Vanliga frågor om lön
I lönefunktionen i Bokio kan du skapa lön till dig och dina anställda. I den här guiden tar vi upp några vanliga frågor om lön. Läs vår guide om hur du kommer igång med lön i 4 enkla steg!
Skapa löner
Kostar det att skapa lön i Bokio?
I Bokio kan du som har prisplanen Premium, Business och Plus skapa och hantera löner. Beroende på prisplan ingår olika antal anställda utan extra kostnad. Läs mer om vad som ingår i din prisplan här.
Du får välja vilka anställda du vill aktivera första gången du skapar en lön, och du kan hantera aktiveringen av anställda löpande.
De anställda som du inte aktiverar kan fortsätta att ligga kvar som inaktiva eller så kan du välja att arkivera dem.
Vad innebär en "Aktiv" anställd?
För att kunna skapa lön för en anställd måste den anställde vara markerad som Aktiv. Du kan själv när som helst välja vilka anställda du vill ska vara aktiva.
Anställda i nuvarande eller framtida lönekörningar kan inte avaktiveras förrän i nästkommande månad. Har du exempelvis prisplanen Business och har aktiverat 3 anställda, skapat löner för dessa 3 och sedan vill avaktivera 2 av dem, är detta möjligt först i nästkommande månad.
Vilka nivåer av anställda finns det och vad betyder dessa?
- Aktiv - Se ovan.
- Utkast - En anställd som inte är komplett ifylld. Kan användas för att koppla till en användare så att denne kan ladda upp sina utlägg, men kan inte användas i en lönekörning.
- Arkiverad - Kan inte användas vid lönekörningar. Anställda i lönekörning för innevarande eller framtida månad kan inte arkiveras.
Om en anställd ska ha 0% i skatt, vart lägger jag till detta?
I Bokio har du möjlighet att välja en Egen Skattesats, detta kan göras i kontraktet när du skapar en ny anställd. Behöver du ändra skattesats för en redan befintlig anställd kan du skapa ett nytt kontrakt för att ändra dessa uppgifter.
Det finns även möjlighet att jämka via lönespecifikation, i vår guide finner du ytterligare information om hur du går tillväga.
Varför kan jag inte sätta utbetalningsdatum till ett senare datum än den sista i månaden?
När du skapar en lönespecifikation ska det alltid ska vara samma månad som lönedagen. Har du genomfört en löneutbetalning i oktober månad så ska även lönespecifikationen skapas i oktober. Med andra ord, oavsett vilken period lönen avser behöver utbetalningen ligga i samma månad som utbetalningen sker.
Mer information om hur förskott- och efterskottslön fungerar finner du i vår guide.
Vilket kontrakt är aktivt när jag skapar lön för anställd?
När du skapar en ny anställd kommer ett kontrakt att skapas automatiskt. Om du behöver redigera- eller skapa ett nytt kontrakt för anställd är det viktigt att tänka på att brytdatum för kontrakt sker den 15e i månaden för förskottslön. För efterskottslön är brytdatum den 15e i månaden innan. Startdatum som anges i kontraktet är därför avgörande för vilket kontrakt som är aktivt för perioden.
I vår guide finner du mer information om hur du går tillväga för att redigera- eller skapa ett nytt kontrakt för anställd. Kontrollera så att uppgifterna via kontraktet är korrekt innan du skapar den anställdes lönespecifikation för perioden.
Kan jag lägga till utlägg på anställds lön?
Vi rekommenderar att man separerar utlägg med löneutbetalning, du kan läsa mer om hur utlägg i samband med lön hanteras i Bokio kan du läsa om här.
Hur gör jag om en anställd vill dra extra skatt?
Om en anställd önskar dra extra skatt på sin månadslön kan du lägga till en egen skattesats via den anställdes kontrakt eller genom jämkning via lönespecifikation.
Hur går jag tillväga för att lägga till sjukfrånvaro?
Vi har en guide på hur du går tillväga för att lägga till sjukfrånvaro för en anställd i Bokio, där går vi igenom exempel på hur du gör beroende på anställningstyp. Om en anställd skulle vara sjuk under en längre period i form av en heltidssjukskrivning kan du läsa mer här.
Observera!
Det är viktigt att du själv har koll på de regler som gäller för just ditt företag innan du skapar lönespecifikation för anställd. Hos Verksamt finner du ytterligare information.
Kan jag ha kollektivavtal i Bokio lön?
Vi har tyvärr inte stöd för några kollektivavtal i dagsläget men du kan själv justera belopp i lönefunktionen så att det stämmer överens med ert avtal med hjälp av egna uträkningar.
Kan jag redigera verifikat för lön och skatter?
Du kan inte redigera verifikat som bokförs via Bokios lönefunktion. I följande guide kan du läsa om hur du går tillväga för att bokföra lön manuellt.
Arbetsgivardeklaration
Kan jag lägga till avdrag för sociala avgifter som tas med i AGI-filen?
Vi har automatiskt stöd för växa-stöd i Bokio, läs mer om hur du går tillväga för att lägga till växa-stöd för din första anställda.
För övriga avdrag, som exempelvis FoU så behöver du manuellt ange avdraget. Avdragen måste du själv lägga till när du deklarerar till Skatteverket då Bokios arbetsgivardeklaration än så länge inte räknar med dessa. Däremot tar bokföringen hänsyn till dina justeringar.
I vår guide om hur du går tillväga för att ändra sociala avgifter finner du mer information.
Varför kan jag inte öppna AGI-filen?
AGI-filen som genereras består utav en XML-fil och är inte avsedd för att läsas utan kommer att avläsas automatiskt när du laddar upp denna på Skatteverkets hemsida.
Kan jag få ut arbetsgivardeklarationen (AGI-filen) om jag väljer att inte använda Bokios lönefunktion utan istället bokföra det manuellt?
Nej. Arbetsgivardeklarationen genereras automatiskt utifrån lönefunktionen i Bokio. Gör du lönen manuellt i bokföringen så kan du inte få fram arbetsgivardeklarationen.