Utgifter innan företagsstart

Har du gjort inköp innan verksamheten har kommit igång får du dra av dem förutsatt att det skett inom startårets kalenderår eller året innan dess. Startades till exempel företaget i juni 2017 får man ta med utgifter från 2017 samt 2016.

Utgifterna måste givetvis även vara direkt kopplade till verksamheten. Alla inköp som gjorts innan verksamheten kommit igång kan bokföras på räkenskapsårets första dag, alltså den dag då bolaget startades och registrerades. Likaså gäller för momsen kopplade till de inköpen om du kan med stor sannolikhet kan påvisa att dessa kostnader och moms är kopplade till verksamheten om till exempelvis skatteverket skulle efterfråga detta.

Observera!

Enskild firma

Du får inte dra av ingående moms eftersom du vid inköpstillfället, ej varit momsregistrerad. I Bokio får du lösa detta genom att manuellt ta bort raden med moms och flytta över summan till kontot inköpet gäller.

Aktiebolag

Har du däremot Aktiebolag så får du göra avdrag för moms från och med dagen då bolaget är registrerad hos Bolagsverket, så länge kostnaderna och momsen är kopplade till verksamheten. Det är viktigt att kunna påvisa att kostnader faktiskt är kopplade till verksamheten.

Läs mer hos Skatteverket.

Läs här om hur du bokför utan moms i Bokio.