel för att justera eventuella ojämna kolumner. Därefter brukar det gå bra att lägga in i Bokio. Om det mot förmodan ändå inte skulle gå så hjälper vi dig.


Automatiskt matchning av kontoutdrag

Vid bankimport kan Bokio matcha betalningar mot befintliga leverantör- och kundfakturor samt verifikat.

Välj den bankrad du önskar matcha och om den stämmer kan du direkt koppla till, i det här fallet, en leverantörsfaktura som är bokförd. Klicka på “Koppla”.

Därefter registrerar du betalning av leverantörsfaktura precis som vanligt. Välj vilket bankkonto det gäller och dubbelchecka så att datum och summa stämmer.

Om bankrad inte matchar

Matchar importerad bankrad inget underlag eller verifikat kan du nu direkt själv göra en matchning. Klicka upp bankraden. Därefter får du valet att ta eller ladda upp ett foto samt ladda upp PDF. Utöver detta finns även "Välj uppladdat underlag". Här kan du direkt välja bland de underlag som är uppladdade i Bokio och som ännu inte har bokförts.

Välj den faktura som matchar betalningen bland dina uppladdade underlag.

Klicka på “Välj” för att sedan koppla betalningen till fakturan och registrera betalningen.

Sökord: Bank, bankimport


Kan man köpa hjälp med enskilda underlag i sin bokföring?

Bokio är alltid gratis att använda och kommer så förbli. Vill man däremot få hjälp kan man köpa det. Ni kan t.ex köpa hjälp med enskilda verifikat som ni inte vet hur man ska bokföra.
Fördelen med att köpa hjälp med enskilda verifikat är att man kan sköta de delar man själv känner sig bekväm med i sin bokföring och sedan köpa hjälp med vissa delar.

För att få hjälp med enskilda verifikat skapar man en ny händelse i Bokio och laddar upp sitt underlag (pdf eller bild). Sedan klickar man på Hjälp mig bokföra detta. Vi återkommer om vi behöver mer information för att slutföra bokföringen.

Hjälp mig bokföra enskilda verifikat i Bokio

 

Så här går det till:

  1. Du startar supportärendet
  2. Vi kontrollerar att kvittot stämmer med villkoren och ber om en förklaring om det skulle behövas.
  3. Vi bokför kvittot åt dig och meddelar dig hur du kan göra nästa gång.

Kostnad och villkor

Vi kontrollerar kvittot och återkommer om ytterligare information behövs. I normala fall kostar bokföringstjänsten 50 kr exkl. moms. Skulle mer omfattande utredning krävas återkommer vi för prisdiskussion.

Ska vi göra allt ekonomiarbetet åt dig?

För er som vill ha hjälp med all sin bokföring har vi vår partnerlösning, där auktoriserade redovisningskonsulter sköter din bokföring genom Bokio.


Bokföra inköp med privata medel

Har du köpt något med privata medel som hör till verksamheten så har du gjort ett så kallat "utlägg". Utlägg kan man även hantera i Bokios Utläggsfunktion. Följande guide är om du vill bokföra utlägget direkt i bokföringen.

Aktiebolag

För att hantera utlägg som du eller någon av dina medarbetare gjort åt bolaget så bokför du det som vanligt som den händelse (kostnad) som det ska vara tex lunch eller inköp av dator. Men istället för att välja betalkonto: Företagskonto så väljer du Anställds privata konto (2890 - övriga kortfristiga skulder). För att kunna välja detta måste du satt upp det som betalkonto under Inställningar → Betalkonton. Detta bokas då upp som en kostnad för bolaget och en skuld till den som gjort utlägget. Nedan ses ett exempel på hur det ser ut:

Hur bokför man utlägg i Bokio?

När du sedan betalar ut pengarna till den person som gjort utlägget så gör du en ny händelse (kostnad): Utlägg utbetalning och skulden till den anställde nollas då ut. Välj det konto som du gör utbetalningen ifrån (i det här fallet 1930).

Utbetalning av utlägg i Bokio

Enskild firma

På liknande sätt hanteras utlägg i enskild firma.Om du bokfört en kostnad och valt Övriga egna insättningar (konto 2018) som betalkonto så ska utbetalningen till anställd gå under mallen Egen insättning, återbetalning.


Om man istället väljer Anställds privata konto (2890 - övriga kortfristiga skulder) som betalkonto så ska utbetalningen till anställd gå under mallen Utlägg, utbetalning och då debiteras 2890 som beskrivet ovan.

Sökord: Privata pengar, privata konto


Bokföring av aktiekapital när företaget startas

När du startar upp ditt aktiebolag så ska du föra in företagets aktiekapital i din balansräkning. Det gör du under Inställningar → Sätt första årets ingående balanser. Där anger du följande värden förutsatt att pengarna är på ditt företagskonto (1930). Klicka sedan Spara.
1930:50000
2081:-50000

Sätt ingående balanser för aktiekapital när aktiebolaget startas i Bokio

Sökord: Aktie


Hur bokför jag inköp av program från utlandet?

För att bokföra inköp av program, hemsidor och liknande från utlandet så räknas detta som inköp av tjänster från utlandet. Tänk på att välja om det ska vara innanför eller utanför EU. Bokio tar hand om momsen så att momsrapporten blir rätt.


Hur bokför man utbetalningen från Uber?

Varje vecka får du som partner en utbetalning från Uber för föregående veckas körningar. Dessa måste du bokföra och vi har gjort det superenkelt att lösa detta.
Det enklaste sättet för dig att bokföra detta är att vidarebefordra mailet till ditt företags kvittoinkorg som du skapat under inställningar. Då hamnar underlaget i din att göra-lista. När du sedan klickar upp underlaget i att göra-listan kan du välja att söka efter Uber så bör du få upp hur du bokför detta. Systemet kommer efter hand att själv lära sig detta och rekommendera det till dig men till en början är det inte säkert att det kommer att hitta rätt. Nu fyller du bara i fälten som efterfrågas och som du enkelt kan hitta på din faktura så hanterar vi automatiskt moms osv.


