Starta eget företag

Starta eget företag – guide till hur du startar eget

Många drömmer om att starta eget företag, men det är många som inte vågar lämna tryggheten som det innebär att vara anställd, till att driva sitt eget företag. Visst kräver det lite mer att starta sitt eget företag, särskilt om det är första gången du gör det. Men det ska inte vara en orsak som hindrar dig från att uppnå din dröm. I den här artikeln ger vi dig fullt av tips för att du ska känna dig mer bekväm med att starta eget företag.

Fördelar:

  • Du kommer ha ett mer flexibelt arbetsliv, du kan helt styra över när, var och hur mycket du jobbar.
  • Du är din egen chef. Du har ingen över dig som säger åt dig vad du ska göra.
  • Du kommer jobba med något som du verkligen brinner för.
  • Du kommer utvecklas som person.
  • Du kommer jobba bredare och lära dig många nya saker.
  • Du kommer ha roligt på vägen!

Kan vem som helst starta eget företag?

Ja! I princip alla kan starta eget företag förutsatt att du är över 18 år. Beroende på vilken form av företag du vill starta finns det olika krav på exempelvis kapitalinsats (mer om det nedan). Många har en felaktig bild av att man måste vara utbildad i ekonomi för att kunna starta eget företag, men med alla resurser och hjälp som finns tillgänglig online stämmer inte detta. Det finns helhetslösningar som gör administrationen och bokföringen till ett minne blott.

Varför vill du starta eget företag?

Det finns många olika anledningar till att starta eget företag. Vissa har en unik företagsidé som man vill förverkliga, andra har en spetskompetens som man vill dela med sig av till så många som möjligt och en tredje har en hobby som man vill ta till nästa nivå och tjäna pengar på. Utröna just din anledning för att göra det enklare att få en tydlig bild av företaget.

Affärsidé

En affärsidé sammanfattar vad ditt företag ska tjäna pengar på. När du startar eget är det bra att fråga sig ifall ditt företag kan lösa något särskilt problem som en viss målgrupp upplever. I så fall har du en god grund att stå på! Tänk igenom vilka dina potentiella kunder är och varför just din produkt kommer skapa ett värde för dem. En affärsidé kan vara originell och ta fasta på ett problem som inte tidigare har funnits, men oftast är det vanligare att den bygger på liknande ideér fast med en unik tvist.

Så lyckas du med din affärsidé.

Affärsplan

För att få en tydlig bild av hur din verksamhet kommer bedrivas när du startar eget företag är det bra att upprätta en affärsplan. Här beskriver du din affärsidé och hur konkurrensen på markanden ser ut. Det kan vara bra att göra en omvärldsanalys för att få koll på vilka trender som råder just nu och hur olika faktorer i samhället kan påverka ditt företag. Affärsplanen är viktig för att du ska kunna få en bild av huruvida din affärsidé går att förvandla till ett företag eller inte. Om du söker lån hos banken används affärsplanen som grund för att bevilja dig lån eller inte.

Så skriver du en affärsplan.

Företagsnamn

När du startar eget företag är en av de första sakerna som behöver bestämmas vilket namn ditt företag ska ha. Företagsnamnet är det första kunden lägger märke till när hen är i kontakt med ditt företag. Att ha en företagsnamn som beskriver vad företaget jobbar med kan därför vara en fördel, men inget krav. Att ditt företagsnamn fungerar bra som domännamn till din hemsida är ytterligare en aspekt att ha i åtanke när du namnger ditt nystartade företag.

Tips på hur du väljer ett bra företagsnamn.

Vilken företagsform passar mig?

När du har skrivit en affärsplan är det dags att fundera över vilken bolagsform som passar bäst för just ditt företag. Olika företagsformer har olika fördelar, det gäller att hitta den som passar bäst för din verksamhet. Nedan kan du läsa om de vanligaste bolagsformerna och hitta den som passar bäst för dig när du ska starta företag!

