Sparat underskott i enskild firma

Vad är sparat underskott?

Om din enskilda firma går med förlust ett år (underskott), behöver du inte oroa dig – du får spara underskottet och dra av det från framtida vinster i verksamheten.

Det fungerar så här:

  • Du får föra över underskottet till nästa år och dra av det från kommande överskott.

  • Om verksamheten fortsätter gå med underskott även året därpå, får du spara även det nya underskottet vidare till kommande år.

  • Det finns ingen tidsgräns för hur länge du får spara ett underskott – så länge verksamheten är aktiv.

En viktig sak att ha i åtanke är att underskottet är personligt kopplat till dig och din verksamhet. Du kan alltså inte överlåta det till någon annan.

Läs mer hos Skatteverket.

Behöver man bokföra underskott i Enskild Firma?

Nej, själva underskottet bokförs inte direkt i bokföringen. Det uppstår som en summa i deklarationen när årets kostnader är större än intäkterna (alltså resultatet är negativt). Du bokför som vanligt, och Skatteverket räknar automatiskt fram underskottet i blankett NE.

Så redovisar du underskottet i deklarationen

I Skatteverkets e-tjänst, eller i Bokio om du gör deklarationen där, fyller du i detta i NE-bilagan:

  • Ruta R30: Här fyller du i underskott som uppstått under innevarande år.

  • Ruta R31: Här fyller du i eventuellt sparat underskott från tidigare år.

  • Skatteverket räknar då automatiskt ut om det finns något överskott att kvitta mot, och hur mycket underskott du får spara till nästa år.

Om du använder Bokio och har gjort bokföringen där, hämtas uppgifterna automatiskt till NE-bilagan när du gör deklarationen via Bokio.

Läs mer