Hur bokför man iZettle?

iZettle får du i dagsläget bokföra manuellt i Bokio enligt nedan.

 

Om du har kontantmetoden

Datum: Den dag du får in pengar på ditt konto
Konto 1930 Debet Summan som betalas in
Konto 30XX Kredit Försäljningspriset till kund ex moms
Konto 2610 Kredit Summa moms
Konto 6570 Debit iZettles avgift

 

Om du har fakturametoden

Datum: Den dag du säljer
Konto 1580 Debet Summan som betalas in
Konto 30XX Kredit Försäljningspriset till kund ex moms
Konto 2610 Kredit Summa moms

Datum: Den dag du får in pengarna på kontot
Konto 1580 Kredit Beloppet som dras från izettle kontot.
Konto 1930 Debet Beloppet du får in på banken
Konto 6570 Debit iZettles avgift

Vid inköp av iZettle kortläsare kan du bokföra detta som en förbrukningsinventarie. Detta hittar du en mall för i Bokios moderna bokföring.


Hur bokför jag vinstmarginalbeskattning?

Vinstmarginalbeskattning får du idag hantera manuellt i Bokio. Vi använder oss av följande konton:

Konto 4200 Sålda varor VMB
Konto 4211 Sålda varor positiv VMB 25%
Konto 4212 Sålda varor negativ VMB 25%

Gällande omföringskonto får man använda ett konto som inte används till något annat, till exempel konto 3999.


Konto 3200 Försäljning VMB och omvänd moms
Konto 3211 Försäljning positiv VMB 25%
Konto 3212 Försäljning negativ VMB 25%

Gällande omföringskonto får man använda ett konto man inte använder för annat såsom konto 4700. Om du vill bokföra med förenklad vmb kan du använda samma konton som ovan och i övrigt om dessa konton används så blir de korrekt i momsdeklarationen

Hos Skatteverket finner du mer information om de särskilda momsregler som gäller när du säljer begagnade varor, konstverk, samlarföremål eller antikviteter. Vinstmarginalbeskattning gäller även vid försäljning av resor inom EU. Är ditt företag inom denna bransch kan det vara bra att läsa igenom den här guiden.

 

 


Hur bokför jag en faktura med olika momssatser?

Om du innehar en faktura med olika momssatser eller alternativt en faktura med en momspliktig respektive momsfri del så löser du det bäst genom att bokföra fakturan på olika verifikat. Fakturan ska då redovisas som underlag på samtliga verifikationer.

Du får själv justera summan vid respektive bokning och eventuellt innan du bokför ändra till rätt momskonto. Om varan är momsfri tar du bort raden för moms och flyttar över denna summa till rätt kostnadskonto. Det här görs vid förhandsgranskning innan du klickar på “OK Bokför!”.

Det kan alltid vara bra att förtydliga händelsen i verifikatens respektive titel.

 


Hur bokför jag dagskassa?

Du som säljer med dagskassa och har en kassarapport från ditt kassasystem kan bokföra detta som en transaktion om dagen. Detta bokförs enklast manuellt där du anger försäljningskonton, momskonton samt betalkonto (kassa, bankkonto eller kortbetalningar).

Sökord: Bokföra kontantbetalning


Hur bokförs fackavgift?

Fackavgift kan ses som en föreningsavgift som är icke avdragsgill. Kostnaden för företaget kan debiteras på konto 2794 (Fackföreningsavgifter) och sedan justerar du den anställdes lön med samma summa och lägger till ett Nettolöneavdrag (nettolönejustering) med kommentar “Fackföreningsavgift”.


"Lägg till ny rad  Nettolönejustering" 

 


Hur bokförs en påminnelseavgift från en leverantör?

Har du erhållit en faktura från en leverantör där det utöver inköpet även lagts på en påminnelseavgift kan du hantera detta i Bokios moderna bokföringen.

När du bokför kostnaden och får upp förhandsvisningen så klickar du på redigera-ikonen uppe till vänster och väljer att lägga till en ny rad med konto 6991 (Övriga externa kostnader, avdragsgilla).

Om vi tex har en kostnad på 100kr plus en förseningsavgift på 10kr så kommer det först se ut så här:

Därefter lägger du till en ny rad 6991 och måste då justera Ingående moms och Inköp för att det ska stämma:

Har du däremot erhållit en faktura med enbart en påminnelseavgift så bokför du denna manuellt på konto 6991.

Vid erhållen dröjsmålsränta använder du konto 8422 - Dröjsmålsräntor för leverantörsskulder.

Sökord: Påminnelse


Hur bokför jag utlägg åt kund?

Vid inköp som gjort för kunds räkning kan detta bokföras precis som vanligt med bifogat kvitto. Sedan kan du fakturera kunden för samma kostnad.

Alternativt om man vill göra det extra tydligt går det bra att bokföra manuellt på konto 1681 - Utlägg för kunder.

Vid inköpet:
Konto 1681 Debet
Konto 1930 Kredit

När du fakturerar kunden:
Konto 1510 (kundfordringar) Debet
Konto 1681 Kredit

Observera!

Fakturerar du kunden för ett utlägg så ska du ej ta ut någon moms. Läs mer hos Skatteverket.


Hur bokför jag arbetskläder?

Arbetskläder som är avdragsgilla får du hantera i Bokios manuella bokföring så här:

Konto 5480 Debet Arbetskläder & skyddsmaterial
Konto 2640 Debet Summa moms
Konto 1930 Kredit Summan som betalas

Kontrollera för säkerhets skull med Skatteverket att ditt inköp är avdragsgillt.


