Likvida medel är de tillgängliga pengarna som du har i ditt företag, oftast i form av kontotillgångar.
Likvida medel är alltså de tillgängliga pengarna som finns hos ett företag, dessa kan användas till att betala kundfodringar, fasta kostnader eller investeringar. Kapital som är låst i anläggningstillgångar, aktier eller liknande räknas inte som likvida medel, eftersom du först måste sälja av anläggningstillgången eller ditt aktieinnehav för frigöra dina pengar.
Med andra ord kan ett företag ha mycket kapital men ha lite likvida medel. Om ett företag har mycket likvida medel har företaget god likviditet, och om ett företag har brist på likvida medel så har företaget dålig likviditet.
Att ha likviditetsbrist innebär att man har svårt att betala sina kortsiktiga skulder, det vill säga månatliga räkningar och kundfordringar med mera. Det kan exempelvis bero på att en kund som du har fakturerat är sen med sin betalning till dig – vilket leder till att du har svårt att betala dina skulder i tid.
Att inte kunna betala sina skulder i tid bör undvikas i allra högsta grad. Dels tillkommer ofta påminnelseavgifter, men framförallt skadas ditt företags anseende och det finns risk att färre kunder vill göra affärer med dig i framtiden.
Med fakturaköp behöver du inte vara rädd för att en kund är sen med betalningen – du får pengar insatt på ditt konto direkt efter att du har skickat fakturan. På så sätt kan du säkerställa att du har tillräckligt med likvida medel.
Att göra en likviditetsbudget hjälper dig att kartlägga hur dina likvida medel förändras från månad till månad. Det kan hjälpa dig att vara proaktiv ifall dina likviditet skulle sjunka till kritiska nivåer.
Fler tips på hur du kan säkra din likviditet.
Läs mer i vår ordlistaKom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!
Läs mer om erbjudandet