Starta aktiebolag

Allt du behöver veta om aktiebolag och hur du startar ett!

Att starta ett aktiebolag innebär för många ett nytt kapitel i sitt arbetsliv. Det finns stor potential att lyckas - men även många fallgropar som man bör akta sig för. På den här sidan ger vi dig massvis med tips och information som kan vara nyttig för dig som går i tankar att starta aktiebolag eller precis har startat sitt eget aktiebolag.

Vad är ett aktiebolag?

Aktiebolag (AB) är företagsformen där en eller flera delägare bildar bolag som en juridisk och ekonomisk enhet. Till skillnad från en enskild firma, där man är personligt ansvarig för företagets skulder och åtaganden, så ligger ansvaret i ett aktiebolag inte på ägaren eller ägarna utan på företaget som juridisk person i sig. Andra bolagsformer, såsom ekonomisk förening, handelsbolag och kommanditbolag, är också juridiska personer, liksom staten, landsting och kommuner.

Ägaren eller ägarna i ett aktiebolag riskerar inte, tack vare att bolaget är en juridisk person, att förlora mer än det som har förts in i företaget. Skulle ditt företag gå i konkurs så påverkar det inte dig som privatperson. Det finns dock undantag, så kallat ansvarsgenombrott, då en domstol kan avgöra att styrelseledamöterna i företaget bör stå som ansvariga för företagets skulder trots att det är en juridisk person.

Aktiebolag är en populär form att driva företag tack vare många förmånliga skatteregler och stor möjlighet till att expandera sin verksamhet. I större företag brukar styrelsen, som det måste finnas i ett aktiebolag, utse en verkställande direktör som har det yttersta ansvaret för företagets utveckling.

Fördelar med aktiebolag

  • Aktiebolaget är en egen juridisk person. Med andra ord har du inga privata förpliktelser till företaget.
  • Du får lön av företaget. Det är lättare att anställa personal.
  • Som aktieägare kan du aldrig förlora mer pengar än vad du har investerat, vilket är en trygghet.
  • Det finns möjlighet till lågbeskattad utdelning.
  • Det finns möjlighet till många förmåner, exempelvis friskvårdsbidrag och gåvor till anställda.
  • Mer legitimt intryck när du är i kontakt med kunder, leverantörer och banker.

Driver du en annan bolagsform och funderar på att ombilda till AB? Se här hur du går tillväga!

Nackdelar med aktiebolag

  • Det krävs lite mer administrativt jobb att starta ett aktiebolag jämfört med andra bolagsformer.
  • På grund av handläggningstider hos skatteverket kan ta det ta någon vecka från att du har påbörjat din registrering till att du officiellt kan titulera dig som egenföretagare.
  • Ett aktiebolag får inte låna ut pengar till ägare i företaget. Det krävs en insats på minst 25 000 kronor för att starta aktiebolag.

Aktiekapital

I aktiebolag finns krav på ett så kallat aktiekapital. Detta är ägarnas bevis (i form av aktier), som visar att de äger bolaget. För att få starta AB måste man föra in kapitalet i bolaget. Regeringen har successivt arbetat för att det ska vara enklare att starta aktiebolag genom att minska den summa som krävs i aktiekapital. Den 1 april 2010 sänktes kravet från 100 000 kr till 50 000 kr och senast i fjol (1 januari 2020) så skedde ytterligare en sänkning till 25 000 kr.

Så här bokför du insättning av aktiekapital

Kostnad starta aktiebolag

Att registrera aktiebolag hos Bolagsverket kostar via e-tjänst 1 900 kr och blankett 2 200 kr. Utöver detta så måste du ha 25 000 kr som aktiekapital, detta är dock ingen kostnad eftersom pengarna fortfarande är dina i aktiebolaget. Ansökan om F-skatt, moms och arbetsgivarregistrering hos Skatteverket är däremot gratis.

Privat och publikt aktiebolag

De allra flesta aktiebolagen i Sverige är idag privata, men ett aktiebolag kan också vara publikt. Ett publikt aktiebolag kräver en vd (verkställande direktör) och ett betydligt mycket högre aktiekapital, nämligen 500 000 kr. Privata aktiebolag kan ha en vd men måste inte, däremot ska det finnas en styrelseledamot och en styrelsesuppleant. Skulle du som ensam ägare starta AB så måste du alltså ha med minst en person som suppleant utöver dig själv. Privata aktiebolag får till skillnad från publika inte sälja sina aktier till allmänheten.

