Hur hanteras Swish i bokföringen?

Betalningsbekräftelsen, dvs underlaget mottagaren får vid genomförd betalning i Swish, går ej under benämningen kvitto. Därmed är bekräftelsen inte heller tillräcklig som bokföringsunderlag. En Swish-betalning är en form av elektronisk betalning, vilket i jämförelse med en kontant betalning, inte behöver bokföras direkt eller senast dagen efter. Ett vanligt tillvägagångssätt är att använda dagsavslutet från kassaregistret som underlag och klumpa ihop en dags transaktioner i en verifikation. Viktigt är då att kassaregistret tydligt visar vad för betalningsmedel som använts.

Om du inte innehar ett kassaregister kan man upprätta kontantfakturor som ska innehålla all nödvändig information för att kunna ligga som underlag för betalningen. Där ska det framgå att Swish används som betalmedel. Swish-kontot bör sedan vara kopplat till företagskontot och du kan då bokföra betalningen till just företagskontot (1930).

Skapa ny kontantfaktura

Betallänk

I Bokio har du möjlighet att skicka betallänk till dina kunder och på så sätt kunna ta betalt direkt med Swish! Betallänk är ett enkelt och smidigt sätt för dig att erbjuda dina privatkunder flera olika betalsätt, samtidigt som du får betalt direkt. Generera en länk i Bokio och skicka direkt till din kund via sms eller dela länken via exempelvis mejl, Whatsapp, Messenger och andra sociala medier.

Läs om hur du kommer igång med betallänk

Swish och Bokio Företagskonto

Om du använda Bokio Företagskonto och tar betalt kan du tyvärr i dagsläget inte använda det för betalning med Swish. Detta för att det krävs ett bankkontonummer eller IBAN vilket Bokio Företagskonto inte har idag.

 

Läs mer