Justera semesterbalanser manuellt
Den manuella justeringen som vi går igenom i den här guiden skall endast användas när de automatiska semesterbalanserna satts till felaktiga värden eller i andra specialfall. Till exempel om en anställd skall ges extra semesterdagar som en engångshändelse eller vid avslutande av en anställning. Du ska alltså inte justera manuellt så som den här guiden visar för att registrera uttag av semester, det görs istället via rader på lönespecifikationen.
Om du behöver justera en anställds semesterbalanser manuellt i något skede, finns det två tillvägagångssätt att göra detta:
1. Från semesterlistan
Gå till Personal och löner → Anställda → Semester.
I semesterlistan kan du nu justera semesterbalanser manuellt för flera anställda.
Klicka på den anställda du vill justera och skriv in de nya värdena för semesterbalansen. Fyll i det nya justerade värdet och ange samtidigt också anledningen till ändringen.
2. Från den anställdes profil
Gå till Personal och löner → Anställda.
Välj den anställde du vill justera balanserna för och gå sedan vidare till fliken för Semester. Klicka på Redigera.
Redigera och spara balanserna.
Bokför justeringen
När du justerar semesterbalanser manuellt (utanför en lönekörning), så måste du även bokföra detta. Ett tips är att göra samtliga justeringar för dina anställda i en sittning så att du sedan kan bokföra allt på en gång och slippa flera verifikat. Du hittar transaktionerna som ska bokföras längst ned på fliken Semester under Anställda.
På översiktssidan för anställda under Personal och löner → Anställda. Så får du även en notis som berättar att du har semestertransaktioner att bokföra, klicka på Bokför transaktioner.
Här får du möjlighet att se de justeringar som gjorts, samt vilken anställd det gäller. Klicka upp fliken för Semestertransaktioner för att se hur ditt verifikat kommer att se ut.