Utgifter innan företagsstart

Har du gjort inköp innan verksamheten har kommit igång får du dra av dem förutsatt att det skett inom startårets kalenderår eller året innan dess. Startades till exempel företaget i juni 2017 får man ta med utgifter från 2017 samt 2016.

Utgifterna måste givetvis även vara direkt kopplade till verksamheten. Alla inköp som gjorts innan verksamheten kommit igång kan bokföras på räkenskapsårets första dag, alltså den dag då bolaget startades.

Observera!

Du får inte dra av ingående moms eftersom du vid inköpstillfället, ej varit momsregistrerad. Detta gäller för Enskild firma. I Bokio får du lösa detta genom att manuellt ta bort raden med moms och flytta över summan till kontot inköpet gäller. Har du däremot Aktiebolag så får du göra avdrag för moms från och med dagen då bolaget är registrerad hos Bolagsverket.

Läs mer hos Skatteverket.

Läs här om hur du bokför utan moms i Bokio.

Bokföring


< Tillbaka till kategoriöversikten