Utdelning i aktiebolag

En av de stora fördelarna med att ha ett aktiebolag är möjligheten till utdelning, dvs en fördelning av företagets vinst till ägarna. Lågbeskattad utdelning är ett begrepp som ofta används när man hör om fördelarna med att driva företagsformen aktiebolag. Att komplettera sin månadslön med en årlig utdelning är det optimala sättet att ta ut pengar ur sin verksamhet ur ett skatteperspektiv. Fördelen med lön jämfört med utdelning är dock att det ligger till grund för många förmåner såsom föräldrapenning, pension, sjukersättning m.m.

Allt du behöver veta om utdelning.

Hur startar man ett aktiebolag? Vi går igenom steg för steg.

Det kan kännas överväldigande att starta ett aktiebolag. Det är många detaljer som man kanske inte är bekant med sedan tidigare och det behöver fattas många beslut - särskilt i början. För att göra resan lite lättare för dig så kan du ta hjälp av den här guiden!

1. Stiftelseurkund

För att starta ett aktiebolag behöver du upprätta en stiftelseurkund. Du som startar ett aktiebolag kallas för stiftare och en stiftelseurkund är ett dokument används som bevis för att du har beslutat dig för att starta ett aktiebolag. Detta skickas in vid registrering av bolaget hos Verksamt.se och ska bland annat innehålla uppgifter om de personer som ska sitta i styrelsen, hur uppdelningen av aktier ska se ut samt teckningskursen, dvs vad som ska betalas för varje aktie. Stiftelseurkunden ska också ha med namnförslag på företaget, vilket är en del av den så kallade bolagsordningen som också beskriver företagets verksamhet och säte.

2. Startkapital

Många undrar vad det kostar att starta aktiebolag. Tekniskt sett kostar det ingenting att starta aktiebolag (bortsett från en handläggningsavgift), däremot krävs ett startkapital motsvarande 25 000 kronor för att starta aktiebolag. De här pengarna betalas inte till någon annan utan är en investering i ditt företag, som du själv äger.

När du har flyttat över pengarna till ett företagskonto ber du om att få ett bankintyg som styrker att du har betalat in startkapitalet. I utbyte mot startkapitalet får aktieägaren eller aktieägarna aktier som bekräftar innehav i bolaget. Du kan sedan använda pengarna till att köpa inventarier eller utrustning till företaget, dock måste halva startkapitalet ligga oberört.

3. Registrera företaget

Nästa steg är att skicka in en anmälan om att registrera företaget till Bolagsverket. I den här anmälan bifogar du din stiftelseurkund och bankintyg. Du kan välja att göra en detaljerad anmälan eller en enkel anmälan. I de allra flesta fall räcker det med en enkel anmälan. För att registrera aktiebolaget betalas en handläggningsavgift på 2 200 kronor till Bolagsverket. När registreringen är godkänd tilldelas bolaget ett organisationsnummer.

4. Företagsnamn

När ditt företag är registrerat behöver du anmäla ditt företagsnamn till Bolagsverket. Lägg gärna lite extra energi på att välja ett bra företagsnamn eftersom det är det första intrycket många får av din verksamhet.

Så väljer du ett bra namn till ditt företag.

5. F-skatt

Alla aktiebolag behöver betala F-skatt, detta registrerar man sitt företag för på verksamt.se.

Läs mer om skatt.

6. Registrera för moms

Du behöver även registrera företaget för moms via verksamt.se. Det kan vara svårt att veta hur moms fungerar om inte har varit inne i företagssvängen förut. Det finns många olika typer av moms och en hel del undantagsfall, se till att läsa in dig på moms så att du gör rätt från början. Om du använder dig av bokföringsprogram får du god hjälp på vägen. Momsräknarenär ett populärt verktyg om du vill ta reda på hur en kostnad påverkas av olika momsvärden.