Enskild firma

Den här företagsformen passar bra för dig som vill komma igång snabbt och smidigt med ditt nystartade företag utan krav på något kapital. En viktig sak att komma ihåg är att ekonomin för din enskilda firma kan ses som en förlängning av din privatekonomi. Vid eventuella skulder är det inte bara firman som har skulder utan även du som privatperson, vilket betyder att får betala med dina privata pengar.

Administrativt är det mindre arbete än i ett aktiebolag, så att du kan ägna mer tid åt det du verkligen gillar. Alla pengar som du tjänar på din verksamhet räknas som inkomst av tjänst och du beskattas därefter, om du dessutom har en annan anställning parallellt tenderar beskattningen att bli hög.

Aktiebolag

Aktiebolag (AB) är ett av de vanligaste alternativen för personer som vill starta eget företag. Den här bolagsformen passar de flesta: från småföretag till multinationella bolag. För att starta ett aktiebolag krävs en insats på 25 000 kronor, om du har verktyg eller utrustning för ett motsvarande värdekan du räkna in det i aktiekapitalet.

I ett aktiebolag är det en tydlig gräns mellan företagets ekonomi och din privatekonomi, du som privatperson har inget ansvar över företagets skulder och kan aldrig förlora mer pengar än det du har investerat. Detta är på grund av att företaget är en egen juridisk person. En annan sak som skiljer ett aktiebolag från en enskild firma är att det finns en styrelse som har som ansvar att leda verksamheten. En tumregel är att om man planerar en större verksamhet, med anställd personal, är aktiebolag den rätta bolagsformen för dig.

Du vet väl om att Bokio kan hjälpa dig att starta aktiebolag?

Handelsbolag

Ett handelsbolag (HB) är ett företag som består av minst två delägare, dessa kan vara antingen privatpersoner eller företag. Bolagsformen liknar på många sätt en enskild firma, med skillnaden att det är fler delägare. Om skulder skulle uppstå som företaget inte kan betala är bolagsmännen (delägarna) personligt ansvariga för att betala skulden med sin privata ekonomi.

I ett handelsbolag finns det så kallat solidariskt ansvar som betyder att en av bolagsmännen kan tvingas betala alla skulder, för att i sin tur kräva resterande delägare att betala sin del av skulden. Eftersom man har ett stort ansvar gentemot varandra kan det vara en bra idé att skriva ett kompanjonsavtal där man formellt bestämmer vad som sker i olika situationer.

Kommanditbolag

Liksom ett handelsbolag består ett kommanditbolag (KB) av två eller fler delägare. Det som kännetecknar ett kommanditbolag är att bolagsmännen inte har lika stort ansvar. En komplementär är en delägare som har obegränsat ansvar och kan tvingas betala företagets skulder med hela sin förmögenhet. En kommanditdelägare en delägare som har begränsat ansvar och köper in sig i företaget med en kapitalinsats, kommanditdelägaren behöver aldrig svara med mer än sin kapitalinsats.

Ekonomisk förening

En ekonomisk förening är en företagsform som passar bra om ni är minst tre personer som vill driva ett företag ihop. Grundtanken är att den ekonomiska föreningens medlemmar ska få ett ekonomiskt utbyte genom att vara medlemmar, exempelvis sänkta kostnader eller en anställning. För att vara medlem behöver du betala en medlemsavgift och vara delaktig i föreningen på något sätt. Den här bolagsformen är relativt ovanlig men förekommer relativt ofta i bostadsrättsföreningar eller företagskooperativ.

Jag ska starta eget företag och kan inget om bokföring - hur ska jag göra?

När du har listat ut vilken bolagsform som passar din verksamhet bäst är det dags för nästa beslut, hur ska du sköta bokföringen? Beroende på hur stor din omsättning är finns det olika krav på bokföringen. En enskild firma har exempelvis ett förenklat bokslut - medan en ekonomisk förening har krav på revisor.

