Bokför kreditfaktura - Kunden har inte betalat

Efter att du har krediterat en kundfaktura så är det dags att bokföra den. Har kunden inte betalat den ursprungliga fakturan är det den här guiden du ska följa. Skulle fakturan vara betald kan du istället titta på den här guiden.

Kontantmetoden

Använder du kontantmetoden och krediterat en faktura som ännu inte blivit betald behöver du inte bokföra detta eftersom bokföring enbart sker då betalning har skett. Skulle fakturan däremot gå över bokslut (dvs att fakturadatum är i år 1 och du vill kreditera den i år 2) så måste fakturan förs periodiseras och bokföras med fakturametoden.

Den ursprungliga fakturan ser ut så här med status "Betald" (vilket är lite missvisande då den faktiskt inte är betald men i detta fall så betyder det "Klar").

Kreditfakturan ser ut så här och refererar till den fakturan som den har krediterat.

Fakturametoden

För dig som har fakturametoden så måste du bokföra fakturan och krediteringen oavsett om betalning har skett eller ej. När kreditfakturan är skapad så kommer du till denna vy. För att bokföra kreditfakturan klickar du på "Bokför faktura". Skulle du inte göra direkt så kommer det ligga en påminnelse högst upp på sidan för fakturor samt på din Att göra-sida.

Klicka på "Bokför".

När en faktura krediteras så innebär det att man "nollar" bokföringen av försäljningen. Skulle försäljningen till exempel vara bokförd så här:

1510 (Kundfordringar) Debet 1875
3011 (Försäljning tjänster inom Sverige, 25% moms) Kredit 1500
2611 (Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%) Kredit 375

Så kommer kreditfakturan att bokföras så här om hela fakturabeloppet krediteras:

1510 (Kundfordringar) Kredit 1875
3011 (Försäljning tjänster inom Sverige, 25% moms) Debet 1500
2611 (Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%) Debet 375

Man bokför alltså på exakt samma konton men byter plats på debet och kredit. Detta sker automatiskt när du bokför fakturorna ifrån fakturafunktionen.

Skulle fakturan vara den senast skapade har du möjlighet att radera den helt och hållet istället för att kreditera den.

Observera!

Det går aldrig att ångra en krediterad faktura. Har man krediterat av misstag får man skapa en helt ny faktura istället och skicka till kunden.