Vanliga frågor om Bokio Företagskonto
På den här sidan har vi samlat svar på vanliga frågor om nya Bokio Företagskonto.
Vilken typ av konto får jag med Bokio Företagskonto ?
Med Bokio Företagskonto får du följande:
- Bankkontonummer
- Bankgiro (få ett nytt eller flytta med ett befintligt)
- Mastercard debetkort
- IBAN-nummer för internationella betalningar (kommer snart)
- Cashback på kortköp och insatt kapital (kommer snart för Premium Plus)
Är Bokio en egen bank?
Nej, Bokio Företagskonto tillhandahålls av Svea Bank vilket innebär att bankkontonummer och bankgiro du får i Bokio är placerade hos Svea Bank. Betalningar och liknande görs dock direkt i ditt Bokiokonto.
Kan jag lita på att mina pengar är säkra?
Ja, ditt Bokio Företagskonto ligger hos Svea Bank och omfattas av den statliga insättningsgarantin som täcker upp till 1 050 000 per bank.
Kan jag flytta mitt befintliga bankgiro till Bokio Företagskonto?
Ja! När du öppnar ditt företagskonto kommer du få välja om du vill inkludera bankgiro i tjänsten och därefter ha möjlighet att flytta befintligt bankgiro till Bokio Företagskonto.
Kan jag koppla Swish till mitt Bokio Företagskonto?
Vi erbjuder just nu inte Swish men det är något som kommer att lanseras framöver.
Kan jag få hjälp att avsluta mitt nuvarande bankkonto?
Ja, detta är något vi kan assistera med. Läs mer om hur du får hjälp med överföring/flytt här.
Vart hittar jag mitt bankgiro?
Ditt bankgiro skickas till din Bank Inkorg som du hittar under fliken Bank. Det tar normalt 1-2 bankdagar från att du aktiverat ditt konto innan det syns där. Du kan även söka efter ditt bankgiro via bankgirot.se.
Vilka företagsformer stödjer ni?
Just nu stödjer vi endast Aktiebolag (AB), Enskild firma (EF), och Handelsbolag (HB) med Bokio Företagskonto. Fler företagsformer kan komma att bli aktuella i framtiden.
Hur får jag som redan har Bokio Företagskonto tillgång till de nya tjänsterna?
Du som redan har Bokio Företagskonto kommer kunna aktivera och få tillgång till de nya tjänsterna efter att uppdateringarna lanserats. Vi kommer att guida dig genom en smidig onboardingprocess liknande den du gjorde vid första registreringen av ditt företagskonto. När aktiveringen är klar kommer ditt bankgiro flyttas över till den nya tjänsten där du får tillgång till ditt bankkonto, bankgiro och kan beställa det nya företagskortet.
Erbjuder ni bankintyg?
Nej. Eftersom Bokio är ett betalningsinstitut, men inte en bank, kan vi inte hjälpa dig med ett bankintyg. Vi erbjuder istället möjligheten att starta Aktiebolag med Bokio via revisorsintyg. Läs mer om hur du startar aktiebolag med Bokio här.
Hur får jag ett engagemangsbesked utfärdat?
Önskar du ett engagemangsbesked mejlar du till hej.bank@svea.com med information om per vilket datum du önskar ett engagemangsbesked samt för vilket organisationsnummer de gäller.
Svea bank kommer då att utfärda ett engagemangsbesked som de skickar till dig som ett meddelande i internetbanken.
Företagskort
Hur fungerar Bokio företagskort?
Företagskortet som du får via Bokio är ett Mastercard betalkort. Kortet är direktkopplat till ditt företagskonto och har ingen kredit.
Erbjuder ni Apple Pay?
Vi erbjuder i dagsläget inte Apple Pay för våra kort. I butik kan kortet användas med contactless, chip eller magstripe.
Kan jag ha flera kort kopplade till mitt Bokio Företagskonto?
I dagsläget är det bara ett kort kopplat till företagskontot. Framöver kommer det finnas möjligheten att ha flera kort per företag.
Betalningar
Hur lång tid tar betalningar?
När din överföring kommer fram beror på vilken typ av överföring det är. Om du vill att pengarna skickas från Bokio Företagskonto samma dag har vi följande gränser:
- Bankgiro: Betalningen behöver godkännas innan 10:30.
- Plusgiro: Betalningen behöver godkännas innan 15:00.
- Överföring till andra banker: behöver godkännas innan 14:00
Gör du din överföring efter respektive stopptid eller på en helgdag så görs betalningen nästa bankdag.
Har Bokio Företagskonto stöd för att ta emot utlandsbetalningar (IBAN)?
I dagsläget finns det endast möjlighet att göra utlandsbetalningar med ditt Bokio Företagskonto (du behöver kontakta support för att få det aktiverat). Snart kommer även IBAN lanseras, vilket innebär att du både kommer kunna skicka och ta emot betalningar till och från utlandet. Under tiden är det inte tillåtet att använda en IBAN-kalkylator. Dessa betalningar kommer skickas tillbaka till avsändaren och en kostnad på 500 kr kommer att debiteras.
Går det att göra internationella betalningar från Bokio Företagskonto?
Utlandsbetalningar är möjligt att göra till följande länder. För att aktivera det behöver du just nu kontakta oss på support@bokio.se.
Austria
Belgium
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Greece
Ireland
Italy
Latvia
Lithuania
Luxembourg
Netherlands
Norway
Poland
Portugal
Spain
Switzerland
United Kingdom
Går det att göra autogirobetalningar från mitt Bokio Företagskonto?
Nej, det är inte möjligt just nu.
Kan jag ta emot utbetalningar från skattekontot?
Ja, det går bra då du med Bokio Företagskonto får ett eget kontonummer.
Kan flera användare gå in och signera mina betalningar?
Nej, i dagsläget och av säkerhetsskäl är det endast en användare per bolag som kan signera betalningarna.
Avsluta konto
Hur avslutar jag mitt Bokio Företagskonto?
För att avsluta gamla Bokio Företagskonto (dvs. Inte det som erbjuds via Svea utan det tidigare med enbart ett bankgiro kopplat till klientmedelskonto) så går du in under Inställningar → Avsluta Bokio Företagskonto. Där finns det ett antal bockar som måste vara grönmarkerade innan du kan avaktivera. Du behöver också ändra så att bankgirot för Bokio Företagskonto inte är angivet för hur du tar emot inbetalningar. Kika på denna guide för hur du göra det.
Kundklagomål
Kundklagomål kring Bokio Företagskonto görs direkt till SVEA. Med klagomål avser vi ett konkret missnöje med hanteringen av våra tjänster. Se följande länk:
https://www.svea.com/se/sv/om-oss/kundklagomal/