Hantering av misslyckad transaktion och återbetalning

Fredagen den 28 november hade Svea Bank tekniska problem som gjorde att en till synes lyckad transaktion på ditt Bokio Företagskonto avbröts. Mer information från Svea hittar du i din bankinkorg (Bank → Bankinkorg).

På ditt kontoutdrag kan det se ut som att betalningen skickats, men transaktionen har misslyckats. Svea har nu korrigerat felet genom att återföra betalningen och sätta tillbaka beloppet på ditt konto.

Observera!

  • Har du 1 utbetalning och 1 återbetalning behöver du initiera en ny betalning till mottagaren.
  • Har du 2 utbetalningar och 1 återbetalning behöver du inte initiera en ny betalning till mottagaren.

För att ta reda på vilken transaktion som drabbats av vilket scenario kan du ta direkt kontakt med Svea på hej.bank@svea.com eller telefon 08-1619900. 

Om betalningen gäller en leverantörsfaktura:

Låt den första (misslyckade) betalningen ligga kvar på fakturan.

Har du 2 utbetalningar och 1 återbetalning behöver du inte initiera en ny betalning till mottagaren, utan du matchar alla tre händelser till leverantörsfakturan.

Gå till Händelser att bokföra och markera transaktionen som berör återbetalningen. Klicka på (...) → Sök efter matchningar och skriv in leverantörens namn. Välj den faktura det berör, och att fakturan ska lämnas öppen. Klicka på Matcha. 

Gör därefter samma sak med transaktionen som berör utbetalningen (eller båda utbetalningarna om den första inte blivit bokförd automatiskt). Du bör nu ha tre verifikat kopplat till leverantörsfakturan och det bör stå att det finns 0 kr återstående att betala.

Har du 1 utbetalning och 1 återbetalning behöver du initiera en ny betalning till mottagaren och därefter hantera transaktionerna enligt beskrivningen ovan. Lägg till den nya betalningen på samma leverantörsfaktura. 

Om betalningen gäller en automatiskt bokförd skattebetalning

  1. Den ursprungliga skattebetalningen kan inte tas bort.
  2. Gå till Händelser att bokföra, välj återbetalningen och klicka på (…) → Bokför manuellt.
  3. Bokför transaktionen spegelvänt jämfört med den första skattebetalningen (vänd på debet och kredit).

Om betalningen ännu inte bokförts:

  1. Gå till Händelser att bokföra och hantera bokföringen av transaktionerna manuellt.
  2. Välj transaktion och klicka på (…) -> Bokför Manuellt.
  3. Bokför mot konto 2999: OBS-kontot.

Om du redan har bokfört den utgående transaktionen rekommenderar vi att du tar bort verifikatet och istället hanterar händelsen enligt ovan.

Om betalningen gäller en löneutbetalning:

Hanteringen varierar beroende på om du gjort ytterligare en löneutbetalning samma dag.

Om du är osäker på hur du enklast löser detta är du varmt välkommen att kontakta vår support så hjälper vi dig vidare: support@bokio.se.