Vissa egenföretagare väljer att ta hjälp en av redovisningskonsult, antingen så hjälps man åt eller så lägger man över allt ansvar på konsulten. En annan lösning är att ta hjälp av ett digitalt bokföringsprogram som automatiskt fixar det mesta som har med företagets ekonomi att göra. Bokföringsprogram finns i olika prisnivåer med olika funktioner, så att det alltid finns något som passar just ditt företag. När du startar eget är det viktgit att du börjar bokföra direkt vid första affärshändelsen!

Hur fakturerar man?

Det finns lite olika sätt att gå till väga när du ska fakturera kunder för ditt arbete. Idag använder i princip alla sig av e-faktura, fördelen med en e-faktura är att man slipper att brevbäraren ska vara mellanhand och leverera brevet. Iställlet för att riskera att fakturan hamnar på villovägar landar e-fakturan i kundens inkorg direkt efter att du har skickat den.

Det finns företag som hjälper dig att fakturera, även som privatperson, mot en avgift. Vissa hemsidor erbjuder gratis fakturamallar som man kan använda sig av. Fakturor kan se ut på olika sätt, men huvudsaken är att de väsentliga uppgifterna finns med och att de framgår tydligt.

Om du använder dig av Bokios bokföringsprogram ingår fakturahantering. Då kan du enkelt skapa fakturor utifrån färdiga mallar, göra dem personliga med företagets färg och logotyp samt skapa återkommande fakturor om du har en kund som du regelbundet fakturerar. 

Moms

Du som har startat företag behöver ganska omgående bekanta dig med moms. Med jämna mellanrum ska företag som är momsregistrerade deklarera moms. Det kan vara månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Momsdeklarationen innehåller bland annat information om hur mycket moms du har betalat till leverantörer när du har köpt saker och hur mycket moms dina kunder har betalat till dig. Slår vi ihop dessa två summor får vi hur mycket du ska betala till eller få tillbaka av Skatteverket.

Skatter

Som egenföretagare är det ditt eget ansvar att betala in olika skatter till Skatteverket. När du har startat eget är du själv mer ansvarig över vilken typ av skatt du ska betala och se till att den betalas i tid. Nedan följer ett axplock av vanliga skatter för egenföretagare:

  • F-skatt (företagarskatt)
  • Egenavgifter
  • Mervärdesskatt (moms)
  • A-skatt (anställningsskatt)
  • Arbetsgivaravgift
  • Särskild löneskatt på pensioner (SLP)
  • Preliminärskatt
  • Bolagsskatt
  • Kapitalinkomstskatt

Läs mer om skatter här

Var ska du driva ditt företag?

När du har besultat dig för att starta eget företag är en viktig fråga, både kostnadsmässigt och trviselmässigt, var du ska driva ditt företag. Beroende på vad för verksamhet du ska bedriva, finns ett antal olika alternativ när det kommer till var du ska vara lokaliserad. Allt ifrån hemmakontor, kontorshotell, eget kontor eller annan lokal. Följande kan vara bra att tänka på när du ska välja var du ska bedriva din verksamhet:

  • Att driva ditt företag hemifrån kan vara kostnadseffektivt. Utifrån vissa förutsättningar finns även möjlighet att göra avdrag för ditt hemmakontor. Tänk på att hemförsäkringen inte täcker sådant som köpts in av företaget, även om du arbetar hemifrån.

  • Gör en framtidsplan och budget. Hur tror du att ditt företag kommer att utvecklas och de kommande åren? Planerar du att hyra ett kontor eller en lokal så bör du tänka på vad och hur som kommer att krävas av den i framtiden, till exempel om du anställer mer personal.

  • Vilket läge behöver din verksamhet? Finns det konkurrerande företag i närheten? Hur tillgänglig är byggnaden för besökare och potentiella kunder?

  • Främjar lokalen ett hållbart företagande? Utöver aspekter som rör energieffektivisering och miljö, är det också viktigt att arbetsmiljön är trivsam, trygg och hälsosam för både dig och dina medarbetare.

  • Se över hyreskontraktet. Hur fördelas ansvaret mellan dig och hyresvärden när det kommer till kostnader såsom reparationer och investeringar?

