Kontering betyder att man bokför en affärshändelse.
Alla affärshändelser ska bokföras enligt lagen. Innan du faktiskt bokför måste ha koll på ett antal saker. Det handlar exempelvis om vilket belopp som ska konteras, vilka konton som berörs, vad som är debit och kredit och vilket datum en affärshändelse har ägt rum. När du har koll på alla siffror kan du placera in dem på rätt ställe – och konteringen är färdigställd.
Hur man gör för att kontera en faktura beror på vilken typ av faktura det är och vad det är du har köpt. Olika fakturor ska konteras på olika konton, exakt vilket konto en händelse ska bokas på är lite upp till dig själv att välja. Oftast utgår du från en färdig kontoplan, exempelvis BAS-kontoplanen.
Kontering är inget som du behöver bry dig om som Bokio-användare. Vårt system konterar automatiskt så länge rätt information matas in. Det räcker att du skriver in vad din affärshändelse har för kategori så sköter våra smarta bokföringsmallar resten.
Läs mer i vår ordlistaKom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!
Läs mer om erbjudandet