Hur bokför jag inbetalning av F-skatt?

F-skatten bokför du själv i Bokios moderna bokföring. Använd sökord “preliminärskatt”.

När du gör lönerna i Bokio räknas både inkomstskatten för de anställda och de sociala avgifterna ihop så den summan Bokio säger på skatten täcker båda dessa typer av skatt. Glöm inte att du också ska lämna in arbetsgivardeklarationen vilken du kan se från lönerna.

Beroende på vilken momsperiod du har finns det också en möjlighet att du har moms att deklarera och betala. Du kan se de viktiga datum som finns här: Skatteverket

Kan jag ta bort "Godkänd för f-skatt" på faktura?

Just nu går det ej att ta bort denna rad på faktura. Om du gärna vill använda fakturafunktionen ändå går det tex att lösa genom att exportera fakturan som PDF för att sedan redigera bort raden i lämpligt program på datorn.


Sökord: Bokföra preliminärskatt, f-skatt


Hur fungerar representation?

Kostnader för mat och dryck som går under representation får du göra avdrag för moms, på ett underlag som får högst vara 300 kr exklusive moms per person och tillfälle. Använder du bokföringsmallen "Representation" löser systemet automatiskt åt dig.

Hos Skatteverket kan du beräkna momsavdraget för lunch, middag och enklare förtäring.

För att få göra avdrag för moms vid representation måste kostnaderna har ett omedelbart samband med verksamheten som när representationen ingår som ett naturligt led i affärsförhandlingar eller liknande (extern representation) eller vid personalvård (intern representation), till exempel personalfest, enklare förtäring, teaterbiljetter. Är det fråga om alltför påkostade resor och nöjen kan förmånsbeskattning bli aktuell, dvs att det inte ses som en avdragsgill kostnad.

Du ska också ha en verksamhet där du har rätt att få tillbaka eller är skyldig att betala moms. Representation kan till exempel ske i samband med en lunch eller middag eller i samband med ett mingel där det enbart finns drycker.

Sök på "Representation" i Bokios moderna bokföring så finns mall som gäller from 2017 och framåt men också mallar som gäller enligt reglerna innan 2017.

Observera!

Utlägg för mat och dryck vid tjänsteresa som ej faller under representation, ska antingen bokföras under kost och logi (kontogrupp 58XX) eller som kostnadsersättning för traktamente till anställda (kontogrupp 73XX). Kostnadsersättningar för traktamente till delägare som inte är anställda klassificeras normalt som övriga externa kostnader och bokförs som kost och logi. 

Sök på "Kost och logi i Sverige" eller "Kost och logi i utlandet" i Bokios moderna bokföring beroende på vart tjänsteresan ägt rum. Traktamente hanteras bäst genom att lägga till det på den anställdes lön. Alternativt hantera det i den manuella bokföringen. Läs guiden Hur bokförs skattefritt traktamente?


Hur registrerar jag eget kapital?

För att föra in Eget kapital i den ingående balansen så fyller du manuellt in detta under Inställningar → Sätt första årets ingående balanser.

Enskild firma

1930: Summan
2010: - Summan

För att bokföra tillskott i det egna kapitalet väljer du Bokföra utan kvitto och sökord “Egen insättning” i den moderna bokföringen så hittar du en mall för detta. Du bör då ha satt in Eget kapital som betalkonto under Inställningar och välja detta som motkonto för händelsen.

Aktiebolag

1930: Summan
2081: - Summan


Hur bokför jag eget uttag?

Enskild firma

Om du har en Enskild firma så räknas du inte som anställd och du gör således Eget uttag när du tar ut lön till dig själv. När detta ska bokföras så kan du använd sökord "Eget uttag" i den moderna bokföringen så hittar du rätt mall för det. Tänk på att spara pengar för skatt och arbetsgivaravgift som kommer i samband med deklarationen.

Läs mer i vår guide om lön i enskild firma.

2013 (Övriga egna uttag) kontra 2018 (Övriga egna insättningar) kan vara bra att skilja på även i fall det går bra att använda vilket som. När man väljer Eget uttag som lön i enskild firma så debiteras 2013. För att hålla koll på vad som är lön respektive utlägg i företaget kan man med fördel använda 2018 vid bokföring av just utlägg och låta 2013 stå för lönen.

Mer kan du läsa här om Utlägg i Enskild firma.

Aktiebolag

I ett aktiebolag hanteras egna uttag annorlunda och det handlar då snarare om utdelning i företaget eller till exempel återbetalning av aktieägartillskott. I ekonomisk förening används liknande begrepp men då om medlemsinsats. Har du själv betalat något åt din firma hanteras detta som utlägg och en återbetalning av detta bokförs med mallen Utlägg utbetalning. Läs mer här om Utlägg i Aktiebolag.

Handelsbolag

I handelsbolag får man i dagsläget hantera egna uttag genom manuell bokföring. Du krediterar då valt kostnadskonto (tex 1930) för att sedan debitera följande konto beroende på vilken delägare det är som gör uttaget:

2013 - Egna uttag (delägare 1)
2023 - Egna uttag delägare 2
2033 - Egna uttag delägare 3


Hur bokförs Paypal och liknande?

För betalningar via Paypal och andra betalningstjänster kan du sätta upp ytterligare ett betalkonto (tex 1940) som är Paypal och som du kan registrera som mottagarkonto. Det sätter du upp under Inställningar → Betalkonton i Bokio.

Transaktionsavgifter som genereras av betalningstjänsten bokförs som en bankavgift. Använd sökord "Banktjänster" i den moderna bokföringen. Avgiften måste bokföras separat om det är så att du skapar dina fakturor i Bokio eftersom dessa bokförs genom automatisk bokföring. Alternativt kan du pricka av att fakturan ej ska bokföras och genomföra bokningen enligt nedan.

