Ett utlägg är en utgift för någon annans räkning.
Utlägg betyder att någon ligger ute med pengar, som sedan ska betalas tillbaka. I företagssammanhang brukar man skilja mellan två olika typer av utlägg.
Eget utlägg är den typ av utlägg som de flesta är bekanta med. Det används för att bokföra företagets kostnader som är gjorda med en anställds privata pengar. När en anställd har köpt något för företagets räkning uppstår en skuld där företaget är skyldig den anställda ersättning.
Utlägget kompenseras vid nästa löneutbetalning, där ersättningen vanligtvis adderas till lönen. En viktig förutsättning för att det egna utlägget ska kunna kompenseras är att det finns dokumentation av köpet, vanligtvis i form av kvitto.
Den andra typen av utlägg går åt det motsatta hållet – företaget gör ett utlägg för den anställda. Detta gestaltar sig ofta genom att företaget betalar för något som den anställda får använda för privat bruk. Vanliga exempel är datorer eller mobiltelefoner.
Liksom alla andra affärshändelser måste utlägg bokföras - läs vår artikel om hur du bokför ett utlägg.
Att hålla koll på utlägg och personalkostnader kan vara jobbigt – om du inte använder Bokio. Med Bokio håller du enkelt koll på alla dina anställdas utlägg och lönekostnader. Lämna inget åt slumpen!
Läs mer i vår ordlistaKom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!
Läs mer om erbjudandet