17 nov. 2025
Nyhet: Extra konto direkt i Bokio!
Nu kan du hålla ditt kapital skilt från dina vardagliga betalningar, löpande kostnader och korttransaktioner. Har du Plus så får du dessutom 0.9% återbäring på kontosaldot.
Det extra bankkontot är ett smart sätt att spara företagets pengar direkt i Bokio. Kontot är separerat och inte anslutet till ditt företagskort, omfattas av den statliga insättningsgarantin och har inga begränsningar på antal uttag.
Tjänsten är ingår för dig med Bokio Företagskonto. Gå till sidan Bank & Skattekonto för att komma igång.
4 nov. 2025
Valutakonvertering för leverantörsfakturor, dela upp bankgirorader och mer!
Valutakonventering för leverantörsfakturor
Nu har vi stöd för valutakonventering för leverantörsfakturor även för företag som ännu inte startat Bokio företagskonto.
Du kan nu välja valuta på dina leverantörer och om annan valuta än SEK anges, så konverteras summan automatiskt till SEK vid bokföringen så att du slipper leta fram växelkurs och räkna själv.
Valutafältet syns endast när du lägger till eller redigerar en leverantör. Du behöver därför uppdatera befintliga leverantörer för att kunna använda den nya funktionen.
Dela upp bankgirorader
Om du har kopplat din bank till Bokio och får bankgiroinbetalningar grupperade i en transaktion finns nu en ny funktion: Dela upp bankgirorader. Detta gör det mycket smidigare att matcha inbetalningar mot fakturor.
För att dela upp bankgirorader, gå till Händelser att bokföra, klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj funktionen. Där kan du klistra in uppdelningen från Bankgirocentralen för att enkelt dela upp transaktionen i Bokio.
Uppdatera viktiga datum
Du kan nu få dina viktiga datum i Bokio mer uppdaterade utifrån din egen verksamhet. Det är särskilt bra om du varit kund i Bokio ett tag eller nyligen gjort ändringar hos Skatteverket.
Gå till Saker att göra → Viktiga datum, och klicka på bannern högst upp för att komma igång. Efter det får du en tydlig överblick över kommande inbetalningar och redovisningar till Skatteverket, så att du alltid har koll på vad som behöver göras.
22 okt. 2025
Nyheter i Bokio
Nu har vi släppt flera förbättringar som gör det enklare och smidigare att sköta din företagsadministration i Bokio. Här är en översikt av vad som är nytt:
Bokföringskonto per artikel
Du kan nu ange ett eget bokföringskonto för dina artiklar i fakturaflödet. Vi begränsar vilka konton som kan väljas så att bokföringen fortfarande hamnar rätt i momsrapporten. Kontot används sedan automatiskt för fakturaraden när en faktura publiceras.. För kreditfakturor används samma konto som den ursprungliga raden, så att bokföringen förblir konsekvent.
Justeringar kring låsta momsperioder
Det är nu möjligt att manuellt bokföra på en låst momsperiod, men bara om alla konton är momskonton. Detta hjälper företag som tidigare råkat ut för fel i momsrapporteringen.
Ny inställning för F-skatt
Nu kan du ange om ditt företag är godkänt för F-skatt. Texten “Godkänd för F-skatt” visas automatiskt på fakturan, och om du inte är registrerad för F-skatt slipper du justera PDF:en manuellt.
Bokföringsmallar för momsbefriade verksamheter (Beta)
Momsbefriade företag kan nu använda vissa av våra bokföringsmallar som automatiskt hanterar 0 % moms. Funktionen finns under Beta-funktioner / Preview features.
8 maj 2025
Nyhet: Smidigare hantering och automatisering av leverantörsfakturor
Nu blir det ännu enklare att hantera leverantörsfakturor med hjälp av automatisering i vårt nya flöde “Händelser att bokföra”. Om du redan har aktiverat det, har du redan tillgång till den nya funktionen. Annars kan du slå på flödet under Inställningar för att börja använda det.