Bokföra som intäkt

Skulle du inte skapa faktura eller kvitton i Bokio utan laddar upp försäljningen via PayPal som en INTÄKT så kan du lägga avgiften direkt på verifikatet för försäljningen.

Säg att du säljer en vara för 1000 kr inkl moms. En avgift på 20 kr tas ut av PayPal och du mottar då alltså 980 kr. Först laddar vi upp kvittot för försäljningen och väljer en bokföringsmall.

Efter att vi klickar på "Bokför" så kommer vi till förhandsgranskning av verifikatet. Ovanför det finns en redigera-ikon. Klicka på den och lägg därefter till en rad med konto 6570 - Bankavgifter och skriv in summan. Därefter justerar du så att summan på 1940 stämmer.



Sökord: Payson


Hur hanteras Swish i bokföringen?

Betalningsbekräftelsen, dvs underlaget mottagaren får vid genomförd betalning i Swish, går ej under benämningen kvitto. Därmed är bekräftelsen inte heller tillräcklig som bokföringsunderlag. En Swish-betalning är en form av elektronisk betalning, vilket i jämförelse med en kontant betalning, inte behöver bokföras direkt eller senast dagen efter. Ett vanligt tillvägagångssätt är att använda dagsavslutet från kassaregistret som underlag och klumpa ihop en dags transaktioner i en verifikation. Viktigt är då att kassaregistret tydligt visar vad för betalningsmedel som använts.

Om du inte innehar ett kassaregister kan man upprätta kontantfakturor som ska innehålla all nödvändig information för att kunna ligga som underlag för betalningen. Där ska det framgå att Swish används som betalmedel. Swish-kontot bör sedan vara kopplat till företagskontot och du kan då bokföra betalningen till just företagskontot (1930).


Hur bokför jag en kreditfaktura från leverantör?

Kreditfakturor bokförs lite olika och idag går det ej att bokföra en faktura med ett direkt negativt belopp. Enklaste sättet är då att bokföra det som det ursprungliga inköpet (med positiva belopp) men byta plats på debet och kredit, alltså så att verifikatet ser ut tvärtom gentemot det ursprungliga.

Fakturametoden

Anta att vi har erhållit en faktura á 3125kr som vi har betalat och bokfört så här:

Efter detta sker en reklamation och av leverantören får vi en kreditfaktura. Denna laddas upp och vi måste nu bokföra detta manuellt. Först på den dagen vi mottagit fakturan och det vi gör är att helt enkelt byta sida på debet och kredit utifrån verifikatet som skapades vid inköpet.

När återbetalning från leverantör har skett kan vi under Bokfört ta upp verifikatet för kreditfakturan och klicka på "Betalning"

Skriv in datumet då inbetalningen skett och välj aktuellt kostnadskonto.

Resultatet blir följande:

Kontantmetoden

Använder du kontantmetoden blir det lite färre steg när du ska bokföra en kreditfaktura från en leverantör.

Vi har även i detta fall erhållit en faktura á 3125kr som vi har betalat och bokfört så här:

Affärshändelsen bokförs alltså enbart då betalning har skett. Därefter görs en reklamation och vi erhåller en kreditfaktura från leverantören. Denna bokförs då återbetalning har skett och vi får göra följande i den manuella bokföringen:

Resultatet blir följande:


Hur bokförs betalning med Stripe?

Använder du betaltjänsten Stripe i ditt företag ska du tänka på följande när du bokför.

Försäljningen bokförs som vanligt på 3XXX och 26XX i Kredit. Du kan välja att antingen göra hela bokningen manuellt, eller så justerar du i förhandsgranskning och byter ut 1510 (Kundfordringar) mot 1580 (Fordringar för kontokort och kuponger) och debiterar.

 När man sedan får det utbetalt från Stripe så bokför du så här:

1580 Kredit - Hela försäljningssumman
1930 Debet - Det man får in på kontot
6570 (Bankkostnader) Debet - Stripes avgift


Hur bokförs direktpension?

Som komplement eller utöver tjänstepension kan du välja att betala ut direktpension till dina anställda.

Direktpension är en slags kapitalförsäkring vilket innebär att den ej är avdragsgill.

I Bokios moderna bokföring kan du välja bokföringsmallen "Direktpension" och det bokförs då så här (med valt kostnadskonto):

1385 (Värde av kapitalförsäkring) Debet
7421 (Direktpension, ej avdragsgill) Debet
1930 (Företagskonto) Kredit
2230 (Övriga avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser) Kredit


Varor, förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier

Det är inte helt lätt att veta vad skillnaden mellan varor, förbrukningsmaterial, kontorsmaterial och förbrukningsinventarier är. Här försöker vi reda ut skillnaderna samt vilka bokföringsmallar du kan använda när du bokför i Bokio.

Varor

Material och saker som omsätts i verksamhetens normala rörelseverksamhet kan bokföras som inköp av varor. 

Använd bokföringsmallarna "Inköp varor" med antingen 6%, 12% eller 25% moms.

Läs om hur man bokför varulager i Bokio.

Förbrukningsmaterial

Material, eller materiel, är saker med kort livslängd. Ett år eller mindre.

Använd bokföringsmallen "Inköp Förbrukningsmaterial". Denna bokföringsmall räknar på 25% moms.

Kontorsmaterial

Kontorsmaterial kanske är det mest tydliga, dvs saker som är tydligt kopplade till en kontorsverksamhet

Använd bokföringsmallen "Inköp Kontorsmaterial". Här beräknas 25% moms.

Förbrukningsinventarier

Har en livslängd på tre år eller mindre. Detta kan till exempel vara en dator, hårddisk, mobiltelefon, dammsugare mm. 