7. Registrera dig som arbetsgivare

Även om du planerar att vara ensam i ditt aktiebolag behöver du registrera dig som arbetsgivare om du tänker ta ut lön. Eftersom du som grundare är en fysisk person och aktiebolaget är en juridisk person behöver du anmäla ditt företag som arbetsgivare. Det görs enkelt via verksamt.se.

8. Tillstånd

Beroende på vilken bransch ditt företag kommer vara verksamt inom kan det behövas särskilda tillstånd. Exempelvis behövs ett alkoholtillstånd för att en restaurang ska få servera alkoholhaltiga drycker och samma princip gäller många andra branscher. Vem som utfärdar tillståndet varierar från fall till fall, i vissa fall är det en myndighet på lokal nivå, men i andra fall kan det vara på regional- eller riksnivå. Om du är osäker kan du alltid vända dig till kommunen och fråga.

9. Företagsförsäkringar

Ytterligare en sak som kanske inte är det första man tänker när man startar företag är att man behöver teckna företagsförsäkringar. Det finns många aktörer som erbjuder företagsförsäkringar, jämför alternativen så kan du spara dig en liten slant som kan användas i verksamheten istället. Det finns försäkringar kopplade till olika branscher, se till att välja den bästa företagsförsäkringen för just din verksamhet.

10. Kompanjonsavtal

Om du startar ditt företag tillsammans med någon annan kan det vara bra att skriva ett kompanjonsavtal. Ett kompanjonsavtal är som det låter ett avtal mellan två eller flera grundare i ett företag. Det är bra att ha skrivit ett kompanjonsavtal för att ni ska få samma bild av vad som händer i företaget i olika situationer, men även för att ha något konkret att hänvisa till när ni är oense.

Det här borde du ha med i ett kompanjonsavtal.

11. Skaffa ett bokföringsprogram

Alla företag har har bokföringsplikt, det vill säga att man måste redovisa sin bokföring enligt lag. Vissa företag lämnar över hela ekonomidelen till redovisningsbyrå, medan andra tar hjälp vid särskilda tillfällen. För mindre företag räcker det gott och väl att sköta bokföring själva med hjälp ett digitalt bokföringsprogram. Bokio är ett alternativ som automatiserar det mesta av bokföringen så att du kan lägga tid på att utveckla ditt företag!

12. Företagskonto

Ett företagskonto är helt enkelt ett bankkonto som är avsett endast för företagets ekonomi. Detta behöver du starta upp innan du börjar göra några transaktioner för företagets räkning. Med Bokios företagskonto integreras dina ekonomiska händelser direkt in till bokföringen.

13. Verklig huvudman

Från att du har registrerat ditt aktiebolag har du fyra veckor på dig att anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. En verklig huvudman är den person som har det yttersta ansvaret för aktiebolaget. I vissa företag kan det finnas flera verkliga huvudmän och i andra finns det ingen, oavsett utfall måste du anmäla din situation till Bolagsverket.

14. Skaffa en hemsida

Nästan alla företag är i gynnas av att ha en egen hemsida. Det är värdefull resurs där du kan dela med dig av information kring din verksamhet till potentiella kunder. Om någon är intresserad av dina tjänster är det ofta hemsidan som är den självklara kontaktpunkten. Om du är tekniskt lagd finns det mycket potential att göra hemsidan attraktiv på egen hand, annars kan du ta hjälp av en extern part. Ofta klarar man sig med en hemsida som är avskalad utan särskilt mycket krusiduller, det väsentliga är att den är tydlig och tillfredsställer kundens behov.

Verkar det krångligt? Ta hjälp direkt i Bokio

Kom igång obehindrat med ditt aktiebolag genom att få hjälp steg för steg.

1. Ansökan till Bolagsverket - Vi tar fram alla dokument som behövs för att ansöka hos Bolagsverket, inkl. stiftelseurkund och bolagsordning

2. Revisorsintyg - När ansökan till Bolagsverket registreras hjälper vi dig att ta fram revisorsintyg och skickar till Bolagsverket

3. Färdigt aktiebolag - Du har nu ett färdigt aktiebolag samt ett konto hos Bokio med företagskonto (eget bankgironummer och betalkort)

Starta aktiebolag med Bokio


Lagerbolag

Det finns en medelväg mellan att starta aktiebolag från grunden och ta hjälp från Bokio. Ett lagerbolag är ett aktiebolag som redan är bildat men som inte är aktivt, genom att köpa ett lagerbolag slipper du en del av administrationen och det går dessutom att dra igång sin verksamhet direkt. Däremot tillkommer en extra kostnad på några tusenlappar.

