Vanliga frågor om Swish

Observera! Swish Företag är just nu i beta och testas av utvalda användare. Vill du vara med i testgruppen? Kontakta oss här. Så snart Swish Företag lanseras kommer du kunna läsa mer om tjänsten på både hemsidan och inne i Bokio. Har du några frågor under tiden får du gärna kontakta vår support.

Vilken typ av Swish-lösning kan jag ansluta till Bokio Företagskonto?

Swish Företag är den första lösningen du kommer kunna ansluta till Bokio Företagskonto. Med Swish Företag får du ett unikt Swish-nummer (börjar alltid med 123) som är kopplat till ditt Bokio Företagskonto (transaktionskontot). Du kan läsa mer om Swish Företag hos Swish här.

Hur kommer jag igång med Swish Företag i Bokio?

För att komma igång med Swish Företag måste du först teckna en plan i Bokio och ansöka om Bokio Företagskonto. Till skillnad från att ha en extern bank som du kopplar till din bokföringstjänst så är Bokio Företagskonto helt integrerat, dvs. alla betalningar och aktivitet kopplat till ditt företagskonto hanteras på samma ställe som du gör din bokföring, så även dina Swish-transaktioner.

Efter att Bokio Företagskonto är aktiverat har du möjlighet att ansluta Swish Företag. Välj om du vill skapa ett nytt Swish-nummer eller ansluta ett befintligt. Det tar bara några minuter att komma igång! Så fort du är ansluten så kommer du kunna komma igång och ta betalt till ditt Swish-nummer. 

Kan jag ansluta ett befintligt Swish-nummer till Bokio Företagskonto?

Ja, det kan du! När du skaffar Swish Företag i Bokio får du välja om du vill ansluta ett redan befintligt Swish-nummer eller om du vill få ett nytt.

Vad kostar det att ansluta Swish Företag till Bokio Företagskonto?

Swish Företag kostar 49 kr/månad och 2 kr/transaktion. Under 2024 bjuder vi på den fasta månadsavgiften på 49 kr/mån. Kostnaden för Swish hanteras på samma sätt som andra rörliga kostnader kopplade till din prenumeration i Bokio (till exempel antal anställda) och betalas automatiskt med det kort som du har angett som betalmetod i Bokio. Betalningen sker månadsvis i efterskott.

Jag har Swish Handel, kan jag ansluta det till Bokio?

I dagsläget går det inte att ansluta Swish Handel till Bokio Företagskonto. Vi arbetar på att i framtiden även kunna erbjuda den här tjänsten men har just nu ingen exakt tidsplan.

Kan jag göra utbetalningar med Swish?

Det går inte att göra utbetalningar med ditt Swish-nummer då det kräver tjänsten Swish Utbetalningar, vilken vi inte kommer ha stöd för från början.

Kan jag ansluta flera Swish-nummer till mitt Bokio Företagskonto?

Nej, just nu går det endast att koppla ett Swish-nummer till Bokio Företagskonto.

Kan jag använda Swish Företagsapp med Bokio?

Nej, vi har inte stöd för Swish Företagsapp i dagsläget.

Kan jag se mina Swish-transaktioner i Bokios mobilapp?

Ja, i vår mobilapp kan du se alla transaktioner som registreras på ditt företagskonto. I dagsläget får du inga notiser då en betalning sker men det är något som vi kan komma att implementera senare.

Var kan jag ladda ned min QR-kod för Swish?

QR-koden för Swish kan enkelt skapas hos Swish här när du har aktiverat den i Bokio.

Vart hittar jag mitt Swish-nummer?

När du aktiverat Swish Företag i Bokio hittar du ditt Swish-nummer under Bank → Swish i vänstermenyn.

Den ersättning ni erbjuder under den tid som Swish inte stöds av er, gäller det även om jag har Swish Handel?

Nej, detta gäller endast för Swish Företag. Efter att Swish Företag har lanserats kommer ingen mer ersättning att betalas ut.

Kan jag lägga till Swish (med QR-kod) som betalmetod på mina fakturor i Bokio?

I dagsläget finns det ingen optimal lösning för att lägga till Swish QR-kod som betalmetod på fakturor i Bokio. Om du har Swish som enda betalalternativ på dina fakturor kan du välja det som betalmetod i inställningar. Vill du däremot erbjuda Swish som betalmetod utöver ett annat alternativ så finns det tyvärr inget stöd för att ha flera betalmetoder synliga. Det behöver i så fall adderas som en textrad på fakturan som den här guiden visar. Vi arbetar på att förbättra detta så snart vi kan.

Vart ser jag mina Swish-transaktioner?

Alla Swish-transaktioner kommer, precis som andra transaktioner på ditt företagskonto, att hamna i transaktionslistan på Transaktioner att bokföra. Även inne på kontosidan för ditt företagskonto (under Bank och skattekonton i vänstermenyn) hittar du dina Swish-transaktioner.

På kontosidan för ditt företagskonto finns en kolumn för Transaktionstyp där det kommer att stå "Swish" för dina Swish-transaktioner. Om det finns ett meddelande tillagt på transaktionen kommer det att stå under Meddelande/OCR/Referens och i kolumnen Avsändare/Mottagare kan du se vem det är som har skickat Swish-betalningen.

På sidan Transaktioner att bokföra, där du enklast bokför din försäljning med Swish, kan du se Meddelande/OCR/Referens (utöver datum, summa och betalkonto) men däremot inte avsändare eller transaktionstyp såsom på kontosidan.

Bokförs mina Swish-transaktioner automatiskt?

Transaktionerna kommer inte att bokföras helt automatiskt, men du kan sätta upp bankregler för dina Swish-transaktioner så att det enkelt registreras med bara ett klick! I Swish kan du ställa in förfyllda meddelanden när en kund betalar dig via QR-koden, detta meddelande kommer att synas i ditt kontoutdrag i Bokio vilket innebär att du kan ställa in bankregler (om vilken bokföringsmall som ska användas) så att du bara behöver bekräfta och registrera transaktionen med ett klick. Detta gör det också superenkelt att registrera flera Swish-transaktioner samtidigt.

Hur byter jag mottagarnamn på mitt Swish-nummer?

Mottagarnamnet är det namn som dina kunder ser i sin Swish-app när de betalar till dig. När du skapar ditt Swish-nummer blir mottagarnamnet det juridiska namn som ditt företag har med Bokio Företagskonto, dvs. det som är registrerat hos Svea Bank. Vill du ändra mottagarnamn behöver du kontakta Svea, antingen via mejl hej.bank@svea.com eller på telefon, 08-616 99 00.

Jag vill ta bort mitt Swish-nummer i Bokio, hur gör jag?

På Swish-sidan i vänstermenyn kan du enkelt ta bort ditt Swish-nummer via knappen Ta bort nummer. Du får bekräfta borttagningen av Swish-numret genom att signera med BankID. Borttagningen av numret kommer att ske direkt och innebär både att du inaktiverar tjänsten i Bokio samt avslutar Swish-numret helt och hållet. Den fasta månadsavgiften för Swish (49 kr/mån) samt eventuell kostnad för dina transaktioner gäller till och med nästa månadsdragning.