Vanliga frågor om Swish

Vilken typ av Swish-lösning kan jag ansluta till Bokio Företagskonto?

Swish Företag är den första lösningen du kan ansluta till Bokio Företagskonto. Med Swish Företag får du ett unikt Swish-nummer (börjar alltid med 123) som är kopplat till ditt Bokio Företagskonto (transaktionskontot). Du kan läsa mer om Swish Företag hos Swish här.

Hur kommer jag igång med Swish Företag i Bokio?

Du som har Bokio Premium eller Premium Plus och ett aktiverat Bokio Företagskonto kan enkelt ansluta Swish Företag. Till skillnad från att ha en extern bank som du kopplar till din bokföringstjänst så är Bokio Företagskonto helt integrerat, dvs. alla betalningar och aktivitet kopplat till ditt företagskonto hanteras på samma ställe som du gör din bokföring, så även dina Swish-transaktioner.

Du aktiverar Swish Företag genom Bank → Swish i vänstermenyn. Det tar bara några minuter att komma igång! Så fort du är ansluten så kommer du kunna ta betalt till ditt Swish-nummer. 

Kan jag ansluta ett befintligt Swish-nummer till Bokio Företagskonto?

Ja, det kan du! När du skaffar Swish Företag i Bokio får du välja om du vill ansluta ett redan befintligt Swish-nummer eller om du vill få ett nytt.

Vad kostar det att ansluta Swish Företag till Bokio Företagskonto?

Swish Företag kostar 49 kr/månad och 2 kr/transaktion. Under 2024 bjuder vi på den fasta månadsavgiften på 49 kr/mån. Kostnaden för Swish hanteras på samma sätt som andra rörliga kostnader kopplade till din prenumeration i Bokio (till exempel antal anställda) och betalas automatiskt med det kort som du har angett som betalmetod i Bokio. Betalningen sker månadsvis i efterskott.

Jag har Swish Handel, kan jag ansluta det till Bokio?

I dagsläget går det inte att ansluta Swish Handel till Bokio Företagskonto. Vi arbetar på att i framtiden kunna erbjuda även Swish Handel men har för närvarande ingen exakt tidsplan.

Kan jag göra utbetalningar med Swish?

Det går inte att göra utbetalningar med ditt Swish-nummer då det kräver tjänsten Swish Utbetalningar, vilken vi i dagsläget inte har stöd för.

Kan jag ansluta flera Swish-nummer till mitt Bokio Företagskonto?

Nej, just nu går det att koppla ett Swish-nummer till Bokio Företagskonto.

Jag vill flytta mitt befintliga Swish nummer från Svea till Bokio:

Har du ett Swish-nummer anslutet till Svea Bank måste du först avsluta ditt Swish-avtal hos dem. När du gjort det så reserverar Swish ditt nummer i 180 dagar, vilket ger dig tid att ansluta numret till ditt Bokio Företagskonto.

Kan jag använda Swish Företagsapp med Bokio?

Nej, vi har inte stöd för Swish Företagsapp i dagsläget.

Kan jag se mina Swish-transaktioner i Bokios mobilapp?

Ja, i vår mobilapp kan du se alla transaktioner som registreras på ditt företagskonto. I dagsläget får du inga notiser då en betalning sker men det är något som vi kan komma att implementera senare.

Var kan jag ladda ned min QR-kod för Swish?

QR-koden för Swish kan enkelt skapas hos Swish här när du har aktiverat tjänsten i Bokio.

Vart hittar jag mitt Swish-nummer?

När du aktiverat Swish Företag i Bokio hittar du ditt Swish-nummer under Bank → Swish i vänstermenyn.

Kan jag lägga till Swish (med QR-kod) som betalmetod på mina fakturor i Bokio?

I dagsläget finns det ingen optimal lösning för att lägga till Swish QR-kod som betalmetod på fakturor i Bokio. Om du har Swish som enda betalalternativ på dina fakturor kan du välja det som betalmetod i inställningar. Vill du däremot erbjuda Swish som betalmetod utöver ett annat alternativ så finns det tyvärr inget stöd för att ha flera betalmetoder synliga. Det behöver i så fall adderas som en textrad på fakturan som den här guiden visar. Vi arbetar på att förbättra detta så snart vi kan.

Vart ser jag mina Swish-transaktioner?

