Så fungerar rot- och rutärenden

När en faktura med rot- eller rutavdrag har publicerats så skapas även ett rot/rut-ärende tillhörande den fakturan. Ärendet går att se på fakturasidan men också under Rot/Rut-ärenden i vänstermenyn under Fakturering.

Om du använder Bokio Företagskonto så kan du inte ta emot betalningar från skatteverket till just företagskontot i Bokio. Det beror på att skatteverket endast betalar ut pengar till bankkonton i namnet på det företag som begär Rot/Rut- utbetalningen. Men du kan fortsatt skapa Rot/Rut fakturor som vanligt och få betalt från kunden till Bokio Företagskonto.  

Inväntar betalning

På Rot/Rut-ärenden så kommer ett ärende ligga under "Inväntar betalning" innan fakturan har fått en full betalning. Anledningen är att fakturan behöver betalas till fullo av kunden innan du kan begära en utbetalning från Skatteverket för avdraget. På ärendesidan kan gå till fakturasidan genom att klicka på fakturanumret.

Inväntar betalning på rot/rut faktura

Redo att skickas

När du fått in en full betalning av kunden och registrerat och bokfört så kommer Rot/Rut-ärendet få status "Redo att skickas in". En ny ikon visas på Rot/Rut-ärendesidan där du kan ladda ned en HUS-fil.

HUS-filen innehåller alla detaljer om fakturan/fakturorna och används för att ladda upp på skatteverket för att begära pengar för rot/rut avdraget. Läs här om hur du begär pengar från Skatteverket.

Ladda ner HUS-fil

Det går att ladda ned flera rot/rut ärenden på en och samma HUS-fil. Markera flera ärenden för att sedan klickas på Ladda ned HUS-fil.

När HUS-filen är nedladdad så flyttas den till "Skickade ärenden". Du kan flytta tillbaka en fil från "Skickade ärenden" genom att klicka på redigera-ikonen längst till höger och sedan Flytta till "Redo att skickas in".

Flytta till "Redo att skickas in"

Läs mer