Hur gör jag om en anställd är heltidssjukskriven?

Som arbetsgivare måste du betala ut sjuklön de första 14 kalenderdagarna i en sjuklöneperiod. Efter de 14 dagarna, så behöver du som arbetsgivare inte längre betala ut sjuklönen, utan det ska ske direkt från Försäkringskassan. Du är dock skyldig att sjukanmäla medarbetaren till Försäkringskassan (tidigast dag 15 och senast dag 21).

Vill du veta mer om hur du gör detta så hittar du mer information hos Försäkringskassan.

Läs om hur du lägger till sjukfrånvaro för anställd

Hur hanterar jag heltidssjukskrivning i lönefunktionen? 

Det finns två sätt att gå tillväga för detta via lönefunktionen i Bokio.

Du kan antingen: lägga till en Ny lönerad med ett negativt belopp för hela månadslönen så att den nollställs, här kan du även sedan lägga till en textrad som beskriver att anställd är Sjukskriven 100%.

Alvternativt så kan du hantera detta genom att skapa ett Nytt kontrakt för perioden det avser där ni anger att den anställda har 0% i arbetsbelastning.

Läs mer om hur man skapar- eller redigerar ett kontrakt i guiden Hur redigerar eller skapar jag ett nytt kontrakt för anställd?