Kom igång med Bokio idag!

Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.

Skapa konto Se våra priser
Marknadsplan

Så skapar du en bra marknadsplan

Varje företag bör satsa på att upprätta en ordentlig marknadsplan. Marknadsplanen är den del av affärsplanen som fokuserar på marknadsföringen. Med en bra marknadsstrategi ökar chanserna att nå ut till dina kundsegment och på så sätt få nya kunder. I den här artikeln kommer vi gå igenom det viktigaste du borde tänka på när du skapar din marknadsplan.

Varför behöver man en marknadsplan?

Det finns inget formellt krav på att du måste upprätta en marknadsplan när du startar aktiebolag. Däremot är det en stor hjälp för dig och den ökar dina chanser att lyckas med ditt företagande om du har har en tydlig marknadsstrategi. Du kan se marknadsplanen som en mall för din marknadsföring, som ger dig en tydlig översikt över dina marknadsaktiviteter. Genom att dokumentera din marknadsplan minskar risken att något faller mellan stolarna. Det gör det även lättare att prioritera vilka insatser som kräver mer tid och vilka som är mindre krävande.

Allt du behöver veta om att starta eget företag.

Marknadsplan mall

Nedan följer ett exempel på hur en marknadsplan kan se ut. Det finns olika sätt att strukturera upp sin marknadsplan, men så länge nedanstående beståndsdelar finns med kan du känna dig trygg med att du har en god grund till din marknadsföring!

1. Nulägesanalys

För att veta vart du vill komma i framtiden måste du först ta reda på var du står just nu. Fokusera på vad som är unikt med just din produkt eller tjänst. Kännetecknas din produkt av att vara hållbar, snabb, prisvärd eller något annat? Tänk även efter vilka svagheter som finns i ditt företag eller din produkt. Det finns olika analysverktyg för att göra en bra nulägesanalys, varav de två mest vedertagna är SWOT-analys och PEST-analys.

2. Konkurrentanalys

För att ha något att jämföra med är det bra att göra en konkurrentanalys. Börja med att identifiera dina största konkurrenter, dessa kan finnas både på lokal och internationell nivå beroende på vilken bransch du verkar inom. Ju mer du vet om dina konkurrenter, desto bättre kan du positionera dig i förhållande till dem. Utvärdera konkurrenterna genom att identifiera deras styrkor och svagheter.

Det sista steget är att fastställa vilka konkurrenter du vill ta marknadsandelar av och vilka företag du vill undvika att utmana. Som egenföretagare vore det naivt att tro att man kan konkurrera med jättarna på marknaden, det är bättre att vara realistisk och erbjuda det som stora företag saknar.

3. Syfte och mål

Vad vill du uppnå med din marknadsföring? Vill du marknadsföra brett för att skapa en varumärkeskännedom eller vill du öka konverteringen på dina produkter? Var tydlig med vilka mål du har med marknadsföringen så är det lättare att planera hur du ska nå dit.

Det är bra om du bryter ner målen till delmål och inte stannar vid “jag vill öka försäljningen”. Istället bör du tänka i termer av hur du ska öka försäljningen. Är det genom ett tidsbegränsat kampanjerbjudande eller ska du satsa på att hitta nya kunder? Målen bör vara konkreta och mätbara för att du ska kunna följa upp dem.

Nystartat företag? Få Bokio gratis i 6 månader!

Du som har startat ditt företag under de senaste tre månaderna får upp till 6 månader på köpet när du tecknar en plan hos Bokio. Läs mer om erbjudandet

4. Målgrupp

För att lyckas med marknadsföringen är det viktigt att budskapet och kommunikationen är skräddarsydd för målgruppen. Målgruppen kan i vissa situationer vara väldigt bred och i andra fall vara väldigt smal. Som tumregel kan man säga att desto mindre den är desto bättre kan du lära känna dess behov, nackdelen är att du inte når lika många personer.

Ett tips är inte bara fokusera på demografiska faktorer såsom ålder, bostadstyp, kön, utan rikta även fokus mot fritidsintressen, exempelvis friluftsliv, matlagning eller kultur. Med dagens digitala värld är det viktigt att du tar reda på målgruppens medievanor- och beteende för att få ut så mycket som möjligt av marknadsföringen. Du behöver inte begränsa dig till endast en målgrupp. Exempelvis kan viss marknadsföring kan riktas mot nya kunder medan andra budskap riktas mot gamla kunder.

