Lägg till betaluppgifter på faktura

När du skapar en kundfaktura i Bokio måste du lägga till betalningsuppgifter för ditt företag. Detta hanterar du då du skapar din första faktura. Företagets uppgifter så som namn, adress, organisationsnummer och e-postadress finns redan inlagt om du har fyllt i detta under Inställningar eller då du skapade ditt konto.

För att lägga till ytterligare företagsinformation samt betalningsuppgifter, klicka på "Redigera företagsinställningar" i första steget på fakturan.

Det är även här du fyller i betalsätt för inrikes respektive utrikes betalningar. I dagsläget kan man endast välja ett betalsätt. Önskar du ange flera betalsätt går det att lösa genom att lägga till en textrad bland artiklarna.

Väljer du att fylla i både inrikes och utrikes så kommer den inrikes betalningen redovisas på fakturan om det är en svensk kund, medan utrikes betalning kommer redovisas på fakturan om kunden du valt är från utlandet. Detta justeras alltså automatiskt beroende på kundens inställningar. För att omvänd skattskyldighet ska gälla vid försäljning till utländsk kund är det viktigt att du fyller i rätt VAT-nummer på både ditt företags och kundens inställningar.

 

Det kan alltid vara bra att förhandsgranska fakturan så ser du att uppgifterna stämmer. Klicka på "Publicera faktura" och sedan "Förhandsgranska" längst ned på sidan.

 

Sökord: Bankgiro, Plusgiro, IBAN, BIC, Bankkonto, Kontonummer

Fakturera kunder


< Tillbaka till kategoriöversikten