Alla Swish-betalningar kommer precis som andra transaktioner på ditt företagskonto, att hamna i transaktionslistan under Transaktioner att bokföra. Du hittar även samtliga transaktioner genom Bank → Bank och skattekonton där du når ditt kontoutdrag.

På kontoutdraget för ditt företagskonto finns en kolumn för Transaktionstyp där det står "Swish" för dina Swish-transaktioner. Om det finns ett meddelande tillagt på transaktionen kommer det att stå under Meddelande/OCR/Referens och i kolumnen Avsändare/Mottagare kan du se vem det är som har skickat Swish-betalningen.

Behöver man kvitton för att bokföra Swish?

Du behöver erbjuda din kund ett kvitto när de betalar med Swish, men du behöver inte använda det när du bokför.

En Swish-betalning är nämligen en form av elektronisk betalning, jämfört med en kontant betalning, och då kan du istället använda dagsavslutet från din kassa och klumpa ihop en dags transaktioner till en enda verifikation – som du sen använder i din bokföring. Men, detta kräver att du har ett kassaregister. Har du inte det kan du istället skapa så kallade kontantfakturor, som innehåller all information om betalningen, inklusive att Swish användes som betalmedel – som du sen matchar mot inbetalningarna. Observera att en kontantfaktura är ett underlag för den enskilda försäljningen (såsom ett kvitto eller en faktura) och inte ett direkt substitut till ett kassaregister.

Hur hanterar jag underlaget (kvitton, fakturor och dagskassa) kopplade till mina Swish-transaktioner?

Samtliga av dina Swish-transaktioner hanteras lättast genom Transaktioner att bokföra som du når genom din Att göra-sida eller under Bank i vänstermenyn.

Om du skapar en kontantfaktura i Bokio för din försäljning (enskilda köp, ej dagskassa) kan du enkelt matcha Swish-transaktionen mot kontantfakturan. Detta förutsätter att du registrerat rätt belopp och betaldatum när du skapat fakturan.

Har du skapat kvitto i ett externt system lägger du enklast till underlaget direkt på transaktionen genom att klicka på +-tecknet på transaktionsraden. Här kan du välja att ladda upp underlag antingen från din enhet eller från de underlag du redan laddat upp i Bokio och som återfinns under Uppladdat.

Om du har flera Swish-transaktioner från samma dag kan du bokföra dessa som dagskassa. Observera att dagskassan bokförs mot det företagskonto som du tagit emot Swish-betalningarna. Läs om hur du bokför dagskassa här.

Bokförs mina Swish-transaktioner automatiskt?

Transaktionerna bokföras inte helt automatiskt, men du kan sätta upp bankregler för dina Swish-transaktioner så att de enkelt registreras med bara ett klick! Läs mer om bankregler här.

I Swish kan du ställa in förfyllda meddelanden när en kund betalar dig via QR-koden, detta meddelande kommer att synas i ditt kontoutdrag i Bokio vilket innebär att du kan ställa in bankregler (om vilken bokföringsmall som ska användas) så att du bara behöver bekräfta och registrera transaktionen med ett klick. Detta gör det också superenkelt att registrera flera Swish-transaktioner samtidigt.

Glöm inte bort att underlaget för dina Swish-betalningar (såsom ett kvitto, faktura, kontantfaktura eller dagskassa) måste kopplas till rätt transaktion.

Hur byter jag mottagarnamn på mitt Swish-nummer?

Mottagarnamnet är det namn som dina kunder ser i sin Swish-app när de betalar till dig. När du skapar ditt Swish-nummer blir mottagarnamnet det juridiska namn som ditt företag har med Bokio Företagskonto, dvs. det som är registrerat hos Svea Bank. Vill du ändra mottagarnamn behöver du kontakta Svea, antingen via mejl hej.bank@svea.com eller på telefon, 08-616 99 00.

Jag vill ta bort mitt Swish-nummer i Bokio, hur gör jag?

På Swish-sidan i vänstermenyn kan du enkelt ta bort ditt Swish-nummer via knappen Ta bort nummer. Du får bekräfta borttagningen av Swish-numret genom att signera med BankID. Borttagningen av numret kommer att ske direkt och innebär både att du inaktiverar tjänsten i Bokio samt avslutar Swish-numret helt och hållet. Den fasta månadsavgiften för Swish (49 kr/mån) samt eventuell kostnad för dina transaktioner gäller till och med nästa månadsdragning.