Använd bokföringsmallen "Inköp Förbrukningsinventarier".

Inventarier som har en ekonomisk livslängd på mer än tre år ska bokföras som en inventarie. Detta måste idag bokföras manuellt i bokföringen. Läs mer här om hur du hanterar inventarier och avskrivningar i Bokio.


Bokföra banklån

För att bokföra ett banklån kan du använda dit utav mallen "Banklån" i Bokios moderna bokföring. Tillkommer en upplåningsavgift kan du i förhandsgranskningsläget lägga till en rad med denna summa på konto 6570 - Bankkostnad.

Amortering

För att bokföra amortering på banklån kan du använda dig utav mallen "Amortering banklån". Tillkommer även ränta så finns det en rad att fylla i det här. Om inte så sätter du bara 0.

Ränta

För ränta på lån använder du mallen "Räntekostnader". Den ser likadan ut som mallen för amortering och är det bara ränta du ska bokföra sätter du 0 på raden för amortering.


Bokföra privat lån till företag

Har du som privatperson lånat ut pengar till företaget, bokför du det manuellt så här:

Konto 19XX Debet summan
Konto 2393 Kredit summan

Amorteringen plus ränta bokför du så här:

Konto 19XX Kredit summan som dragits
Konto 2393 Debet summan
Konto 8410 Debet räntan


Billeasing

Vid införskaffande av billeasing kan du använda mallen “Billeasing”, både vid kontraktstart med tillhörande 1:a förhöjd avsnitt och för själva leasingkostnaden. Är detta fördelat på två olika fakturor sker bokföringen av båda var för sig.

Kontantinsatsen eller 1:a förhöjd hyra, det momspliktiga beloppet, ska fyllas i rutan “Förhöjd avgift”. Utgående moms skrivs i rutan “Moms leasingavgift”. Fakturans totalbelopp ska även fyllas i på raden "Totalsumma faktura inkl moms".

Erhållen leasingfaktura innehåller en leasingavgift som skrivs in exkl moms i rutan “Leasingavgift”. Momsen på leasinghyra fylls i på “Moms leasingavgift”.
Utöver detta kan fakturan även innehålla försäkringar och skatter som i så fall fylls i i rutan “Försäkringar & skatter” (dessa är momsfria). Är det dessutom andra momspliktiga avgifter eller serviceavgifter fyller du i dessa i rutan “Administrativa avgifter”. Momsen på dessa lägger du i rutan “Moms administrativa avgifter”. Även här ska fakturans totalsumma fyllas i.

För ej definierade rader skriver du “0”.

Premier och öresavrundning

Vi eventuell miljöpremie ska denna summa dras av från leasingavgiften. Momsen på premien ska dras av från leasingavgiftens moms. Vid öresavrundning måste raden "Totalsumma" justeras efter resterande rader, annars går det inte att gå vidare. Därefter får man i förhandsgranskningsläget justera totalsumman så att den stämmer med fakturan samt lägga till en rad med öresavrundning (bokföringskonto 3740).

Sökord: Leasing


Inköp av inventarier från utlandet

Förbrukningsinventarier

Om du köpt förbrukningsinventarier från utlandet bör du bokföra dessa som “Inköp varor inom/utanför EU”, detta för att momsen ska registreras på rätt sätt, dvs så att Momsrapporten genereras korrekt.

Vill du göra det extra tydligt att du har gjort inköp av förbrukningsinventarier kan du sedan bokföra manuellt så här:
Konto 4549 (Motkonto beskattningsunderlag import) Kredit
Konto 5410 (Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial) Debet

Inventarier

På samma sätt som förbrukningsinventarier så måste man även vid inköp av inventarier (varor som ska skrivas av under tid) utanför Sverige använda våra mallar för "Inköp varor inom/utanför EU". 

För att sedan definiera inköpet av inventarie kan man bokföra manuellt så här:
Konto 4549 (Motkonto beskattningsunderlag import) Kredit
Konto 12XX Debet

Välj då lämpligt 12-konto, till exempel 1210 - Maskiner och andra tekniska anläggningar.

Avskrivningar får man sedan hantera manuellt i Bokio.


Bokföra kostnad för att registrera bolag

Bolagsverkets registreringsavgift är ej avdragsgill. Använd bokföringsmallen "Bolagsverket, Ej avdragsgill".

Avgifter som tillkommer vid ändringar till Bolagsverket bokförs med mallen "Bolagsverket Avdragsgill".

Sökord: Ändringsanmälan

 


Bokföra kundförlust

Har du en konstaterad kundförlust kan du vid bokslut bokföra manuellt så här vilket kommer ta bort summan från kundreskontran:

1510 (Kundfordringar) Kredit Summa Kundfordring
26XX (Utgående moms) Debet Summa Moms
6351 (Konstaterade kundförluster) Debet Summa försäljning

Om de bara anses som befarade kan man bokföra enligt följande:

1519 Kredit Beloppet som är befarad kundförlust
6352 Debet Beloppet som är befarad kundförlust

Blir kundfakturan vid senare betald ändå så bokförs samma verifikat fast man byter plats på debet och kredit. Blir den befarade kundförlusten konstaterad så ska det bokföras enligt ovan.


Inköp av varor och tjänster från utlandet

Inköp av varor och tjänster inom EU

Vid inköp av varor och tjänster från annat EU land finns det lite speciella regler kring hantering av moms. Det som generellt gäller är att säljaren inte ska redovisa moms och att köparen sedan ska tillämpa omvänd skattskyldighet vilket innebär att både ingående och utgående moms ska redovisas. I Bokio kan du använda bokföringsmallar i den moderna bokföringen som gäller för både “Inköp varor inom EU” och “Inköp tjänster inom EU”. Vi har mallar med både 25%, 12% och 6% fiktiv moms. Välj den momssats som det hade varit på varan eller tjänsten om du hade köpt det i Sverige.

