Hur gör jag en betalning med Bokio Företagskonto?

Använder du Bokio Företagskonto kan du göra utbetalningar direkt från ditt Bokiokonto. Hur lång tid en betalning tar beror på vilken typ av betalning det är. 

  • Bankkonto överföring (clearingnummer + kontonummer): 1-2 bankdagar
  • Bankgiro/Plusgiro: Nästkommande bankdag
  • Utlandsbetalning: 2 bankdagar

Gör en betalning eller överföring

För att göra en ny betalning med ditt Bokio Företagskonto går du in på Betalningar som du hittar under Bank i vänstermenyn. Klicka på Ny betalning.

Klicka på Ny betalning

 

Välj eller skapa en ny mottagare

Först ska du välja mottagare av betalningen. Välj en som du lagt till tidigare eller skapa en ny. När du skapar en ny så får du välja om du vill spara mottagaren eller ej.

Välj eller skapa en ny mottagare

Klicka på Betalning/överföring till ny mottagare för att skapa en ny mottagare. Välj mottagarens land och vilken valuta du vill betala i. Därefter väljer du om betalningen ska göras till Bankgiro/Plusgiro eller som en vanlig banköverföring, dvs till ett bankkontonummer.

Väljer du Bankgiro/Plusgiro fyller du numret och får därefter möjlighet att välja mottagaren ur en lista som motsvarar det numret du har matat in. Väljer du istället bankkonto kommer du kunna skriva in clearingnummer (om ett sådant finns för mottagaren), kontonumret samt mottagarens namn.

Klicka i Spara denna mottagare för att använda senare om du vill spara mottagaren.

Skapa ny mottagare av betalning

För att uppdatera betalningsinformation till en redan tillagd mottagare klickar du på Visa/Ändra detaljer efter att du har valt mottagaren. Det går inte att lägga till redan tillagda mottagare. Kan du inte lägga till en mottagare så kontrollera att mottagaren inte redan är tillagd.

När du lägger till en ny mottagare för betalningar så kommer den även att läggas till under dina Leverantörer.

Betalning av leverantörsfaktura

Välj mottagare och Betalning av leverantörsfaktura. Skillnaden mellan Betalning av leverantörsfaktura och Betalning/Överföring är att leverantörsfakturan kommer registreras bland dina leverantörsfakturor som du hittar i vänstermenyn under Leverantörer och inköp.

Betalning av leverantörsfakturor går även att hantera genom att först ladda upp fakturan såsom allt annat underlag från knappen Ladda upp i vänstermenyn, sedan bokföra som leverantörsfaktura för att därefter lägga till betalning. Se den här guiden som beskriver båda sätten att hantera och betala leverantörsfakturor.

Till höger kan du hämta och ladda upp leverantörsfakturan (eller annat underlag). Är det sen tidigare uppladdat i Bokio kan du klicka på Välj från uppladdat för att hämta den från dina uppladdade underlag.

Lägg till underlag för betalning

Fyll i belopp, fakturadatum och betaldatum, dvs det datum som du vill att betalningen ska schemaläggas till. Du kan schemalägga en betalning tidigast dagen efter dagens datum.  

Om du gör en betalning via bankgiro eller plusgiro får du möjlighet att mata in OCR-nummer alternativt ett meddelande. Gör du en betalning till ett vanligt bankkonto kan du endast skriva ett meddelande. OBS! Kom ihåg att ange referens för att se till så att mottagaren vet om att det är du som betalar. Du kan också fylla i en text på ditt eget kontoutdrag.

Tillagt underlag betala leverantörsfaktura

När du har kontrollerat att samtliga uppgifter stämmer är det dags att lägga till betalningen och signera. Du kan välja att signera direkt eller endast spara betalningen och signera senare. Klicka på Lägg till betalning för att spara i listan och signera senare. För att signera direkt klickar du på pilen och väljer Lägg till, signera och betala.

Lägg till, signera och betala leverantörsfaktura

När du lagt in en betalning av en leverantörsfaktura så hittar du den direkt även bland dina registrerade leverantörsfakturor. Här kan vi se att betalningen är tillagd men inte signerad.

Leverantörsfaktura som ska signeras

Klickar du upp fakturan så kan du se samtliga händelser, både när betalningen är tillagd, godkänd och signerad. Du får inte glömma bort att fakturan, dvs inköpet, också ska bokföras. Det kan du göra både före och efter betaldatum. Skulle du vänta med att bokföra först efter att fakturan blivit betald får du manuellt gå in och klicka på att bokföra inköpet, då kommer betalningen av fakturan sedan att bokföras automatiskt. Här har betalningen av fakturan blivit signerad men inköpet är ännu inte bokfört.

Signerad leverantörsfaktura

 

Betalning/Överföring

I exemplet kommer vi göra en inbetalning av moms till Skatteverket. Vi har lagt till och väljer företagets skattekonto som mottagare. Liksom vid betalningar av leverantörsfakturor så kan du även här välja att ladda upp underlag till betalningen eller överföringen.

Fyll i belopp och det datum som du vill att betalningen ska schemaläggas till. Du kan schemalägga en betalning tidigast dagen efter dagens datum.  

Om du gör en betalning via bankgiro eller plusgiro får du möjlighet att mata in OCR-nummer alternativt ett meddelande. Gör du en betalning till ett vanligt bankkonto kan du endast skriva ett meddelande. OBS! Kom ihåg att ange referens för att se till så att mottagaren vet om att det är du som betalar.

Betalning eller överföring

När du har kontrollerat att samtliga uppgifter stämmer är det dags att lägga till betalningen och signera. Du kan välja att signera direkt eller endast spara betalningen och signera senare. Klicka på Lägg till betalning för att spara i listan och signera senare. För att signera direkt klickar du på pilen och väljer Lägg till, signera och betala.  

 

Signera betalning

Väljer du Lägg till, signera och betala så kommer du direkt till betalning och signering med BankID. Du har alltid möjlighet att avbryta om du ångrar dig och vill signera senare. För att betala, klicka på Signera och betala.

Signera och betala

Signeringen sker via BankID. När du är klar kommer betalningen att få status "Schemalagd" och därefter genomföras på det valda betaldatumet.

Signera med BankID

Väljer du istället Lägg till betalning, kommer betalningen hamna i listan under Betalningar med status "Redo att signeras".

Har du flera betalningar i listan kan du markera flera att signera samtidigt. Du kan också klicka på en specifik betalning och välja att enbart signera den. Här har du också möjlighet att avbryta betalningen.

Signera från sidan Betalningar

För att se detaljer för en betalning klickar du på raden för betalningen i listan. Härifrån kan du också välja att signera direkt eller avbryta betalningen.  

Detaljer för betalning

Läs mer