Marknadsför ditt företag

Marknadsför ditt företag med liten budget

Att få kunder till ditt nystartade företag är en väsentlig del för att hålla dig flytande samt växa som företag. Samtidigt har man ofta relativt små medel att investera i marknadsföringen när man precis har startat ett företag. I den här artikeln ger vi dig värdefulla tips för hur du kan marknadsföra ditt företag med en låg budget.

Lär känna din kundkrets

Oavsett om du har startat ett aktiebolag eller enskild firma är en av de första sakerna du behöver ta reda på är vilka dina potentiella kunder är. Olika personer har olika intressen och preferenser, genom att ha en tydlig kundprofil kan du säkerställa att dina budskap och kanaler är rätt för målgruppen. Redan när du skapade ditt företag borde du haft en tydlig plan för vilken din kundkrets är och hur din verksamhet kan skapa ett värde för dem. Beroende på vilken bransch ditt företag är verksamt inom kan målgruppens storlek och sammansättning variera.

Marknadsföring online

Oavsett vilken typ av verksamhet, är det alltid bra att upprätta en webbplats där du kan nå nya kunder. Starta en blogg där du skriver om ditt expertområde eller lista dina produkter för försäljning online. En stor majoritet av internettraffiken går genom Google, om ditt företag finns med på Google ökar chansen att folk hittar dig.

Även om du har en knapp budget kan du komma billigt undan med att marknadsföra ditt företag med hjälp av Google Ads. Då betalar du för att synas högt upp på Googles sökresultat och du betalar bara för de personer som faktiskt klickar sig vidare in till din hemsida.

En sak som är viktig att veta är hur din målgrupp beter sig i den digitala världen. Vad föredrar din kund att göra på webben kontra traditionellt? Hur mycket tid är dina kunder uppkopplade per dag och vilka medier föredrar de? Genom att känna till dina kunders generella mediebeteende ökar chansen att du träffar rätt med din marknadsföring. En bra källa till information är mediebarometern.

Sociala medier

Sociala medier är ett enkelt ställe att börja på sin marknadsföring. Skapa profiler i sociala mediekanaler som till exempel Instagram, LinkedIn och Facebook. Fyll dem med innehåll om ditt företag och om du har möjlighet, betala för att annonsera dina inlägg för att på så sätt nå en bredare publik.

SEO

Du kan även använda dig av en gratis marknadsföringsteknik som kallas SEO, search engine optimization. Det handlar bland annat om använda nyckelord som dina kunder söker på för hitta din hemsida och tillgodose kundernas frågeställningar på din hemsida. Det finns mängdvis med information om SEO online som du kan ta del av om du är intresserad att lära dig mer.

Psst… Marknadsföringen underlättas om du har en bra marknadsplan.

PR

PR hjälper dig att skapa ett positivt rykte kring ditt företag. När ett företag talar gott om sina egna produkter utgår man från att det bara är vanlig marknadsföring – men när någon annan talar gott om dina produkter blir det desto mer trovärdigt.

Det kan vara allt från att presenteras i lokala tidningar till att hålla i evenemang. Försök att nå ut till lokala tidskrifter, webbplatser och tidningar med din fantastiska affärsidé och se om du kan bli presenterad!

Referensmarknadsföring

Referensmarknadsföring betyder att andra pratar gott om ditt företag inför vänner och bekanta. Eftersom man ofta litar på personer i sin närhets omdöme finns det stor chans att deras rekommendation kan leda till en ny kund.

Hur kan man då jobba aktivt med referensmarknadsföring? I grund och botten handlar det om ge ett sympatiskt och trovärdigt bemötande och samtidigt leverera en bra produkt eller tjänst. Den sociala biten är viktigt eftersom du är företagets ansikte utåt, var alltid trevlig och tillmötesgående i affärssammanhang (och i privata sammanhang också för den delen).

Samarbeta med andra företag

I ett lyckat samarbete får båda parter ut någonting från varandra. Du kan kanske kan komplettera ett större företag med din spetskompetens, samtidigt som du kanske får synlighet på deras sociala plattformar eller liknande. Ett samarbete kan se ut på många olika sätt – om du är kreativ kan du hitta lösningar som gynnar alla inblandade!

Mässor

Om det finns några stor branschmässor inom din bransch är det ett utmärkt sätt att knyta värdefulla affärskontakter. Där kan du ansikte mot ansikte presentera din verksamhet och komma direkt i kontakt med potentiella kunder.

Värdesätt dina befintliga kunder

Det är minst lika viktigt att få nuvarande kunder att fortsätta använda sig av ditt företag som att hitta nya kunder. Dina gamla kunder känner redan till ditt affärserbjudande och om de var nöjda första gången är chansen stor att de kommer tillbaka. Chansen till referensmarknadsföring ökar om du behandlar dina trogna kunder bra.

Fråga gärna befintliga kunder om va de uppskattar extra mycket med din verksamhet och om det finns något som de saknar. Chansen är stor att du kan använda dig av nöjda kunders tankar till att marknadsföra ditt företag. Om en kund exempelvis tycker att det är extra bra att du har snabb återkoppling på att svara mail kan det vara en sak som många andra kunder också värdesätter.

Kom ihåg…

Att marknadsföringen inte är en kostnad för ditt företag - utan en investering. Dina marknadsföringsaktiviteter må komma med en kostnad, men om den lyckas kommer den betala tillbaka sig många gånger om.

Glöm inte att mäta och utvärdera din marknadsföring, på så sätt får du en generell idé om vilka element som fungerar bra och vilka som fungerar mindre lyckat. Samtidigt är det skönt att se att din marknadsföring bidrar med faktiska resultat.