Innan du säger upp dig…

Om du har beslutat dig för att starta aktiebolag finns det en del saker som kan vara bra att skissa på innan lämnar tryggheten som arbetstagare.

Långsiktighet

Tänk på att starta eget aktiebolag inte är något man gör över en natt. Det är långsiktigt projekt som kommer ta väldigt mycket tid och energi i anspråk - särskilt under den första perioden. Det är långt ifrån alla som lyckas med sin företagsidé, ungefär en tredjedel av alla nystartade företag går i konkurs under de första tre åren.

Ta en funderare kring hur du tror att ditt liv ser ut de kommande fem åren, om du är i stånd med att slå dig till rot och skaffa familj kan ett eget företag stjäla mycket fokus.

Finansiera företaget

De första månaderna kan man knappast räkna med att företaget kommer gå särskilt starkt. Det är många delar som behöver planeras och i vissa fall utrustning som behöver införskaffas. Det finns risk för att kostnaderna kommer överstiga intäkterna. Du behöver lägga en plan hur du ska klara dig ekonomiskt den första tiden: vissa finansierar med sin privatekonomi medan andra tar lån hos banken.

Skapa en affärsplan

För att lyckas med din företagsidé är det viktigt att du har gjort ett gediget förarbete till ditt företag. En affärsplan kan ses som företagets skelett, där du har skrivit ner alla tankar du har och får det svart på vitt om företaget kan realiseras eller om det förblir en önskedröm.

Vill du veta hur man skriver en affärsplan?

Klicka här för läsa vår guide!

Budget

För att få en översiktlig bild av hur mycket pengar som kommer behövas och var de kommer gå bör du skapa en budget. Mycket saker kostar mer än vad man kanske tror och genom att ha en budget har man alltid något att förhålla sig till.

Så gör du en budget till ditt aktiebolag.

Marknadsplan

En marknadsplan är en strategi som beskriver hur du ska marknadsföra ditt företag. Hur ska du nå ut till dina kunder? Vilka är dina kunder? Vilka mål har du med marknadsföringen? Hur ska marknadsföringen utvärderas? Med en bra marknadsplan ökar chansen att lyckas!

Så skriver du en bra marknadsplan.

Ekonomiska överväganden

När du har startat aktiebolag har du stor frihet att bestämma över hur mycket pengar du väljer att ta ut från företaget och hur mycket du återinvesterar i verksamheten. Det finns lite olika överväganden du kan göra beroende på hur bra företaget går och vad du värdesätter i ditt privata liv.

Lön

När du har startat aktiebolag är det du själv som bestämmer hur mycket du ska få i lön. Du behöver inte bestämma din framtida lön på en gång utan den kan variera mellan år och månader. Det är exempelvis många som ligger i underkant majoriteten av året och tar ut extra stor lön i slutet av året när man har större koll på ekonomiläget.

Så bestämmer du hur mycket du ska ta ut i lön.

Utdelning

Aktieutdelning betyder att det finns möjlighet att dela ut pengar till aktieägarna förutsatt att det finns ett överskott av pengar vid bokslutet. Om du är ensam aktieägare så landar alla pengar i din ficka. Utdelning faller in under inkomst av kapital och beskattas betydligt lägre än om samma summa pengar skulle tas ut i form av lön.

Så fungerar utdelning i aktiebolag.

Periodiseringsfond

Ett annat alternativ att överväga om ditt aktiebolag har gått med vinst är en periodiseringsfond. På så sätt undkommer de placerade pengarna beskattning men är å andra sidan låsta i fonden. Om du nästa år skulle gå sämre kan du plocka ut pengar därifrån och kvitta en vinstår mot ett förlustår. Periodiseringsfonden, som namnet antyder, är alltså till för att balansera ut ditt aktiebolags inkomster över perioder.

Läs mer om periodiseringfonder.

