En arbetsgivare är den som erbjuder arbete och betalar ut lön.
En arbetsgivare kan komma i olika former och storlekar, från små aktiebolag med enstaka personer anställda till stora myndigheter. Den gemensamma nämnaren är att arbetsgivaren erbjuder arbete till den anställde och betalar ut lön.
Det är arbetsgivarens jobb att se till att den anställdes arbetsgivaravgifter betalas in samt att skatten bokförs. Vidare är det arbetsgivarens ansvar att det finns arbete som den anställde kan jobba med i utbyte mot ersättning.
Som arbetsgivare har man många lagar och regler att förhålla sig till. Den mest centrala är lagen om anställningsskydd (LAS), där framgår det vad som exempelvis gäller om du vill säga upp en anställd, hur länge en provanställning får vara med mera. Läs mer om LAS.
Läs mer i vår ordlistaKom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!
Läs mer om erbjudandet