Vanligtvis kan man titta efter vart avsändaren kommer ifrån. Är det däremot svenskt momsnummer redovisat på fakturan (även fall avsändaren är från utlandet så är inköpet inom Sverige och det ska då bokföras som inköp inom Sverige.

Observera!

Har du importerat en förbrukningsinventarie är det viktigt att du även här använder mallen för inköp av varor inom EU. Detta för att momsen ska registreras på rätt sätt. Om du ändå vill registrera det som en inventarie kan du göra det genom att följa den här guiden

Ett annat exempel är om du till exempel har köpt annonstjänster på Facebook eller liknande. Vanligtvis hade du kanske velat redovisa detta på konto 5910 - Annonsering, men du måste alltså se till att först bokföra inköpet som en tjänst inom eller utanför EU för att det ska bli rätt i momsrapporten.

 

Inköp av varor och tjänster utanför EU

Normalt när man gör inköp från utlandet och utanför EU så betalas ingen moms till leverantören. Man har i dessa fall genomfört en import vilket innebär att man själv, eller via ombudet, lämna en importdeklaration för att eventuellt betala tull för de importerade varorna.

Använd våra bokföringsmallar "Inköp varor utanför EU" och "Inköp tjänster utanför EU".

När du sedan får eventuell faktura från fraktbolaget för dina importerade varor utanför EU så använder du bokföringsmallen "Moms inköp av varor utanför EU 25%". Läs mer om importmoms och tull hos Tullverket.

För inköp av tjänster utanför EU gäller omvänd skattskyldighet. Man behöver inte lämna någon importdeklaration till Tullverket. Systemet ser till att detta blir korrekt om du väljer rätt bokföringsmall (Inköp tjänster utanför EU).

Sökord: Google, webbhotell


Utgifter innan företagsstart

Har du gjort inköp innan verksamheten har kommit igång får du dra av dem förutsatt att det skett inom startårets kalenderår eller året innan dess. Startades till exempel företaget i juni 2017 får man ta med utgifter från 2017 samt 2016.

Utgifterna måste givetvis även vara direkt kopplade till verksamheten. Alla inköp som gjorts innan verksamheten kommit igång kan bokföras på räkenskapsårets första dag, alltså den dag då bolaget startades.

Observera!

Du får inte dra av ingående moms eftersom du vid inköpstillfället, ej varit momsregistrerad. Detta gäller för Enskild firma. I Bokio får du lösa detta genom att manuellt ta bort raden med moms och flytta över summan till kontot inköpet gäller. Har du däremot Aktiebolag så får du göra avdrag för moms från och med dagen då bolaget är registrerad hos Bolagsverket.

Läs mer hos Skatteverket.

Läs här om hur du bokför utan moms i Bokio.


Bokföra presentkort

Presentkort är något du idag får hantera manuellt i Bokio. Klicka på “Bokför manuellt”.

På faktura

Försäljning av ett presentkort till kund på faktura som ej avser specifik vara:
1510 - Kundfordringar Debet Summa presentkort
2421 - Ej inlösta presentkort Kredit Summa presentkort

Direkt betalning

Försäljning av presentkort till kund som ej avser specifik vara:
19XX - Företagskonto Debet Summa presentkort
2421 - Ej inlösta presentkort Kredit Summa presentkort

 

Vid försäljning av varor eller tjänster där presentkort nyttjas av kunden ska konto 2421 debiteras med den summa presentkortet avser.

Bokföra förfallna presentkort vid årsslut:
2421 - Ej inlösta presentkort Debet Summa förfallna presentkort
3690 - Övriga sidointäkter Kredit Summa förfallna presentkort

Observera!

Har du fakturerat en kund i Bokio för ett presentkort så måste du pricka av att fakturan ska bokföras automatiskt. Detta gör du genom att scrolla längst ned på fakturan och välja att den “ej ska bokföras”. Därefter kan du bokföra försäljningen manuellt enligt ovan.


Bokföra inköp av bil

Inköp av bil får du hantera i den manuella bokföringen.

Välja det konto som passar bäst för fordonet i fråga. Sedan bokför du den mot konto för leverantörsskuld om du har köpt den på kredit.

Till exempel:
1241 Personbilar Debet Summa
2440 Leverantörsskuld Kredit Summa

Avskrivning

Även avskrivning av bil får du idag bokföra manuellt.

Till exempel:
1249 Ackumulerade avskrivningar på bilar och andra transportmedel Kredit Summa avskrivning
7834 Avskrivningar på bilar och andra transportmedel Debet Summa avskrivning

 


Inköp med kreditkort

De flesta företagare har ett separat bankkonto för företagets kostnader och intäkter. Detta bokförs på konto 1930 i bokföringen. Det kan även vara så att du har ett kreditkort som används för att betala utgifter i verksamheten. Varje kvitto för varje affärshändelse måste bokföras var för sig och dessa ska inte bokföras på direkt på 1930. 

Har du gjort ett inköp med kreditkort så har det då affärshändelsen ägde rum, inte dragits några pengar direkt från banken. Däremot har du skapat dig en skuld till kreditkortsinstitutet.

Vi rekommenderar att detta bokför alla inköp som är gjorda med kreditkortet på bokföringskonto 2890. Detta kan du lägga till som betalkonto under Inställningar → Betalkonton.

Om vi till exempel köper varor för 500kr så kommer det se ut så här i Bokio.

