Vanliga frågor om prisplaner

Hur vet jag vilken prisplan jag ska välja?

Vilken prisplan du ska välja beror på vilka fördelar du vill få för ditt företag. Nedan finner du en sammanfattning om vardera prisplan. Du kan jämföra våra prisplaner och få hjälp att välja här.

Basic

Basic innehåller de mest grundläggande funktionerna för att hantera bokföring och ekonomi och passar dig som driver en mindre verksamhet eller har en sido- eller hobbyverksamhet. Planen inkluderar en användare (administratör), med möjlighet att lägga till fler vid behov.

Möjliga tillägg

  • Fakturering: 89 kr/mån
  • Bankkoppling: 49 kr/mån

Från och med 2026 kommer NE-bilaga inte längre att ingå i Basic utan erbjudas som en extratjänst för 99 kr/st.  

Premium 

Premium är anpassat för enmansföretagare och nystartade företag som bygger upp sin verksamhet. Planen inkluderar fakturering och lönehantering men är begränsad till lön för endast en person, utan extra kostnad. Det gör den särskilt lämpad för enskilda firmor utan anställda eller aktiebolag där du vill ta ut lön till dig själv. Precis som i Basic ingår en användare (administratör), med möjlighet att lägga till fler vid behov.

Möjliga tillägg

  • Integrationer (API): 89 kr/mån (för närvarande i beta och kostnadsfritt)
  • Projektredovisning (taggar): 49 kr/mån 

Business

Business är anpassad för företag som behöver smidig löne- och utläggshantering för flera anställda. Planen passar både företag som redan har anställda och de som planerar att växa. Två användare (administratörer) ingår, med möjlighet att lägga till fler vid behov.

Möjliga tillägg

  • Integrationer (API): 89 kr/mån (för närvarande i beta och kostnadsfritt)

Med Business får du också tillgång till utökad support via livechatt och telefon för snabb och personlig hjälp.  

Plus

I Plus ingår tre användare (administratörer) utan extra kostnad, och du får tillgång till prioriterad support och bokföringssupport för snabb och effektiv hjälp när du behöver det. Läs mer om Plus här

Med prisplan Plus har möjlighet att tjäna pengar på ditt företagskonto. Plus ger dig nämligen återbäring (f.n. 2%) på ditt kontosaldo och 1% cashback på alla kortköp. Återbäringen fungerar och beräknas på samma sätt som ränta. Till skillnad från de flesta banker får du en fördelaktig återbäring utan tak utan att behöva låsa dina pengar. Du har fria uttag och återbäringen betalas ut månadsvis till ditt Bokio Företagskonto. Beroende på ditt kontosaldo kan du alltså tjäna pengar direkt i din bokföringstjänst! Använd kalkylatorn för att beräkna din återbäring. Med Plus får du dessutom gratis bokföringssupport där du har möjlighet att få hjälp med bokföringsfrågor direkt i Bokio.

Så här uppgraderar du din prisplan

Gäller en prisplan per företag eller användare?

Du tecknar en prisplan per företag i Bokio. Har du flera företag så väljer du prisplan för respektive företag även om du har en och samma användare. Du kan alltså ha olika prisplaner för olika företag som du hanterar i Bokio.

Hur betalar jag för en prisplan?

När du tecknar en plan betalar du med kort. Betalninger sker via Stripe. Kostnader som varierar baserat på din användning dras automatiskt månadsvis i efterskott. Med Basic, Premium och Business kan du välja mellan årsvis och kvartalsvis betalningperiod. Med Plus kan du endast teckna betalningsperiod per kvartal. Du betalar med kort och kan välja om du vill att betalningarna sker kvartalsvis eller årsvis.

Vart hittar jag kvittot för köp av prisplan?

Har du tecknat en prisplan och valt att betala årsvis i Bokio så hittar du kvittot direkt efter köpet under Inställningar → Betalning för Bokios tjänster. Du som däremot väljer att betala kvartalsvis får ditt kvitto först då pengarna börjar dras.

Hur bokför jag köp av Bokio prisplan?

Ladda upp kvittot och använd bokföringsmallen Inköp tjänster 25% moms.

Hur fungerar support för de olika prisplanerna?

Oavsett plan kan du kontakta oss via mejl för att få hjälp med produktfrågor och tekniska problem i Bokio. Du kan läsa mer om hur supporten fungerar beroende på prisplan här. 

Om du behöver mer hjälp med bokföringssupport kan du göra något av följande:

  1. Använda vår Bokföringssupport där du får hjälp med bokföringsfrågor direkt i Bokio. Här kan du läsa mer
  2. Sök bland våra hjälpguider. Här finns svar på både frågor som rör Bokio, bokföring och företagande.
  3. Gå med i facebookgruppen "Bokio entreprenörer - supportar varandra". Här kan du ställa dina frågor till andra företagare som använder Bokio. Tack vare våra fantastiska och engagerande användare tar det ofta bara några minuter att få svar. Kanske kan du själv också hjälpa andra?
  4. Anlita en konsult. Ta hjälp av en konsult som kan Bokio genom att skicka en offertförfrågan till en av våra samarbetsbyråer. Detta ger dig frihet att skräddarsy ditt eget paket och få hjälp med just det du behöver.

Vad är Prioriterad support?

Med prioriterad support får du tillgång till vår livechatt och går även före andra användare i vår supportkö när du skickar in dina frågor till oss. För att få tillgång till prioriterad support måste du ansluta dig till prisplanen Plus.

Notera att Bokios support inte hjälper till med frågor av bokföringskaraktär, om det inte berör programmet i sig. 

Finns det någon bindnings - och uppsägningstid för Bokios prisplaner?