Ditt juridiska ansvar som egenföretagare

För dig som har startat eget företag finns det vissa juridiska skyldigheter som du måste ta hänsyn till. Planerar du till exempel att sälja alkohol, mat eller ha livemusik kan du behöva en licens. Se till att ta reda på om du behöver någon form av tillstånd för att få driva din verksamhet hos Verksamt.se. Där kan du även göra din ansökan om att få tillstånd.

Idag är det många företagare som har sin försäljning av varor och tjänster online. Då gäller andra regler jämfört med om du till exempel skulle sälja varor i en butik. Det handlar bland annat om vilken information du som säljare är skyldig att dela med dig av till kunderna. Se helt enkelt till att ha stenkoll på E-handelslagen om du planerar att sälja varor eller tjänster på internet

Datasäkerhet och GDPR

När det kommer till datasäkerhet i din verksamhet så berör det all information du har om din personal, potentiella anställda och kunder. Du är i enlighet med GDPR skyldig att hålla uppgifterna säkra, korrekta och uppdaterade. Du måste också ha tydligt tillstånd från dina kunder eller användare för att samla in data och berätta för dem hur du planerar att använda den.

Rekrytera din första anställd

Precis efter att ha startat eget företag har du förmodligen inte möjlighet att konkurrera med löner och förmåner som kostar mycket pengar till dina anställda. Istället kan du till exempel erbjuda mer flexibla arbetstider, optioner i bolaget, möjlighet att träna på arbetstid och så vidare. Detta är något som attraherar många kandidater mer än att ge några extra tusenlappar på månadslönen.

Att också kommunicera vilken resa man har möjlighet att vara med på, med en vision som löser ett problem eller hjälper folk, är en väldigt bra startpunkt för att hitta likasinnade kandidater som ser den möjligheten. Det är viktigt att tänka på att de första du rekryterar bör ha lika stor passion som du för att föra budskapet vidare och bygga den vision som ni delar och på så sätt fortsätta attrahera nya kandidater.

Läs mer om hur du lyckas med rekrytering i ditt startup.

När du väl anställer din första medarbetare finns det några saker som du måste tänka på:

  • Driver du en enskild firma ska du registrera dig som arbetsgivare (har du aktiebolag ska detta redan vara gjort då du själv räknas som anställd).
  • Välj anställningsform (tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning) och skriv anställningsavtal.
  • Se till att ha koll på vilka kostnader som gäller för dig som arbetsgivare. Utöver lön tillkommer kostnader såsom arbetsgivaravgifter, försäkringar, semesterlön (eller ersättning), sjuklön m.m.
  • Teckna avtalsförsäkring eller motsvarande Så fort du är registrerad som arbetsgivare kommer du kunna lämna arbetsgivardeklaration hos Skatteverket. Detta görs varje månad.

Hur ska jag få kunder?

När du precis har startat eget företag bör det vara hög prioritet att börja hitta kunder så att du kan få igång omsättningen. Vem din kund är beror såklart på vilken bransch du är verksam inom: i vissa branscher är ett gott rykte (word of mouth) den värdefullaste marknadsföringen - medan andra branscher kräver en hög digital närvaro.

Att upprätta en marknadsplan är en bra plan när du startar eget. Det viktigaste är att du försöker ta reda på så mycket om din kund som möjligt. Var de bor, vad de gillar att göra på sin fritid, hur gamla de är, deras mediebeteende och så vidare. Desto mer du vet, ju bättre kan du skräddarsy din kommunikation till dem. Glöm heller inte bort att värna om dina gamla kunder, det är både smidigare och billigare att kontakta gamla kunder än nya.

Så marknadsför du ditt företag med liten budget.

Vilka nackdelar finns det med att starta eget företag?

Det beror såklart på vilket typ av företag du startar, men i allmänhet kan man säga att friheten som kommer med att vara egenföretagare kommer till ett pris, och det priset är osäkerhet.