5. Aktiviteter

I de tidigare stegen har du benat ut mycket information - nu är det dags att omvandla informationen till konkreta marknadsföringsaktiviteter. Skapa ett budskap som ligger i ramen för de mål du vill nå med marknadsföringen. Hur budskapet ser ut beror på vilken målgruppen är samt vad syftet är. Därefter är det bra att ställa sig frågorna:

Var? Via vilken kanal vill jag nå min målgrupp?

När? Vid vilken tidpunkt är det optimalt att nå ut till målgruppen?

Hur? Hur ska marknadsföringen och budskapet utformas?

Varför? Vad är syftet med marknadsföringen, vilka mål ska den bidra till att nå?

I marknadsplanen behöver inte alla dessa frågorna vara besvarade i detalj, utan det kan lämnas till när det närmar sig. Men det kan vara bra att ha en övergripande plan i stil med “facebook-kampanj för att kommunicera med befintliga kunder om ny tjänst”.

6. Tidsplan

Att sätta en övergripande tidsplan för din marknadsföring är bra för att kunna fördela sin tid mellan olika sysslor i sitt företag på ett bra sätt. Du behöver inte sätta exakta datum på varje enstaka aktivitet för hela året utan snarare besluta dig för när du drar igång kampanjer. När det börjar närma sig utsatt datum kan du sätta dig och planera detaljerna.

7. Budget

Det kan vara svårt att veta precis hur mycket marknadsföringen kommer kosta på förhand. Men utan en bestämt budget finns det risk för att kostnaderna springer iväg. Att lägga omkring fem procent av företagets inkomst är enligt många en normal budget för marknadsföringen, givetvis beror det på vilken typ av verksamhet du driver och om dina kunder är privatpersoner eller företag. Tänk på att marknadsföringsbudgeten inte är en kostnad utan en investering.

8. Utvärdering

För att du ska kunna veta om marknadsföringen når dina mål eller inte måste du utvärdera dina insatser. All digital marknadsföring spåras och kan lätt samlas in, så länge du vet vad du ska leta efter och hur du ska tolka datan. Om du inte når dina uppsatta mål får du göra ditt bästa för att försöka förstå var i ledet det inte gick som det skulle? Var det budskapet i i sig? Var det hur texten var formulerad? Var det timingen? Det är viktigt att lära sig av sina misstag så att du hittar den mest framgångsrika strategin för just ditt företag.

Om du följer stegen ovan har du en bra grund att lyckas med marknadsföringen i ditt företag. Det viktigaste är att du har en strategi bakom varje beslut du och inte spenderar pengar på marknadsföring bara för sakens skull.

5 tips för att du ska lyckas extra bra med din marknadsplan

1. Jobba med marknadsföringen regelbundet

Det är lätt att prioritera bort marknadsföringen till fördel för mer direkt inkomstbringande arbete. Men en bra marknadsföring kräver regelbundet arbete. För att se till att den verkligen blir av, öronmärk en viss tid varje vecka som du sitter med marknadsföringen.

2. Best practice

Om du inte har jobbat med marknadsföring tidigare kan det vara svårt att veta vad som är ett bra eller dåligt resultat. Lyckligtvis finns det oändligt med resurser på internet som går igenom vedertagna metoder. Om du följer best practice minskar risken för att du famlar bort dig i marknadsföringsdjungeln.

3. SEO

SEO handlar om sökmotoroptimering och är ett område där du kan nå lyckade resultat utan att behöva lägga några pengar för det. Med relativt enkla knep kan du locka in nya kunder till ditt företag. SEO är särskilt gynnsamt för företag som verkar i en smal bransch.

4. Var inte för specifik

Det är alltid bra att vara noggrann, men din marknadsplan gynnas av att inte vara alltför detaljcentrerad. Om du ska sätta alla detaljer i din marknadsföring redan i marknadsplanen kommer det bli ett stort projekt att färdigställa. Oväntade händelser kan förekomma under året som förändrar förutsättningarna för din verksamhet och därmed också din marknadsplan.

5. Var flexibel

Se inte din marknadsplan som skriven i sten - utan just som en plan. Om du märker att vissa aktiviteter fungerar bättre än förväntat kan du med fördel öka de aktiviteterna. Alla företag har olika förutsättningar, om du hittar ett vinnande koncept för just dig finns det ingen anledning att slaviskt följa marknadsplanen.

Vill du ha tips för att starta aktiebolag?

I vår guide får du massa med handfasta tips och trix som underlättar din företagsstart – från hur du skriver en affärsplan till hur mycket lön bör ta ut. Och allt däremellan, helt gratis!

Dina personuppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Kom igång med Bokio idag!

Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.

Skapa konto Se våra priser