Hur hanteras Swish i bokföringen?

Betalningsbekräftelsen, dvs underlaget mottagaren får vid genomförd betalning i Swish, går ej under benämningen kvitto. Därmed är bekräftelsen inte heller tillräcklig som bokföringsunderlag. En Swish-betalning är en form av elektronisk betalning, vilket i jämförelse med en kontant betalning, inte behöver bokföras direkt eller senast dagen efter. Ett vanligt tillvägagångssätt är att använda dagsavslutet från kassaregistret som underlag och klumpa ihop en dags transaktioner i en verifikation. Viktigt är då att kassaregistret tydligt visar vad för betalningsmedel som använts.

Om du inte innehar ett kassaregister kan man upprätta kontantfakturor som ska innehålla all nödvändig information för att kunna ligga som underlag för betalningen. Där ska det framgå att Swish används som betalmedel. Swish-kontot bör sedan vara kopplat till företagskontot och du kan då bokföra betalningen till just företagskontot (1930).

Skapa ny kontantfaktura

Swish och Bokio Företagskonto

Swish är ett av de absolut mest prioriterade områden som vi arbetar på. Vår förhoppning är att kunna erbjuda det inom kort. Under tiden erbjuder vi dig en ersättning för den merkostnad som du har till din andra bank. Kontakta oss via support@bokio.se och bifoga ditt Swish-kontrakt så ersätter vi dig med 150 kr/mån fram tills dess att vi har lanserat Swish Företag. Ersättningen betalas till ditt Bokio Företagskonto.

 

Läs mer