Bokför kreditfaktura - Kunden har betalat

Beroende om den ursprungliga fakturan är betald eller ej så blir det lite olika steg när man bokför en kreditfaktura. Har kunden inte betalat kan du läsa den här guiden istället.

Då fakturan har blivit betald av kund och man gör en kreditering så kan man hantera detta på lite olika sätt. Det enklaste och som Bokio har bäst stöd för idag är att kunden helt enkelt återbetalas för fakturabeloppet som blivit krediterat. När detta är gjort så bokför du det ifrån den ursprungliga fakturan.

Har man en återkommande kund föredrar vissa att man istället för att återbetala kunden, dra av beloppet på nästa faktura som skickas till den specifike kunden. Det här tillvägagångssättet har Bokio idag inget perfekt stöd för men det går att lösa med vissa manuella justeringar. Den här guiden beskriver hur du hanterar det.

Kontantmetoden

Använder du kontantmetoden och fakturan har blivit betald så bokförs detta genom att du registrerar betalning och sedan klickar på att bokföra.

Kreditfakturan ser ut så här och refererar till den faktura som blivit krediterad. Man bokför inget ifrån denna sida.

Den faktura som blivit krediterad har nu status "Överbetald".

Kunden ska nu återbetalas det fakturabelopp som blivit krediterat. När detta är gjort så bokför du det ifrån den ursprungliga fakturan. Klicka på "Registrera betalning". 

Beloppet står nu automatiskt med minus framför. Detta betyder att vi registrerar en återbetalning (summa med positivt värde skulle innebära en ytterligare inbetalning ifrån kund). Välj det konto du betalt ifrån samt datumet då pengarna drogs från banken. Klicka på "Registrera betalning" och sedan på att bokföra.

Den ursprungliga fakturan ser ut så här med status "Betald" (vilket är lite missvisande då den faktiskt inte är betald men i detta fall så betyder det "Klar").

Fakturametoden

När du skapat kreditfakturan så klickar du på knappen "Bokför faktura" för att bokföra den direkt. Den bokförs då på det fakturadatum du valt för kreditfakturan.

När en faktura krediteras så innebär det att man "nollar" bokföringen av försäljningen. Skulle försäljningen till exempel vara bokförd så här:

1510 (Kundfordringar) Debet 2240
3002 (Försäljning varor inom Sverige, 12% moms) Kredit 2000
2621 (Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12%) Kredit 240

Så kommer kreditfakturan att bokföras så här om hela fakturabeloppet krediteras:

1510 (Kundfordringar) Kredit 2240
3002 (Försäljning varor inom Sverige, 12% moms) Debet 2000
2621 (Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12%) Debet 240

Man bokför alltså på exakt samma konton men byter plats på debet och kredit. Detta sker automatiskt när du bokför fakturorna ifrån fakturafunktionen.

Den ursprungliga fakturan står som "Överbetald" tills dess att du registrerat återbetalningen till kund.

Klicka på "Registrera betalning" för att bokföra återbetalning till kund. 

Beloppet står nu automatiskt med minus framför. Detta betyder att vi registrerar en återbetalning (summa med positivt värde skulle innebära en ytterligare inbetalning ifrån kund). Välj det konto du betalt ifrån samt datumet då pengarna drogs från banken. Klicka på "Registrera betalning" och sedan på att bokföra.

Den ursprungliga fakturan ser ut så här med status "Betald" (vilket är lite missvisande då den faktiskt inte är betald men i detta fall så betyder det "Klar").