Företagsnamn

Så väljer du ett bra företagsnamn – och säkerställer att det är ledigt

När du precis har startat företag är det viktigt med ett bra företagsnamn,, eftersom det är det första intrycket som kunder får av ditt företag. Att välja företagsnamn kan vara svårt, i den här artikeln ger vi dig tips på vad du kan tänka på när du väljer företagsnamn.

Vad är ett bra företagsnamn? 

Det kan vara svårt att sätta fingret på vad som kännetecknar ett bra företagsnamn. Många av de största företagen i världen har företagsnamn som inte säger så mycket om deras verksamhet, till exempel, Apple, McDonald’s och Amazon.

Med andra ord måste inte företagsnamnet ha någonting att göra med företagets verksamhet, däremot kan det vara bra för mindre etablerade företag att på något sätt inkludera deras bransch i namnet, exempelvis Elgiganten.

Med det sagt är det såklart inte företagsnamnet som avgör huruvida ett företag blir framgångsrikt eller inte. Däremot kan det vara en hjälp på vägen att ha ett bra företagsnamn, särskilt i uppstartsfasen av företaget. Nedan följer några punkter som kan vara bra att tänka på när du väljer företagsnamn:

  • Tydlighet
    Att folk enkelt vet hur ditt företagsnamn stavas och uttalas är en fördel när folk pratar om ditt företag och när de vill söka upp ditt företag. Ett företagsnamn som är enkelt att uttala har lättare att spridas vidare muntligt till vänner och bekanta.

  • Undvik företagsnamn som är generiska
    Ett företagsnamn som sticker ut från mängden gör det lättare att folk lägger ditt företag på minnet. Ett vanligt företagsnamn tenderar att smälta in bland alla andra och fastnar inte på minnet.

  • Företagsnamnet ska fungera på internet
    Den digitala närvaron är viktigare än någonsin förr. Om ditt företagsnamn inte fungerar som webbadress kan det vara dags att överväga ett annat företagsnamn.

Krav på företagsnamn

Du har relativt fritt spelrum när du väljer företagsnamn. Men det finns vissa kriterier som du behöver uppfylla för att Bolagsverket ska godkänna din registrering.

  • Särskiljningsförmåga
    Ditt företagsnamn måste går att särskilja från andra företag och varumärken. Ett företagsnamn kan inte heta samma som ett annat företag och får heller inte vara alltför omfattande såsom "IT-konsult AB".

  • Förväxlingsbarhet
    För att ditt företagsnamn ska gå igenom får det inte finnas risk för att din verksamhet förväxlas med andra företag i samma bransch.

  • Vilseledande
    Om ditt företagsnamn förtäljer vad ditt företag jobbar med måste företagsnamnet vara representativt för din verksamhet. Ditt företag kan exempelvis inte heta "Göteborgs fiskaffär AB" när du har ett företag som säljer viltkött.

Bolagsverket har en mer omfattande lista över regler som gäller företagsnamn.

Vidare måste det framgå i företagsnamnet vilken företagsform det handlar om.

  • Aktiebolag måste ha med “AB” eller “Aktiebolag” i företagsnamnet.
  • Handelsbolag måste ha med “HB” eller “Handelsbolag” i företagsnamnet.
  • Kommanditbolag måste ha med “KB” eller “Kommanditbolag i företagsnamnet.
  • Ekonomiska föreningar måste ha med “ek.för” eller “Ekonomisk förening” i företagsnamnet.

Tips på hur du väljer företagsnamn

Nu har vi gått igenom lite vad man ska tänka på när man namnger sitt företag och vilka riktlinjer det finns att förhålla sig till. Nu är det dags att börja spåna på företagsnamn med lite mer konkreta tips!

Håll det kort

Det är smidigt att ha ett kort namn som får plats i de flesta skriftliga sammanhang. Ett bra exempel är före detta “Pricehousewatercoopers” som tog till förnuft till fånga och bytte till “pwc”.

