Frågor & svar - Uppdatering av prisplaner 1 september 2023

Med start från 1 september 2023 uppdateras våra prisplaner som bl.a. innebär att priset på Premium ändras från 199kr/mån till 299 kr/mån (för årsabonnemang). Detta påverkar befintliga Premiumkunder först vid nästa dragningstillfälle efter 30 september. I samband med prisändringen kommer vi inte längre att erbjuda vår gratisplan Bokio Free för att fokusera på våra betalda prisplaner.

På den här sidan kan du läsa frågor och svar på vad uppgraderingen innebär.

 

Varför ändrar ni era priser?

I samband med lanseringen av våra nya banktjänster och andra premiumfunktioner har vi inte bara breddat vårt erbjudande utan Bokio har även blivit betydligt bättre för att fungera som en komplett helhetslösning för all företagsadministration. Detta innebär att vi behöver mer resurser för att underhålla och förbättra våra tjänster.

Varför tas gratisplanen bort?

Vi har valt att inte längre erbjuda vår gratisplan Free då vi ser att våra premiumplaner skapar ett större värde för våra användare och vill därför lägga vårt fokus där. Med våra nya banktjänster och andra premiumfunktioner har Bokio utvecklats till att bli en helhetslösning för all företagsadministration. Detta kräver mer resurser för att kunna underhålla och fortsätta förbättra vårt erbjudande som ska komma väl till pass för våra användare.

När börjar ändringar av prisplaner gälla?

För existerande kunder börjar det nya priset på Premium och ev. avtalsperiod gälla vid första dragningen efter 30 september. Samma dag erbjuds inte längre Free för existerande användare. För nya användare börjar priset inkl. Ändringen av prisplaner gälla från 1 september 2023.

Vad ingår i Premium?

Med Premium får du hela Bokios utbud av funktioner såsom bokföringsmallar, lönehantering, OCR och QR-kod på fakturor, koppling till skattekonto, automatisk bankkoppling och mycket mer. Även Bokio Företagskonto ingår utan extra kostnad där du får integrerat bankkonto, bankgiro och företagskort så att du enkelt kan samla all företagsadmin på ett ställe, få mer automation och slipper dyra avgifter hos banken! Läs mer om Premium här.

Vad är fördelarna med Premium Plus?

Boosta ekonomin med finansiell återbäring på ditt Bokio Företagskonto! Premium Plus ger återbäring på insatt kapital (i dagsläget 4%) och 1% cashback alla kortköp. Använd vår kalkylator för att beräkna vad du kan tjäna! Dessutom ingår bokföringssupport där du har möjlighet att få hjälp med bokföringsfrågor direkt i Bokio. Din fråga hanteras direkt kopplat till det underlag eller verifikat du behöver hjälp med och du följer enkelt upp ärendet där vi guidar dig hur du ska gå tillväga och vad du bör tänka på för att bokföra rätt. Läs mer om bokföringssupport här.

Vad har ni för betalmetoder för prisplanerna?

Vi erbjuder enbart kortbetalning.

Varför tar ni bort månadsbetalning?

Bokio anpassar sig till marknaden där det är praxis att erbjuda kvartals- och årsprenumerationer. Bokio jobbar för att bygga långsiktiga kundrelationer och vi vill att fler bolag ska ha tid och incitament att testa fler funktioner i vårt system.

Ingår NE-bilagan i Bokios prisplaner oavsett avtalsperiod?

NE-bilagan för enskilda firmor ingår numera både för dig som har årsvis och kvartalsvis (månadsabonnemangen övergår till kvartal den 1 oktober) avtalsperiod.

Vad händer om jag inte uppgraderar till en premiumplan?

Om du med Bokio Free inte har uppgraderat till Premium eller Premium Plus kommer du från den 1 oktober inte längre ha tillgång till ditt företag inkl. dess data i Bokio. För att ha tillgång till ditt företag och data efter den 1 oktober behöver du uppgradera.

Vad kommer hända med min bokföring och data om jag inte uppgraderar?

Om du väljer att inte uppgradera behöver du exportera din bokföring och föra över till ditt nya system. Har du bestämt dig för att inte uppgradera rekommenderar vi att du laddar ner din bokföringsdata då vi inte kommer att spara den under en längre tidsperiod.

Hur lång tid har jag på mig att bestämma mig om jag vill uppgradera från Free eller inte?

Att uppgradera din plan kommer att vara möjligt även efter 30 september då planen tas bort. För att ta del av det erbjudande (som kommunicerats via mejl till den som står som företagsägare i Bokio) som gäller under september månad så behöver du dock ha uppgraderat senast 30 september. Har du bestämt dig för att inte uppgradera rekommenderar vi att du laddar ner din bokföringsdata då vi inte kommer att spara den under en längre tidsperiod.

Vad är villkoren för det specialerbjudande till Free-användare som uppgraderar innan 1 oktober?

Företag med Free som uppgraderar innan 1 oktober 2023 får välja mellan erbjudande om ett presentkort à 1 000 kr hos vår samarbetspartner Bokadirekt (giltigt i 12 månader) eller en årsredovisning via Årsredovisning Online (gäller under 2024, värde 1 490 kr). Erbjudandet gäller t.o.m. 30 september 2023 och det är först vid ditt första dragningstillfälle den 1 oktober (oavsett när du uppgraderar under perioden kommer detta vara 1 oktober i och med att du under september månad använder Premium gratis) som du kommer få välja vilket erbjudande du vill utnyttja. Mer information kommer då att skickas till dig per mejl.

Jag använder mitt företag med Free som testbolag, kan jag fortsätta göra det?

Använder du ett företag med Free som testbolag så kan du exportera dess data, skapa ett nytt företag som är ett testbolag och sedan importera datan dit.

Jag behöver inte använda alla delar i produkten, kan jag betala för bara vissa?

Nej, det går inte idag att välja specifika delar i produkten att betala för.

Vad för support erbjuds i respektive prisplan?

I både Premium och Premium Plus erbjuds support med produktfrågor över mail. För Premium Plus finns även möjlighet att använda sig av vår livechat i produkten och direkt få svar på sina frågor.

Jag har inte fått någon mejl med informationen om prisändringar?

Information om ändringarna har den 1 september 2023 skickats ut per mejl till dig som står som företagsägare på ett företag i Bokio. Kika också gärna i skräpkorgen om det skulle ha hamnat där!