Reklamation innebär att en kund påtalar ett fel eller en brist på en köpt vara eller tjänst. Kunden har då rätt att få felet åtgärdat eller kompenserat.
En reklamation är ett formellt klagomål som en konsument framför till en återförsäljare eller tillverkare när en vara eller tjänst inte uppfyller de förväntade kraven. Det kan till exempel handla om att en vara är trasig, felaktig eller inte fungerar som den ska.
När en konsument gör en reklamation kan han/hon kräva att felet åtgärdas, få ersättning för eventuella kostnader eller i vissa fall få pengarna tillbaka. Reklamationsrätten är en del av konsumenträttigheterna och skyddas av konsumentköplagen i Sverige.
Det finns lite olika anledningar som kan föranleda att en konsument väljer att reklamera en vara. Några vanliga orsaker är:
Det är viktigt att reklamationen görs inom skälig tid efter att felet har upptäckts. Enligt konsumentköplagen har man tre år på sig att reklamera en vara, men det allra bästa är att reklamera en vara så snabbt som möjligt efter att felet har uppdagats.
När du reklamerar en vara eller tjänst kan följande steg vara lämpliga för att se till att reklamationen går igenom:
När du har gjort en reklamation har säljaren skyldighet att åtgärda felet inom skälig tid. Vad som anses vara skälig tid kan variera beroende på omständigheterna och vad för typ av vara det handlar om, men generellt sett bör det inte ta längre tid än det skulle ta att ordna en likvärdig vara.
Beroende på vad för typ av vara som du reklamerar kan du förvänta dig att den åtgärdas på olika sätt. När det till exempel kommer till klädesplagg är det smidigaste sättet att du lämnar in ditt gamla plagg och får ett nytt istället.
Om du istället har köpt en cykel som du hittar en defekt på är det troligare att försäljaren reparerar felet utan kostnad istället för att du får en helt ny cykel.
I ett tredje fall kan lösningen vara att du lämnar tillbaka varan och får tillbaka pengarna.
Om säljaren inte åtgärdar felet inom skälig tid, kan du som konsument kräva ytterligare kompensation. Det kan till exempel innebära att du får rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka eller att du får ersättning för de kostnader som du har haft på grund av felet.
Om du inte är nöjd med hur ditt ärende har hanterats kan du ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämmnden (ARN). Då blir ärendet granskat av en oberoende myndighet som bestämmer om konsumenten eller företaget har rätt i frågan.
Det är inte bara varor eller produkter som du kan reklamera, även tjänster som inte håller måttet för vad de ska leverera går att reklamera.
Det går att reklamera begagnade varor lika bra som helt nya. Beroende på vad du har köpt kan förväntningarna på varans skick variera. Detta kan i vissa fall göra det vanskligare att få igenom en reklamation.
Om du köper ett klädesplagg från en second hand-butik kan man inte förvänta sig att plagget ska vara i nyskick, och det blir desto svårare att få rätten på sin sida. Om du däremot köper en begagnad telefon hos ett företag som lovar att den är helt oanvänd kan du lättare reklamera mobilen om du märker att den inte fungerar lika bra som utlovat.
När du handlar något online har du i regel samma rättigheter som vid köp i fysisk butik. Något att vara uppmärksam på är att vissa e-handelsbutiker är administrativt placerade i andra länder, och i sådant fall gäller inte den svenska reklamationsrätten.
Vissa e-handlare bedriver så kallad dropshipping, vilket innebär att ett företag är en medlare mellan kund och tillverkaren av en vara. Om droppshippingföretaget är baserat i Sverige men varan tillverkas och säljs från ett annat land kan andra regler komma att gälla.
Läs mer i vår ordlistaKom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!
Läs mer om erbjudandet