Bokio Företagskonto betalkort
Med Bokio Företagskonto kan du beställa ett kostnadsfritt Mastercard betalkort som är kopplat till ditt företagskonto. I den här guiden går vi igenom hur du beställer det och sedan, när du har fått hem kortet, aktiverar det i Bokio.
Varför ska jag använda Bokios betalkort?
- Håll isär företagets utgifter med dina privata genom att använda ett företagskort
- När du gör ett inköp, i butik eller online, får du en pushnotis om att fota underlaget direkt. Du får stenkoll på dina kvitton!
- Dina transaktioner synkas automatiskt till ditt konto och du kan sedan bokföra med några få klick!
Så här beställer du ditt kort
Du beställer ditt kort för Bokio företagskonto direkt via Bank → Bokio-kort
Kontrollera uppgifter
Vid beställning kontrollerar du att förifyllda uppgifter för din leveransadress stämmer.
Anpassa kort
Vid beställning får du möjlighet att välja vilket namn som ska stå på ditt kort. Klicka på Anpassa kort för att redigera. Här kan du välja vilket namn som skall vara tryckt på kortet samt byta ordning på namnen. Det är inte möjligt att byta färg eller tema på kortet.
När du klickar på att beställa ditt kort kommer du få bekräfta beställningen. Kontrollera uppgifterna och klicka därefter på Bekräfta.
Nu är ditt kort påväg! När du har lagt en beställning sker leverans inom 2 veckor. Om det skulle gå längre tid får du gärna kontakta oss på support@bokio.se.
Aktivera ditt kort
När du har mottagit ditt kort är det redo att aktiveras. Aktiveringen görs direkt på Bank → Bank och skattekonto eller under Inställningar och Bokio-kort. Här fyller du i kortinnehavarens telefonnummer samt de sista 4 siffrorna på kortet du fick. Aktivera sedan genom att klicka på Aktivera med BankID och signera.
Nu är aktiveringen av ditt kort färdigställd! Till telefonnumret du angav skickas ett sms med din pin-kod efter att du aktiverat med BankID.
Använd ditt kort
När du betalar med ditt Bokiokort, både i butik och online, så får du en pushnotis i mobilen och om du vill, även en notifikation via mejl.
När du får en notis vid butiksköp och klickar upp den i mobilen så öppnas mobilkameran för att du direkt ska kunna fota kvittot. Efter att du har tagit bilden så kan du välja att koppla underlaget direkt till transaktionen på ditt företag i Bokio genom att logga in via BankID. Du kan också välja Spara och koppla senare, vilket innebär att ditt underlag sparas i bakgrunden och kommer kopplas till transaktionen i Bokio vid nästa tillfälle du loggar in.
Skulle du istället köpa något online så kommer notisen leda dig till att logga in och sedan får du upp detaljsidan för transaktionen. Därifrån kan du ladda upp underlaget från mobilen om du exempelvis fått kvittot på mejlen, alternativt fota eller välja från redan uppladdade underlag.
Notiser via mejl kan du välja att få både för online- och butiksköp. När du klickar på att Öppna i Bokio i mejlet så kommer du till webbappen och detaljsidan för transaktionen.
Banktransaktioner är i första steget alltid "pågående" tills dess att pengarna faktiskt har dragits från kontot. Det här innebär att du inte kommer bokföra inköpet med en gång utan kan behöva vänta en dag eller två. När pengarna dragits från ditt företagskonto kan du logga in på webben och bokföra transaktionen med hjälp av Bokio smarta bokföringsmallar.
Ändra inställningar
På kortsidan kan du välja inställningar för köp. Du kan aktivera eller avaktivera köp utomlands, internetköp och uttag på bankomat.
Om du har glömt din pin-kod
Om du har glömt din pin-kod kan du via inställningar välja att skicka den till det telefonnummer du har kopplat. Pin-koden som skickas är inte en ny kod utan det är samma pin-kod som tidigare.
Spärra kort
Hittar du inte ditt kort eller misstänker att det använts olovligt? Logga då in i Bokio och spärra kortet direkt. Är du säker på att kortet är borta och du vill beställa ett nytt måste du avsluta kortet (se nästa stycke). Vid ytterligare frågor kontakta oss på support@bokio.se.
För att spärra ditt kort går du in under Inställningar och Bokio-kort och klickar på Spärra kortet.
När ditt kort är spärrat får det status "Spärrat". Hittar du ditt kort på en säker plats kan du återaktivera kortet genom att klicka på Aktivera kortet i säkerhetsinställningarna. Väljer du att aktivera kortet ändras status från "Spärrat" till "Aktiv".
Avsluta kort
Om ditt kort blivit stulet, borttappat eller när du behöver beställa ett nytt kort kan du välja att Avsluta kort. Du får du upp ruta där du bekräftar avslutandet av kortet. Då blir kortet permanent inaktiverat och det går inte att ångra. Kortet kommer att ligga kvar i listan med status "Avslutat". När du har avslutat ditt kort kan du beställa ett nytt under Inställningar och Bokio-kort.