Nej, i Bokio finns ingen bindnings- eller uppsägningstid utöver själva betalningsperioden, dvs. den period du betalar för när du tecknar en plan. Prenumerationen förnyas däremot automatiskt om uppsägning inte sker senast dagen innan en ny betalningsperiod påbörjas.

Observera att du behöver säga upp ett eventuellt Bokio Företagskonto innan du kan säga upp din prenumeration på en prisplan, så se till att avsluta Företagskontot (via Svea) i god tid. 

Väljer du att betala årsvis, så betalar du för 12 månader direkt. Väljer du kvartalsvis prenumeration så betalar du för 3 månader. Varje betalning täcker hela perioden under vilken du har tillgång till Bokios tjänster. Det går inte att avsluta en prenumeration i förtid men du kan säga upp den inför nästkommande betalningsperiod. Om du inte säger upp din prenumeration senast dagen innan en ny betalningsperiod påbörjas så förlängs det automatiskt med samma period som tidigare.

Läs mer om hur du hanterar din prenumeration här

Kan jag ändra betalningsperiod?

Basic, Premium och Business går att teckna som både kvartals- och årsprenumeration. Vill du ändra från årsvis till kvartalsvis betalning går detta att göra fram till senast dagen innan nästa avtalsperiod börjar. Ändringen går först igenom efter att din årsprenumeration är slut.

Har du däremot kvartalsprenumeration och ändrar till årsvis betalning så kommer betalning och aktivering av den nya prenumerationen gå igenom direkt. Det resterande beloppet som återstår för din betalningsperiod kommer att dras av från priset för årsprenumerationen. Observera att Plus endast går att teckna som kvartalsprenumeration.

Har jag ångerrätt vid köp av prisplan?

Det finns ingen ångerrätt på köpet av prisplan, då köpet görs B2B. Vår praxis är dock att erbjuda ångerrätt om företaget inte blir godkänt vid ansökan om nya Bokio Företagskonto (bedömning och godkännande sker av Svea Bank). För att utnyttja ångerrätten ska du kontakta Bokio Support inom 14 dagar från det att du får information från Svea att du inte blivit godkänd. Ångerrätten gäller inte om du tidigare har varit kund hos Bokio och/eller Svea via Bokio.

Vilka kostnader finns det i Bokio utöver prenumerationsavgiften?

Det finns några kostnader som är baserade på din användning av olika tjänster i Bokio. I dagsläget gäller detta följande:

  • Fler användare: 49 kr/mån per extra användare (redovisningskonsulter som bjuds in via Bokio Byrå är kostnadsfria)
  • Bokföringssupport: 100 kr/verifikat (ingår utan extra kostnad i Plus)
  • E-faktura: 3 kr/st
  • Anställda: 29 kr/st  
  • Fakturaköp (via integration och debiteras ej via Bokio, 2,75%)

Med Bokio Företagskonto (som ansöks och tecknas separat) finns följande tillägg och transaktionskostnader för tjänster som du själv väljer om vill aktivera och använda:

  • Swish (49 kr/mån + 2 kr/transaktion)
  • Utlandsbetalning understigande 3000 kr (50 kr/transaktion)
  • Inkommande utlandsbetalning i SEK (50 kr/transaktion)
  • Valutaväxlingspåslag kort vid köp/uttag i utländsk valuta (2%)

Bokio erbjuder även integration med Årsredovisning Online för aktiebolag som gör bokslut enligt K2. Tjänsten faktureras separat hos Årsredovisning Online som också tillhandahåller priset.

Kostar det att göra löner i Bokio?

Med prisplan Premium, Business och Plus ingår lönemodulen i Bokio. 

Premium
Här ingår 1 aktiva anställd. Optimerad för enskilda firmor utan anställda eller aktiebolag där du vill kunna ta ut lön till dig själv. 

Business och Plus
Med prisplan Business eller Plus kan du skapa löner för obegränsat antal anställda. En anställd kostar 29 kr/st. Optimerad för företag med växande team. 

Du kan välja antal aktiverade anställda per lönekörning. Det är inte förrän du själv aktivt gått in och aktiverat de anställda som du vill skapa lön för, som det eventuellt kommer kosta dig något. Har du fler än 1 anställd på nästa lönekörning kommer du få bekräfta dina betaluppgifter. De anställda som du inte aktiverar kan fortsätta att ligga kvar som inaktiva eller så kan du välja att arkivera dem.

Här kan du läsa mer om lön

Kan jag uppgradera till en högre prisplan mitt i en prenumeration?

När du uppgraderar din prisplan till en högre går du över direkt till dem nya prisplanen och betalningen inkluderar den innevarande månaden. Om du uppgraderar till prisplan Plus betalas din första återbäring ut redan nästkommande månad, förutsatt att du har ett Bokio Företagskonto med kapital.

Vid betalningen kommer det resterande beloppet som återstår för din betalningsperiod (per månad) att dras av från ditt pris för din nya prisplan.

Vill du till exempel uppgradera från Premium årsbetalning till Plus (kvartal) och har 11 månader kvar av din betalningsperiod så kommer det vid dem första tre betalningarna av Plus att dras av 3 månaders avgifter för Premium.

Vid nästkommande kvartal och betalningsperiod för Plus så kommer de återstående 2 månaderna att dras av på din avgift.

Jag uppgraderade från Premium till Plus, vad händer om jag vill nedgradera till Premium igen?

Du kan nedgradera din prisplan när du vill. Då avslutas prenumerationen på Plus efter befintlig avtalsperiod, och en ny prenumeration på Premium (årlig eller kvartals) tar vid. Om du tidigare har haft en årsprenumeration på Premium med kvarstående månader får du värdet av dessa månader som rabatt.