Arbetsgivare

Definition:

En arbetsgivare är den som erbjuder arbete och betalar ut lön.

Vad är en arbetsgivare?

En arbetsgivare kan komma i olika former och storlekar, från små aktiebolag med enstaka personer anställda till stora myndigheter. Den gemensamma nämnaren är att arbetsgivaren erbjuder arbete till den anställde och betalar ut lön.

Arbetsgivaren ansvarar över arbetstagarna

Det är arbetsgivarens jobb att se till att den anställdes arbetsgivaravgifter betalas in samt att skatten bokförs. Vidare är det arbetsgivarens ansvar att det finns arbete som den anställde kan jobba med i utbyte mot ersättning.

Som arbetsgivare har man många lagar och regler att förhålla sig till. Den mest centrala är lagen om anställningsskydd (LAS), där framgår det vad som exempelvis gäller om du vill säga upp en anställd, hur länge en provanställning får vara med mera. Läs mer om LAS.

Läs mer i vår ordlista

Nystartat företag?

Kom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!

Läs mer om erbjudandet

Cookies

Vi använder första- och tredjepartscookies och annan liknande spårningsteknik för att analysera data, utveckla och förbättra vår webbplats, anpassa funktionalitet och innehåll för dig samt för personaliserad annonsering på egna och samarbetspartners plattformar. Cookies som inte är strikt nödvändiga eller för funktion och analys placeras endast om du samtycker till det. Du kan när som ändra ditt samtycke under personliga inställningar i inloggat läge. För mer information om de cookies vi använder och hur vi behandlar eventuella personuppgifter, se vår Cookiepolicy respektive vår Integritetspolicy.