Vanliga frågor om prisplaner

Här hittar du svar på vanliga frågor om Bokios prisplaner Gratis, Balans och Business

Hur vet jag vilken prisplan jag ska välja?

Vilken prisplan du bör ha beror på vilka funktioner du vill kunna använda för ditt företag. Om du återkommer med vilka funktioner du önskar så kan vi återkomma med ett förslag. Här kan du läsa mer om de olika planerna för att se vad de innehåller och vad som skiljer dem åt.

De olika planerna har skapats för att tillgodose våra kunders olika behov. Ju bättre plan desto mer automation och tidsbesparing får du som användare. De olika planerna har skapats för att tillgodose ökande nivåer av effektivitet, flexibilitet och trygghet, så att när ditt bolag växer, så finns det fortfarande en plan för dig.

Så här uppgraderar du din prisplan

Gäller en prisplan per företag eller användare?

Du tecknar en prisplan per företag i Bokio. Har du flera företag så väljer du prisplan för respektive företag även om du har en och samma användare. Du kan alltså ha olika prisplaner för olika företag som du hanterar i Bokio.

Vart hittar jag kvittot för köp av prisplan?

Har du tecknat en prisplan och valt att betala årsvis i Bokio så hittar du kvittot direkt efter köpet under Inställningar → Betalning för Bokios tjänster. Du som däremot väljer att betala månadsvis får ditt kvitto först då pengarna börjar dras.

Hur bokför jag köp av Bokio prisplan?

Ladda upp kvittot och använd bokföringsmallen Inköp tjänster 25% moms.

Hur fungerar testföretag?

Vi jobbar på en lösning för testföretag så att man kan testa Bokio fullt ut med tillgång till businessplanen. Det kommer dock komma med vissa modifieringar som gör att man endast kan ha det som just ett testföretag och inte till sitt riktiga.

Varför har gratisplanen begränsats?

Bokio har under ett antal år skapat och utvecklat en komplett mjukvara för småföretagare. I början var den enklare men med hjälp av er, som använt tjänsten har vi förstått vad som behövs för att underlätta livet när man driver bolag. Allt eftersom har vårt erbjudande blivit bättre och bättre och vi erbjuder nu komplexa lösningar såsom lönehantering, digital årsredovisning och företagskonto, bland annat. För att kunna fortsätta utveckla och driva tjänsterna vidare behöver vi också börja ta betalt för vårt arbete.

Precis som tidigare så vill vi fortsätta göra det möjligt för dig som företagare att löpande registrera händelser i ditt bolag med hjälp av systemet, och på så sätt kunna följa bokföringslagen. Det här förblir gratis med de nya prisplanerna, skillnaden är att det börjar kosta för tjänster som automatiserar eller hjälper dig som småföretagare att spara tid.

Vad ingår i Gratis?

Enkel bokföring (manuell bokföring) och fakturering kommer fortsätta att vara gratis. Du kan alltså fortsätta att bokföra och fakturera dina kunder men med vissa begränsningar. De här är de främsta förändringarna för gratisanvändare:

  • Endast manuell bokföring (dvs. inga smarta bokföringsmallar)
  • Endast enkel faktura utan möjlighet att välja färg eller ladda upp logotyp
  • Ingen lönefunktion
  • Ingen mobilapp
  • Community support och buggrapportering

Se detaljerad prisplan här

Hur bokför jag utan Bokios smarta bokföringsmallar?

Vi rekommenderar en betald plan till alla våra användare då det gör arbetet så mycket enklare. Men om du är osäker på hur du ska bokföra utan våra mallar och inte vill uppgradera till en prisplan där de ingår så kan du med fördel söka efter dina svar via internet eller kika bland våra hjälpguider. För att spara tid rekommenderar vi dock fortsatt att du skaffar vår prisplan Balans.

Du kan även få hjälp med dina frågor av andra företagare i vår facebookgrupp – Bokio Entreprenörer - supportar varandra? Gå med direkt och lär dig massor eller dela med dig av dina kunskaper!