Påhittade ord

Om du är kreativ kan du hitta på ett eget ord som känns rätt för ditt företag. Fördelen med detta är att ordet inte väcker några andra associationer än till ditt företag och att ditt företag blir lättare att söka upp. För att förtydliga vad ditt företag jobbar med kan du lägga till ett verksamhetsord i namnet, till exempelvis “Tafft rörläggning AB”.

Företagsnamn som ligger bra i munnen

Ett annat sätt att gå till väga är att utgå från att ditt företagsnamn låter bra muntligt. Allitterationer är ett enkelt sätt att få namnet att flyta på bra. Exempelvis “Bertils blombutik”. En tumregel är att man inte ska vara osäker på hur namnet uttalas när man läser det.

Ditt eget namn + verksamhetsord

Ett vanligt sätt att konstruera företagsnamn är att kombinera sitt namn med ett verksamhetsord. Exempelvis “Fredrikssons elektronik AB”

Din företagsort + verksamhetsord

Ett annat vanligt sätt att komma på ett företagsnamn är att kombinera företagets hemvist med företagets verksamhetsområde. Exempelvis: “Gnosjö fasadbyte KB”.

Roligt företagsnamn

Genom att ha en humoristisk tvist på företagsnamnet är det större chans att kunder lägger ditt företag på minnet. När man planerar att ha ett roligt företagsnamn är det dock viktigt att tänka på att man kan uppfattas som mindre professionell, därför lämpar sig vissa branscher bättre än andra för ett roligt företagsnamn.

Generator för företagsnamn

Att använda sig av en generator för företagsnamn kan vara en sista utväg ifall man har idétorka. Detta är dock inget som vi förespråkar, vi tycker att det är bättre att ha en tydlig tanke bakom företagsnamnet och inte låter slumpen avgöra ett sådant stort beslut.

Däremot kan det finnas en nytta i få fram många vitt skilda företagsnamn från generatorn för att få igång kreativiteten och eventuellt få lite inspiration.

Researcha ditt företagsnamn

Låt säga att du har kommit fram till ett par alternativ för ditt företagsnamn som du tycker om. Innan du slutgiltigt bestämmer dig är det bra att göra lite research. Se till att ditt företagsnamn inte betyder något på ett annat språk eller att det har några oanade synonymer. Gör en googlesökning och se vilka sökträffar du får upp.

Det går inte att överdriva hur viktigt det är att vara närvarande digitalt för företag. Kolla därför runt på sociala medier ifall det finns några konton som redan har tagit ditt tänkta namn. I vissa fall går det att ha ett liknande namn men i vissa fall kan det vara bäst att överge sitt företagsnamn. Om ditt företagsnamn innehåller någon av av bokstäverna “å”, “ä” eller “ö” är det bra att dubbelkolla att namnet blir begripligt i ett url-adress. Via Internetstiftelsen kan du ta reda på om ditt potentiella domännamn är ledigt.

Kolla om ditt företagsnamn är ledigt

Du har nu kommit på ett företagsnamn som passar perfekt till din verksamhet. Då är nästa steg att anmäla ditt företagsnamn hos Bolagsverket. Innan du gör det kan du kolla om ditt företagsnamn är ledigt på Verksamt.se.

Även om ditt företagsnamn är ledigt i Verksamts sökfunktion är det ingen garanti för att Bolagsverket godkänner din ansökan. Om du har otur kan någon hinna före dig med samma företagsnamn, eller så bedömer Bolagsverket att ditt företagsnamn inte uppfyller något av deras kriterier.

Registrera företagsnamn

Som mycket annan av din företagsadministration är det via Verksamt du sköter ditt ärende. Att registrera ditt företagsnamn kostar 1400 kronor (1600 kronor om du fyller i blankett). 

Kan man byta företagsnamn?

Det är så klart att föredra att man väljer ett riktigt bra företagsnamn från början, men om du skulle komma att ångra dig går det att byta företagsnamn i efterhand. Då går du in på Bolagsverket och ändrar företagsnamn till en kostnad av 1400 kronor (1600 kronor om du fyller i blankett).