Konteringen blir följande:
4010 Inköp material och varor Debet 400
2640 Ingående moms Debet 100
2890 Övriga kortfristiga skulder Kredit 500

Bokför kreditkortsfaktura

Vanligtvis får man varje månad en faktura från kreditkortsinstituten som innehåller alla inköp man gjort med kreditkortet. Alla dessa kostnader har vi nu bokfört som en skuld på konto 2890. När vi betalar kreditkortsfakturan så nollar vi den här skulden och i Bokio kan vi använda bokföringsmallen "Utlägg utbetalning". Som betalkonto väljer du det konto betalningen av fakturan gjorts ifrån, tex från Företagskontot 1930.

Perioisera kreditkortsfaktura

Bokför du enligt fakturametoden och innehar en kreditkortsfaktura som ska betalas i nästkommande räkenskapsår måste denna periodiseras. Välj bokföringsmallen "Utlägg utbetalning" men byt ut 19XX mot leverantörsskuldskontot 2440. Resultatet blir följande:
2440 Kredit
2890 Debet

När fakturan betalas i nästkommande räkenskapsår bokförs betalningen så här:
2440 Debet
19XX Kredit

Sökord: Kredit, kreditkort


Bokföra föreningsavgifter

Avgifter till föreningar är uppdelade på Medlemsavgifter respektive Serviceavgifter.

Medlemsavgifter är ej avdragsgilla kostnader. Detta bokförs på konto 6982 - Föreningsavgift, ej avdragsgill.

Serviceavgifter är däremot en avdragsgill kostnad vilket innebär att den är momsbelagd. Kostnaden för serviceavgifter bokförs på konto 6981 - Föreningsavgift, avdragsgill momsbelagd.

Använd bokföringsmallen "Medlemsavgifter". I exemplet har vi en medlemsavgift på 800 kr och en serviceavgift på 320 kr. Skriv in detta i respektive fält samt totalsumman inkl moms.

 

Systemet bokför med den ingående momsen på serviceavgiften.

Intäkt från fakturerade medlemsavgifter

Avgift som är fakturerade till medlemmar i förening ska bokföras manuellt så här:

Medlemsavgift:
19XX Debet Summa
3014 Kredit Summa

Serviceavgift:
19XX Debet Summa
2610 Kredit Summa moms
3011 Kredit Summa serviceavgift


Bokföra gåvor till anställda och kunder

Gåva till kund

Gåvor till kunder är i praktiken enbart avdragsgilla om det är fråga om representationsgåvor eller reklamgåvor.

Representationsgåvan är personlig och lämnas i omedelbar anslutning till ett representationstillfälle (då det finns ett samband mellan utgiften i fråga och verksamheten) och kan bestå av exempelvis en bok, chokladkartong eller blomma. Avdrag medges med 180 kr plus moms för en representationsgåva. Belopp över denna summa är ej avdragsgillt.

Reklamgåvan är en massgåva av enklare slag och mindre värde avsedd att användas i många olika sammanhang och oftast en presentartikel märkt med företagets logotyp. Avdrag medges för reklamvärdet av gåva till ett värde på max 300 kr exkl moms.

Om gåvan uppfyller kriterierna för ovanstående så bokförs det på konto 6993. Använd bokföringsmall "Reklamgåva 2018" eller "Representationsgåva 2018".

För julgåvor gäller samma kriterier som för Representationsgåva eller Reklamgåva. Uppfyller julgåvan inte kriterierna så är de ej avdragsgilla och ska bokföras manuellt på konto 6992.

Gåva till anställd

Julgåva är skattefritt om värdet inte överstiger 450 kr inkl moms. I värdet är ej kostnad för transport mm inräknat. Från första kronan över 450 kr så är gåvan skattepliktig.

Jubileumsgåva vilken kan ges till anställda då företaget firar jubileum, till exempel 25, 50, 75 eller 100 år. Beloppet får ej överstiga 1350 kr inkl moms.

Minnesgåva som kan ges i samband då en anställd uppnår en viss ålder, tex 50 år. Det kan också vara då person varit anställd i över 20 år. Dock så krävs det att personen varit anställd i företaget i 6 år vid tillfället. Slutligen räknas även gåva vid samband då anställd slutar sin tjänst. Gåvan är skattefri om det ej överstiger 15 000 kr och inte ges vid mer än ett tillfälle utöver när anställningen upphör.

Uppfyller gåvan ovanstående kriterier så ska konto 7631 debiteras. Bokför detta i den manuella bokföringen. Ett exempel:

Övriga gåvor till andra än anställda är ej avdragsgilla. Dessa ska redovisas på bokföringskonto 7632.

 

Sökord: Julklapp


Bokföra varulager

I Bokio finns idag ingen funktion som hanterar varulager men däremot kan du alltid registrera det i bokföringen.

​Varulager kan redovisas via direkt vid inköpet eller i anslutning till bokslut. Oavsett tillvägagångssätt så måste en lagervärdering göras och bokföras på räkenskapsårets balansdag.

Kreditera det konto som inköpet av varorna är registrerat på och bokför manuellt så här:
1410 (Lager av råvaror) Debet
4010 (Inköp material och varor) Kredit

Vid bokslut

Ingående balans för räkenskapsåret  +/- Inventerat lagervärde vid bokslut = Utgående balans för räkenskapsåret

Ökning:
Debet 14XX
Kredit 4960

Minskning:
Debet 4690
Kredit 14XX 


Bokföra avdrag för hemmakontor

I Enskild firma har du möjlighet att göra avdrag för kostnad av kontor, oavsett om det är inom eller utanför hemmet.

För att få göra avdrag för kontor i hemmet krävs det att du för verksamhetens räkning arbetat minst 800 timmar i hemmet inom räkenskapsåret. Beroende på om du hyr eller äger fastigheten får du göra olika mycket avdrag. Det krävs dock inte att du har ett specifikt arbetsrum utan du har möjlighet att göra avdrag oavsett.

