Hur fungerar kontoplanen i Bokio?

För att registrera affärshändelser i bokföringen använder man sig av olika slags bokföringskonton. Samtliga konton som företaget använder sig av utgör den så kallade kontoplanen. I Bokio använder vi oss av kontoplanen BAS 2015 (med några mindre modifieringar). Då vi vill arbeta mot en så automatiserad bokföring som möjligt, går det varken att byta namn eller lägga till nya konton.

Bokför du manuellt kan du söka på både namn och kontonummer för att se de konton som finns att använda. Du hittar nu även hela kontoplanen inne på Inställningar → Kontoplan. När du använder vår smarta bokföring behöver du inte fundera på vilket slags konto du ska använda dig utav. Däremot får du alltid en förhandsgranskning på hur verifikatet kommer se ut och således även kontona.

Kan man ändra på kontoplanen?

Nej, det går inte att ändra på kontoplanen och lägga till egna konton (eller byta namn på dem). Detta för att vi vill hjälpa företagen så mycket som möjligt i sin bokföring. Om alla har samma kontoplan så är det mycket enklare att med hjälp av datorns hjälp göra en automatiserad bokföring.

Egna konton vid import av tidigare bokföring

När importerar tidigare bokföring så lägger vi in de konton som finns i det importerade företagets bokföring till Bokio. 

Skulle du mot förmodan ha konton som inte finns tillagda i kontoplanen så kan du skapa dessa under Inställningar → Kontoplan. Observera att det enbart gäller konton som du tidigare har kunnat använda i Bokio men som inte är med i BAS 2015.

Tanken har alltid varit att man inte ska kunna lägga till konton men förut kunde man lyckas göra det ändå. Du kan alltså inte lägga till nya konton.

När kontona är tillagda behöver de också mappas för att momsrapporten ska hantera dessa korrekt. Klicka på "Mappa konton". Läs mer här om vad det innebär att mappa konton.

 

Sökord: Konto, bokföringskonto