Med det nya flödet kan du:
• Spara tid och få en mer enhetlig bokföring
• Få bokföringsförslag baserat på hur andra har bokfört fakturor från samma leverantör
• Snabbt hitta rätt mall för nya leverantörer
• Skapa egna regler för återkommande leverantörsfakturor – så att du slipper välja mall varje gång
• Hantera kreditfakturor från leverantörer
Precis som vanligt ser våra mallar till att rätt konton samt debet och kredit fylls i automatiskt.
För dig som använder kontantmetoden har vi uppgraderat vår hantering av leverantörsfakturor. Nu kan du bokslutshantera obetalda leverantörsfakturor smidigare. Du går bara in på fakturan som ska hanteras och väljer att bokföra med fakturametoden, hur lätt som helst.
25 feb. 2025
Nytt: Lås dina kunders avstämda perioder
Nu kan du låsa dina kunders bokföring från ett valt datum (minst 5 bankdagar bakåt). Vi vet att funktionen har varit efterlängtad för att minska risken för felaktig bokföring i redan avstämda perioder, särskilt i de fall där flera användare hanterar bokföringen.
- Lås och uppdatera perioden när som helst
- Ändringar sparas i behandlingshistoriken
Gå till Inställningar och Lås avstämd period inne på din kunds företag för att använda funktionen. Läs mer på bloggen!
12 nov. 2024
Förbättringar för effektivare samarbete mellan dig och dina kunder
Vi har gjort ett antal förbättringar som vi hoppas ska göra ditt arbete som redovisningskonsult i Bokio smidigare!
- Nu får användare en varning när de försöker bokföra i en redan avslutad momsperiod. De behöver bekräfta att de förstår riskerna innan de kan fortsätta. Det här hjälper till att undvika felaktig bokföring, som annars skulle behöva rättas till av dig i efterhand.
- Du kan nu tagga andra användare i kommentarer i byråmiljön för att notifiera dem. Skriv "@" för att få upp en lista och välj personen du vill tagga. Den taggade personen får en notis i byråvyn (om det gäller en byråmedlem) eller i Bokio (om det gäller företagsägaren).
- Bra att veta är också att dina kunder kan tagga dig i lönehanteringen, på bokförda verifikat och kundfakturor om de behöver ditt stöd i dessa områden.
- Dina kunder kan nu enkelt skilja mellan olika behörigheter för byrån och redovisningskonsulten. Det här är perfekt när flera personer inom samma byrå jobbar med en och samma kund men behöver olika åtkomstnivåer i Bokio. Kunden kan smidigt justera behörigheterna för varje användare.
4 nov. 2024
Telefonsupport – nu tillgängligt för Premium Plus
Användare med Premium Plus kan nu få personlig service via telefon! Vår support hjälper till med produktfrågor och tekniska ärenden, och finns tillgänglig måndag till fredag mellan kl. 07-16 på helgfria dagar. Dina kunder hittar vårt nummer under Hjälp → Kontakta oss. När de ringer kan de lämna ett meddelande, så återkommer vi så snart vi kan.
25 apr. 2024
Nu blir det enklare att hitta rätt underlag
Vår automatiska avläsning av underlag har fått sig ett rejält upplyft. Den nya versionen, som har en förbättrad och mer avancerad AI, läser av datum, belopp, förfallodatum och betalningsreferens med betydligt högre tillförlitlighet än den tidigare.
I samband med detta har vi även gjort det betydligt smidigare att koppla rätt underlag till dina kunders transaktioner. När du ska bokföra en bankrad och väljer bland uppladdade kvitton och fakturor så får du nu, utifrån belopp och datum, fram vilket av underlagen som matchar transaktionen bäst. I de flesta fall innebär detta att du kan välja rätt kvitto eller faktura direkt, utan att behöva leta en sekund!