Hur fungerar support för Gratis, Balans och Business?

Som gratisanvändare har du tillgång till support i form av buggrapportering. Med planen Balans kan du kontakta oss via mejl för att få hjälp med tekniska problem i Bokio. Uppgraderar du till Business har du prioriterad support via mejl och livechatt.

Notera att Bokios support inte hjälper till med frågor av bokföringskaraktär.

Om du behöver mer hjälp kan du göra något av följande:

  1. Sök bland våra hjälpguider. Här finns svar på både frågor som rör Bokio, bokföring och företagande.
  2. Gå med i facebookgruppen "Bokio entreprenörer - supportar varandra". Här kan du ställa dina frågor till andra företagare som använder Bokio. Tack vare våra fantastiska och engagerande användare tar det ofta bara några minuter att få svar. Kanske kan du själv också hjälpa andra?
  3. Anlita en konsult. Ta hjälp av en konsult som kan Bokio genom att skicka en offertförfrågan till en av våra samarbetsbyråer. Detta ger dig frihet att skräddarsy ditt eget paket och få hjälp med just det du behöver.

Vad är Prioriterad support?

Med prioriterad support får du tillgång till vår livechatt och även gå före andra användare i vår supportkö när du skickar in dina frågor till oss. För att få tillgång till prioriterad support måste du nu ansluta dig till prisplanen Business.

Notera att Bokios support inte hjälper till med frågor av bokföringskaraktär, om de inte berör programmet i sig.

Hur fungerar Bokio Företagskonto för gratisanvändare?

Bokio Företagskonto går att aktivera oavsett vilken prisplan du väljer. Förutom prisskillnader så finns det vissa begränsningar i funktionalitet för gratisanvändare. I och med att mobilappen inte ingår i Gratis kommer du inte kunna hantera och göra betalningar direkt i appen. Du kommer inte heller få pushnotiser på inköp med ditt Bokiokort. Bokföringsmallar och möjlighet att bokföra flera transaktioner samtidigt är också en begränsning för gratisanvändare som påverkar användandet av Bokio Företagskonto.

Kan jag teckna prisplanen Balans eller Business utan att aktivera Bokio Företagskonto?

Ja, det kan du. När du uppgraderar en prisplan får du välja om du vill aktivera Bokio Företagskonto eller ej. Företagskonto går även att aktivera som gratisanvändare.

Läs mer om Bokio Företagskonto

Vad är bindnings- och uppsägningstiden för Bokios prisplaner?

Våra prisplaner har ingen bindningstid. Det finns heller ingen uppsägningstid, men du betalar alltid för innevarande månad när du har sagt upp ditt medlemskap. Om du däremot väljer att betala årsvis, så betalar du för hela året direkt och kommer inte kunna säga upp paketet inom tolv månader efter köpet sker. Om du byter till en annan prisplan så är det den nya planens pris som gäller för innevarande månad.

Hur tar ni betalt?

Du betalar med kort och kan välja om du vill att betalningarna sker månadsvis eller årsvis.

Kostar det att göra löner i Bokio?

I Bokio kan du som har planen Balans och Business skapa och hantera löner, där 3 respektive 5 anställda ingår per månad. Om du överskrider gränsen kostar det 20 kronor per extra anställd, oavsett paket. För gratisanvändare kommer lönefunktionen att försvinna från och med 1 oktober.

Har du fler än maxantalet (3 eller 5) för din prisplan så kommer du få välja vilka anställda du vill aktivera nästa gång du skapar lön. Det är inte förrän du själv aktivt gått in och aktiverat de anställda som du vill skapa lön för, som det eventuellt kommer kosta dig något. Har du fler än 3 eller 5 anställda på nästa lönekörning kommer du få bekräfta dina betaluppgifter. De anställda som du inte aktiverar kan fortsätta att ligga kvar som inaktiva eller så kan du välja att arkivera dem.

Här kan du läsa mer om lön