Som anställd kan du vara säker på att du får lön varje månad och semester varje år. Som egenföretagare finns det risk att verksamheten varierar från månad till månad eller mellan olika perioder. Det är mer regel än undantag att företaget inte genererar någon vinst de första månaderna, och att de första åren kan vara tuffa. Se därför till att ha en ekonomisk buffert som du kan leva på i sex månader ifall företaget skulle vara trögstartat.

Exempel: det krävs ett överskott på ungefär 60 000 kr per månad för att kunna ta ut en lön på 25 000 kr.

Så finansierar du företagsstarten.

Trots att många ofta pratar om att man själv kan välja hur mycket man jobbar så är sanningen att de flesta egenföretagare jobbar mer än 40 timmar per vecka. Detta kan leda till att man suddar ut gränsen mellan arbete och fritid - särskilt om man har sitt kontor hemma.

Du som precis har startat eget företag bör bekanta dig med...

Som egenföretagare är det du själv som sköter företagets administration och därmed all kontakt med aktörer som krävs för att du ska kunna driva din verksamhet. Precis vid starten kan det vara svårt att veta vad de olika aktörerna har för roll..

Skatteverket

Skatteverket är ansvariga för allting som har med ditt företags skatt att göra. De behöver veta hur mycket pengar du tjänar och hur mycket skatt du betalar och kontrollerar så att du har gjort rätt. Det är via Skatteverket som inkomstdeklarationen och andra blanketter hämtas.

Verksamt

Verksamt.se är det administrativa navet till ditt företag. Det är här du startar ditt företag och här du registrerar olika ärenden, exempelvis anmäler för f-skatt och moms. I takt med att din företag utvecklas kan du ändra och uppdatera uppgifter kring verksamheten. Som grundregel kan man säga att du alltid kan utgå från verksamt.se när du sköta något ärende för ditt företag.

Bolagsverket

Bolagsverkets uppgift är att hålla koll på vilka företag som finns registrerade i Sverige. Här kan du ansöka om patent och skydda ditt företagsnamn.

Din bank

När du har startat eget företag har du tätare kontakt med din bank än vad man har som privatperson. Se till att upprätta en god relation till din kontakt på banken så blir ditt företagande lättare!

Bokio

Bokio är en stor medhjälpare till den ekonomiska administrationen av ditt företag. Ta dig lite tid att sätta dig in i vilka funktioner vi erbjuder så att du kan utnyttja våra tjänster till fullo. Om du har frågor är vi stolta över att erbjuda snabb och personlig support för att tillgodose dina behov på bästa möjliga sätt. På vår hemsida svarar vi på många vanliga frågor och på vår blogg guidar vi dig genom bokföringens alla otydligheter.

Våga fråga om hjälp

Det finns oändligt med hjälp att få med sitt företagande där ute. Dels i form av hemsidor som denna, personer i din omgivning eller kurser i företagande. De problem som du stöter på i uppstarten av ditt företag har garanterat hundratals andra redan genomgått, att få ta del av deras erfarenheter och insikter kan därför vara en god hjälp. Nyföretagarcentrum finns i alla delar av Sverige och erbjuder gratis rådgivning till dig som egenföretagare, du kan även få en mentor från Nyföretagarcentrum som bidrar med sina erfarenheter och hjälper dig på regelbunden basis.

Slutligen

Att ge sig ut i den stora världen med ett eget företag kan kännas läskigt, det är trots allt ett stort steg att ta och kan vara väldigt utmanande den första tiden. Men för de som lyckas är det otroligt givande att ha skapat ett vinstgivande företag från grunden. Var förberedd på att det kommer dyka upp många oväntade utmaningar längs vägen - dessa kommer bli värdefulla erfarenheter i framtiden. Var inte rädd för att misslyckas, se istället möjligheterna att lyckas.

Lycka till!

Driv ditt bolag på ett ställe

Med Bokio Företagskonto får du ett företagskort och bankgironummer som är direkt kopplat till ditt företag i Bokio.

Läs mer