
3 anledningar till att du ska stämma av din bokföring regelbundet
Oavsett om du är nybörjare eller en expert på bokföring så händer det ibland att det blir fel i bokföringen. Att det blir fel är ingen fara - så länge du rättar till felet snabbt. När du däremot inte märker att det skett ett misstag och märker det i förrän i samband med bokslutet uppstår desto mer arbete. Vi går igenom varför du borde stämma av din bokföring regelbundet!
Vad är en avstämning?
I bokföringens värld är en avstämning en process där du går igenom bokföringen och ser till att bokföringen stämmer överens med verkligheten. Ett vanligt tillvägagångssätt är att jämföra företagskontots transaktioner mot ett kontoutdrag för samma period och gå igenom så att det inte finns några bokföringsfel.
Vad är ett bokföringsfel?
Det finns olika typer av fel som kan uppstå i bokföringen. När man pratar om avstämning så är det vanligt att stöta på att en händelse har bokförts på fel datum, att transaktionen har fel summa, att händelsen är bokförd mot fel konto, att en händelse har bokförts dubbelt eller inte alls.
3 anledningar till varför du borde göra regelbundna avstämningar
Du sparar tid
Syftet med en avstämning är att hitta eventuella fel i bokföringen. Om du gör avstämningar regelbundet, låt säga varje månad, så är felet aldrig äldre än 30 dagar. Det gör att det blir lättare att identifiera felet eftersom du inte har så många verifikat att gå igenom. Detta sparar dig massor av tid vid bokslutet!
Du slipper huvudvärk och dyra konsulttimmar
Om du inte har gjort någon avstämning under året och hittar några bokföringsfel vid bokslutet kan det ta väldigt mycket tid och energi att reda ut misstagen. Tid och energi som du hade kunnat lägga på verksamheten istället. Om du själv inte lyckats hitta felet kan du tvingas ta hjälp av en redovisningskonsult, vilket gör att misstagen blir kostsamma även ekonomiskt.
Känn dig trygg inför bokslutet
Många småföretagare bävar inför bokslutet. Men om du har gjort regelbundna avstämningar kan du känna dig trygg med att bokföringen är korrekt, och risken för tidskrävande detektivarbete är så gott som noll. Detta kan ge en trygghet som är väldigt skön att bära med sig in i bokslutsperioden!
Hur ofta borde man göra avstämningar?
Varje företag har sina egna förutsättningar och bör anpassa sitt bokföringsarbete därefter. Generellt kan man säga att ett företag som har väldigt många verifikat gynnas av att göra avstämningar med tightare mellanrum, eftersom risken för misstag ökar i samband med antalet affärshändelser.
Ett litet företag som bara har ett fåtal verifikat i månaden har inte samma behov av att göra avstämningar lika ofta, däremot så går det ofta snabbt och smidigt att stämma av bokföringen om du inte har så många verifikat.
Så stämmer du av bokföringen
Hittills har vi gått igenom vad en avstämning är och varför det är bra att stämma av bokföringen regelbundet. Men hur går man tillväga rent praktiskt?
Kortfattat handlar det om att gå igenom transaktioner på ett bokföringskonto (ofta företagskontot), och se till att siffrorna stämmer överens med exempelvis ett kontoutdrag.
Vi har sammanställt en mer detaljerad guide för hur du stämmer av din bokföring, som du kan följa för att stämma av bokföringen i Bokio. Vi har även haft ett webbinar med den skicklige redovisningkonsulten Elon som visar hur man kan jobba när man gör en avstämning.
Enklare avstämning med Bokio Företagskonto
Med Bokio Företagskonto hamnar alla dina transaktioner i din Att göra-lista, vilket gör att du kan vara säker på att alla händelser bokförs och att datum och belopp är korrekta. Då blir en avstämning av din bokföring ännu enklare!
Du kanske också är intresserad av
Kom igång med Bokio idag!
Med företagskonto och automatiserad bokföring samlat blir allt enklare, tryggare och billigare. Kom igång direkt, du binder dig inte till något.
Skapa konto Se våra priser