Räkenskapsår

Räkenskapsår syftar på perioden som ett företagets årsbokslut eller årsredovisning ska omfatta. Den här perioden är alltid tolv månader och infaller normalt sett från den 1 januari till den 31 december. Eftersom man sällan startar företag den 1 januari blir det första första året ett undantagsfall, beroende på när du startar ditt aktiebolag kan du välja att antingen förkorta eller förlänga ditt räkenskapsår för att synka med kalenderåret.

Välj rätt räkenskapsår för just ditt företag.

Årsredovisning för aktiebolag

Alla företag är skyldiga att redovisa sin bokföring enligt bokföringslagen. Aktiebolag ska alltid lämna in en årsredovisning som ligger till grund för företagets beskattning. Årsredovisningen är en sammanställning av all bokföring det gångna räkenskapsåret.

Att upprätta en årsredovisning helt själv är svårt om man inte är utbildad inom ekonomi, därför tar många hjälp från redovisningsbyråer- eller konsulter. Med hjälp av Bokio kan du enkelt upprätta din egen årsredovisning via Årsredovisning Online. Bokio erbjuder en komplett bokföringstjänst där du kan sköta bokföring, fakturering, betalningar, hantering av utlägg samt löner och bokslut.

5 vanliga misstag som nya företagare gör

Alla gör misstag då och då - även de mest erfarna företagsledarna. Att göra små misstag regelbundet är ingen fara, det viktiga är att man lär sig av sina misstag och undviker liknande snedsteg i framtiden.

Har en övertro på sig själv

Självklart är det bra att gå in med inställningen att man kan lära sig det mesta på egen hand. Men det arbete som tillkommer utöver din kärnverksamhet, såsom marknadsföring, ekonomi, skapa en webbsida, kan vara tidskrävande att göra på egen hand, särskilt om du behöver lära dig från grunden. I vissa fall kan det vara mer kostnadseffektivt att överlåta vissa delar till experter så att du kan fokusera på det du är bra på.

Struntar i markandsföring

För att få nya kunder är det viktigt att företaget marknadsförs. Vad som är optimalt för just din bransch bör du ha tagit reda på när du gjorde din marknadsplan. Ett vanligt misstag är att inte mäta sin marknadsföring, då är det svårt att utvärdera vilka insatser som fungerar bra respektive mindre bra.

Det saknas en USP (unique selling point)

Visst, det är bra att benchmarka konkurrenternas produkter och erbjudanden - men ditt företag får inte riskera att bli ett i mängden. Vad är det som är unikt med just ditt företag - vad kan du erbjuda kunden som dina konkurrenter inte kan?

Dålig närvaro på internet

Gula sidornas tid är passé och det gäller att ha en stark närvaro på internet för att synas bland kunderna. Det allra mest grundläggande är att ha en egen hemsida för företaget där dina kunder kan ta del av dina tjänster, priser och kontaktuppgifter.

Du tänker inte långsiktigt

Även ifall din produkt eller tjänst fungerar bra idag är det ingen garanti för att det kommer vara likadant i framtiden. Kundernas behov är i ständig förändring och det gäller att möta deras framtida behov - gärna innan de själva vet om det. Försök att alltid tänka vilken utvecklingspotential din produkt har.

Avsluta aktiebolag

Livet är fullt av oförutsedda händelser – om du av någon anledning beslutar dig för att avsluta ditt aktiebolag finns det lite olika sätt att gå tillväga på. Om företaget består av fler än dig kan du sälja av dina aktieandelar och på så sätt frigöra dig från din förpliktelse gentemot företaget. Om du har ett enmansföretag är det vanligaste alternativet att likvidera företaget, med andra ord att avsluta det helt och hållet.

Så avslutar du ett aktiebolag.

Sist men inte minst

Som nystartat företag finns det mycket detaljer att slipa på, men allt behöver inte vara helt perfekt från start. Det du borde fokusera på till en början är att börja få igång intäkterna så snabbt som möjligt. Att hitta kunder i ett tidigt skede gör att du kan driva ditt företag mer avslappnat med vetskapen att din verksamhet genererar pengar. Innan du har börjat fakturera kunder bör du vara sparsam med dina utgifter och bara köpa det som du verkligen behöver för att driva ditt företag.