Kontering

Definition:

Kontering betyder att man bokför en affärshändelse.

Vad betyder kontering?

Alla affärshändelser ska bokföras enligt lagen. Innan du faktiskt bokför måste ha koll på ett antal saker. Det handlar exempelvis om vilket belopp som ska konteras, vilka konton som berörs, vad som är debit och kredit och vilket datum en affärshändelse har ägt rum. När du har koll på alla siffror kan du placera in dem på rätt ställe – och konteringen är färdigställd.

Kontera faktura

Hur man gör för att kontera en faktura beror på vilken typ av faktura det är och vad det är du har köpt. Olika fakturor ska konteras på olika konton, exakt vilket konto en händelse ska bokas på är lite upp till dig själv att välja. Oftast utgår du från en färdig kontoplan, exempelvis BAS-kontoplanen.

Automatisk kontering med Bokio

Kontering är inget som du behöver bry dig om som Bokio-användare. Vårt system konterar automatiskt så länge rätt information matas in. Det räcker att du skriver in vad din affärshändelse har för kategori så sköter våra smarta bokföringsmallar resten.

Läs mer i vår ordlista

Nystartat företag?

Kom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!

Läs mer om erbjudandet

Cookies

Vi använder första- och tredjepartscookies och annan liknande spårningsteknik för att analysera data, utveckla och förbättra vår webbplats, anpassa funktionalitet och innehåll för dig samt för personaliserad annonsering på egna och samarbetspartners plattformar. Cookies som inte är strikt nödvändiga eller för funktion och analys placeras endast om du samtycker till det. Du kan när som ändra ditt samtycke under personliga inställningar i inloggat läge. För mer information om de cookies vi använder och hur vi behandlar eventuella personuppgifter, se vår Cookiepolicy respektive vår Integritetspolicy.