Begär utbetalning av ROT/RUT-avdrag från Skatteverket

När en privatperson anlitar ett företag för det som benämns med ROT- och RUT-arbete så kan den få en skattereduktion på arbetskostnaden. Det är dock arbetstagaren som begär själva utbetalningen av avdraget från Skatteverket. Företaget ska se till att fakturera kunden med avdraget inräknat. Dvs att totalsumman ska vara reducerat med avdraget inkl. moms.

Innan du skapar din första faktura med rot- eller rutavdrag kan det vara bra att läsa på vad som gäller för ditt företag och att du kommer överens och avtalar med kund om villkoren för avdraget. Om du är juridisk person (tex AB och Ekonomisk förening) så måste du anmäla att firmatecknare eller ombud har rätt att ansöka om utbetalning av avdraget. Det kan du göra här.

För att begära pengar från Skatteverket så behöver du skicka en faktura med rot- eller rutavdrag. Då kommer ett Rot/Rut-ärende skapas i Bokio som du dels kan se på faktura-sidan men även under Rot/Rut-ärende i vänstermenyn.

Fakturan måste bli fullt betald av kunden innan man kan skicka in uppgifter om avdraget till Skatteverket. När hela beloppet är inbetalt så registrerar du och bokför det i Bokio. Rot/Rut-ärendet kommer få status "Redo att skickas". Du kan sedan ladda ner en HUS-fil som innehåller alla uppgifter om begäran till Skatteverket.

Ladda upp HUS-filen hos Skatteverket

När HUS-filen är exporterad ifrån Bokio så kan du ladda upp den hos Skatteverket genom att logga in på deras sida för rot och rut. Det går alltid att ansöka genom att fylla i uppgifterna manuellt men det slipper du om du har en HUS-fil som innehåller de uppgifter som Skatteverket kräver:

  • Antalet arbetade timmar
  • Vilken typ av rotarbete eller rutarbete som är utfört – om du har utfört både rottjänster och ruttjänster i samma arbete måste du begära två olika utbetalningar
  • Vilken ersättning du debiterat för material
  • Vilken ersättning du debiterat för annat än rot- eller rutarbetet och material, till exempel resekostnader. 

Hos Skatteverket klickar du på "Begära utbetalning via uppgifter på fil" för att ladda upp HUS-filen. Därefter följs en process där du har möjlighet att kontrollera att de importerade uppgifterna stämmer. När du skickat in begäran för avdraget kommer det behandlas av Skatteverket innan du får pengarna utbetalda till ditt företagskonto.

Bokför pengarna från Skatteverket

När skatteverket betalar ut avdraget måste du se till att bokföra transaktionen. Ladda upp underlaget, välj att bokföra en inkomst och sök efter bokföringsmallen "Rot/Rut utbetalning" (antingen fakturametoden eller kontantmetoden).

Om Skatteverket av någon anledning inte skulle betala ut hela avdraget så kan du kräva att kunden ska betala det. Du har möjlighet att skicka en sådan begäran direkt ifrån Bokio.

ROT och RUT vid årsskiftet

Begäran om rut- och rotavdrag från Skatteverket ska ske i samma beskattningsår som kunden betalar. Kom ihåg att du måste skickat in begäran till Skatteverket senast den 31 januari året efter att din kund betalat för arbetet.

Läs mer