8 maj 2025
Nyhet: Smidigare hantering och automatisering av leverantörsfakturor
Nu blir det ännu enklare att hantera leverantörsfakturor med hjälp av automatisering i vårt nya flöde “Händelser att bokföra”. Om du redan har aktiverat det, har du redan tillgång till den nya funktionen. Annars kan du slå på flödet under Inställningar för att börja använda det.
Med det nya flödet kan du:
• Spara tid och få en mer enhetlig bokföring
• Få bokföringsförslag baserat på hur andra har bokfört fakturor från samma leverantör
• Snabbt hitta rätt mall för nya leverantörer
• Skapa egna regler för återkommande leverantörsfakturor – så att du slipper välja mall varje gång
• Hantera kreditfakturor från leverantörer
Precis som vanligt ser våra mallar till att rätt konton samt debet och kredit fylls i automatiskt.
För dig som använder kontantmetoden har vi uppgraderat vår hantering av leverantörsfakturor. Nu kan du bokslutshantera obetalda leverantörsfakturor smidigare. Du går bara in på fakturan som ska hanteras och väljer att bokföra med fakturametoden, hur lätt som helst.
25 feb. 2025
Nytt: Lås dina kunders avstämda perioder
Nu kan du låsa dina kunders bokföring från ett valt datum (minst 5 bankdagar bakåt). Vi vet att funktionen har varit efterlängtad för att minska risken för felaktig bokföring i redan avstämda perioder, särskilt i de fall där flera användare hanterar bokföringen.
- Lås och uppdatera perioden när som helst
- Ändringar sparas i behandlingshistoriken
Gå till Inställningar och Lås avstämd period inne på din kunds företag för att använda funktionen. Läs mer på bloggen!
12 nov. 2024
Förbättringar för effektivare samarbete mellan dig och dina kunder
Vi har gjort ett antal förbättringar som vi hoppas ska göra ditt arbete som redovisningskonsult i Bokio smidigare!
- Nu får användare en varning när de försöker bokföra i en redan avslutad momsperiod. De behöver bekräfta att de förstår riskerna innan de kan fortsätta. Det här hjälper till att undvika felaktig bokföring, som annars skulle behöva rättas till av dig i efterhand.
- Du kan nu tagga andra användare i kommentarer i byråmiljön för att notifiera dem. Skriv "@" för att få upp en lista och välj personen du vill tagga. Den taggade personen får en notis i byråvyn (om det gäller en byråmedlem) eller i Bokio (om det gäller företagsägaren).
- Bra att veta är också att dina kunder kan tagga dig i lönehanteringen, på bokförda verifikat och kundfakturor om de behöver ditt stöd i dessa områden.
- Dina kunder kan nu enkelt skilja mellan olika behörigheter för byrån och redovisningskonsulten. Det här är perfekt när flera personer inom samma byrå jobbar med en och samma kund men behöver olika åtkomstnivåer i Bokio. Kunden kan smidigt justera behörigheterna för varje användare.
4 nov. 2024
Telefonsupport – nu tillgängligt för Premium Plus
Användare med Premium Plus kan nu få personlig service via telefon! Vår support hjälper till med produktfrågor och tekniska ärenden, och finns tillgänglig måndag till fredag mellan kl. 07-16 på helgfria dagar. Dina kunder hittar vårt nummer under Hjälp → Kontakta oss. När de ringer kan de lämna ett meddelande, så återkommer vi så snart vi kan.
25 apr. 2024
Nu blir det enklare att hitta rätt underlag
Vår automatiska avläsning av underlag har fått sig ett rejält upplyft. Den nya versionen, som har en förbättrad och mer avancerad AI, läser av datum, belopp, förfallodatum och betalningsreferens med betydligt högre tillförlitlighet än den tidigare.
I samband med detta har vi även gjort det betydligt smidigare att koppla rätt underlag till dina kunders transaktioner. När du ska bokföra en bankrad och väljer bland uppladdade kvitton och fakturor så får du nu, utifrån belopp och datum, fram vilket av underlagen som matchar transaktionen bäst. I de flesta fall innebär detta att du kan välja rätt kvitto eller faktura direkt, utan att behöva leta en sekund!