Är kontoret baserat i en hyres- eller bostadsrätt är avdraget på 4000 kr. Ägs fastigheten av dig eller din registrerade partner så ligger avdraget på 2000 kr.

Avdraget bokförs manuellt så här:
5100 Debet
2018 Kredit

Sökord: Arbetsrum i bostad


Bokföra kapitalförsäkring

Om det är pengar som bolaget investerar i en kapitalförsäkring så bokför man manuellt så här (här med företagskonto som betalkonto):
1385 (Värde av kapitalförsäkring)Debet
1930 (Företagskonto) Kredit

När man sedan tar ut pengarna och antingen går med vinst eller förlust bokförs det så här:
Konto 1930 Debet Summan du får ut
Konto 1385 Kredit anskaffningsvärde för det du nu sålt
Konto 8222 Debet (vid förlust) / Kredit (vid vinst) vinsten/förlusten

 

Om det är direktpension så kan man söka på det i den moderna bokföringen, använd sökord "Direktpension".


Sparat underskott i Enskild firma

Det sparade underskottet bokför du inte. Det är något som man tar fram vid nästa deklaration.


Bokföra kostnader vid tjänsteresa

Utlägg för mat och dryck vid tjänsteresa som ej faller under representation, ska antingen bokföras under kost och logi (kontogrupp 58XX) eller som kostnadsersättning för traktamente till anställda (kontogrupp 73XX). Kostnadsersättningar för traktamente till delägare som inte är anställda klassificeras normalt som övriga externa kostnader och bokförs som kost och logi. 

Sök på "Kost och logi i Sverige" eller "Kost och logi i utlandet" i Bokios moderna bokföring beroende på vart tjänsteresan ägt rum. Traktamente hanteras bäst genom att lägga till det på den anställdes lön. Alternativt hantera det i den manuella bokföringen. Läs guiden Hur bokförs skattefritt traktamente?

 


Bokföra försäljning till privatperson i utlandet

Inom EU

Vid försäljning av varor och tjänster till privatperson inom EU så gäller inte de generella reglerna kring omvänd skatteskyldighet. Momsen ska redovisas på samma sätt som om försäljningen skett inom Sverige. Tjänsten eller varan som säljs ska alltså beskattas i Sverige oavsett i vilket land köparen befinner sig i.

Skapar du dina kundfakturor i Bokio och väljer att kunden är en privatkund samt från utlandet så kommer bokningen ske automatiskt enligt följande.

Försäljning av varor till privatperson inom EU:
Konto 3106 Kredit Summa exkl moms
Konto 2611 kredit Moms
Konto 1930 Debet Summa inkl moms

Försäljning av tjänster till privatperson inom EU:
Konto 3011 Kredit Summa exkl moms
Konto 2611 kredit Moms
Konto 1930 Debet Summa inkl moms

 

Utanför EU

Samma regler gäller vid försäljning av varor och tjänster till privatpersoner utanför EU. Försäljningen ska redovisas med svensk moms.

Försäljning av varor till privatperson utanför EU:
Konto 3105 Kredit Summa exkl moms
Konto 2611 kredit Moms
Konto 1930 Debet Summa inkl moms

Försäljning av tjänster till privatperson utanför EU:
Konto 3011 Kredit Summa exkl moms
Konto 2611 kredit Moms
Konto 1930 Debet Summa inkl moms

Ser du till att skapa dina kundfakturor i Bokio sker denna bokning automatiskt. Om du inte gör det får du i dagsläget bokföra försäljningen manuellt enligt ovan.


Bokföra hyra av bil utomlands

Hyr du bil i utlandet så kan du bokföra detta med våra bokföringsmallar "Inköp tjänster inom EU" eller "Inköp tjänster utanför EU".

Sökord: Hyrbil


Hur bokförs förseningsavgift till Skatteverket?

Förseningsavgift till Skatteverket bokförs manuellt på konto 8423 (Räntekostnader för skatter och avgifter) eftersom det inte är avdragsgillt. Så här:

8423 Debet
19XX Kredit


Bokföra statliga bidrag

Har du mottagit statliga bidrag (tex från Vinnova) så kan du bokföra de manuellt på konto 3985 - Statliga erhållna bidrag. Så här:

19XX Debet
3985 Kredit

Sökord: Kulturstöd, stöd, arbetsstöd


Hur bokför jag fakturan för Bokio Prio-Support?

Har du tecknat Prio-Support hos oss har du mottagit en faktura på 1200 kr exkl moms. Detta kan bokföras med mallen "IT-tjänster inrikes".


Inköp av varor och tjänster utomlands som förbrukas i utlandet

Gör du inköp från utlandet så bokförs detta generellt med omvänd skatteskyldighet, läs mer här [Inköp av varor och tjänster från utlandet]. Har varan eller tjänsten däremot förbrukats i utlandet så gäller ej reglerna med omvänd skatteskyldighet. Inköpet ska då bokföras helt utan moms.


Bokföra inköp av dator

Om datorn kostar mer än ett halvt prisbasbelopp (< 22 750 SEK för år 2018) är grundregeln att den anses vara en inventarie och skall skrivas av under uppskattning om hur länge den skall användas, till exempel i 3-5 år. Om du däremot anser att du inte kommer använda den under flertalet år kan du ta hela kostnaden direkt. Du bokför inköpet med bokföringsmallen "Inköp Förbrukningsinventarie".

Ofta är datorer så pass dyra nu förtiden att de egentligen skulle kunna bokföras som en inventarie, dvs en tillgångs som skrivs av över tid (tänk dig en maskin). Däremot så värderar man även livslängden på en inventarie och därav uppskattar man ofta datorn ej som en inventarie (där hela beloppet av datorn inte bokförs direkt, utan delas upp på flera år) utan istället en förbrukningsinventarie där man bokför hela kostnaden direkt.