Hantera notiser - Bokio Företagskonto

Med Bokio Företagskonto kan du få notiser både på inköp och din försäljning. Så fort du köper något med ditt Bokiokort får du en pushnotis om att ladda upp eller fota underlaget, både i mobil och på webben. När du fakturerar och tar betalt med ditt Bokio Företagskonto så får du också en notis då kunden betalar och försäljningen är bokförd.

 

Pushnotis på inköp med ditt företagskort

När du betalar med ditt Bokiokort, både i butik och online, så får du en pushnotis i mobilen och om du vill, även en notifikation via mejl. 

När du får en notis vid butiksköp och klickar upp den i mobilen så öppnas mobilkameran för att du direkt ska kunna fota kvittot. Efter att du har tagit bilden så kan du välja att koppla underlaget direkt till transaktionen på ditt företag i Bokio genom att logga in via BankID. Du kan också välja Spara och koppla senare, vilket innebär att ditt underlag sparas i bakgrunden och kommer kopplas till transaktionen i Bokio vid nästa tillfälle du loggar in.

Pushnotis för inköp i butik

Skulle du istället köpa något online så kommer notisen leda dig till att logga in och sedan får du upp detaljsidan för transaktionen. Därifrån kan du ladda upp underlaget från mobilen om du exempelvis fått kvittot på mejlen, alternativt fota eller välja från redan uppladdade underlag.

Pushnotis på onlineköp

Notiser via mejl kan du välja att få både för online- och butiksköp. När du klickar på att Öppna i Bokio i mejlet så kommer du till webbappen och detaljsidan för transaktionen.

Notis på mejl

Banktransaktioner är i första steget alltid "pågående" tills dess att pengarna faktiskt har dragits från kontot. Det här innebär att du inte kommer bokföra inköpet med en gång utan kan behöva vänta en dag eller två. När pengarna dragits från ditt företagskonto kan du logga in på webben och bokföra transaktionen med hjälp av Bokio smarta bokföringsmallar

 

Notis på inbetalningar från dina kunder

När du fakturerar i Bokio och tar betalt med ditt Bokio Företagskonto så bokförs inbetalningarna från dina kunder automatiskt. Nu kan du även få en notis på inkommande betalning, dvs då en kundfaktura blivit betald och bokförd. Du får full koll på din försäljning och slipper logga in på ditt företag i Bokio för att se så dina fakturor blivit betalda.

Genom att klicka på notisen kommer du till översiktssidan för fakturan som blivit betald. Skulle flera fakturor bli betalda samtidigt får du en notis som sammanfattar vilka fakturor som blivit bokförda. Liksom för korttransaktioner så kan du välja att få notiser för kundfakturor både på mobil, via e-post och i webbappen.

Notis i webbappen

 

Så här hanterar du notiser

Pushnotiserna aktiveras automatiskt på ditt företag om du har Bokio Företagskonto. Du kan enkelt ändra hur du vill ta emot notiser både i mobilappen och på webben. Gå till Hantera notiser under Inställningar eller klicka direkt på Hantera uppe till höger när du har uppe notisfliken.

När du aktiverar en kategori kommer du få notiser när du loggar in på Bokio på webben eller öppnar mobilappen. Genom att välja "Push" eller "E-post" på kategorin kan du alltså få notiser direkt vid en händelse och inte bara då du loggar in.

Hantera notiser i inställningar

I mobilappen går du till sidan Mer och därefter Hantera notiser.

Hantera notiser i mobilappen

Andra notiser

  • Utgående transaktion misslyckades
  • Utbetalning av utlägg misslyckades
  • Inkommande händelser till din kvittoinkorg

 

Ladda ner appen

Appen går att ladda ner helt kostnadsfritt både för Apple- och Android-enheter. Gå till Google Play Store eller App Store och sök på Bokio så hittar du rätt.

Hämta i AppStore Ladda ned på Google Play