Skapar Europas vassaste utmanare inom automatiserad bokföring och företagsadministration.

Red Flag och Bokio går samman under Bokios varumärke. Samtidigt förstärker det nya Bokio kassan med 80 miljoner kronor. Creandum, Svea Ekonomi, Carl Manneh tillsammans med Red Flags grundare och befintliga ägare deltar i finansieringsrundan.

– Red Flags produktportfölj kompletterar vårt nuvarande erbjudande perfekt. Tillsammans kommer vi kunna göra skillnad för världens småföretag på riktigt. Vårt redan starka team blir dessutom förstärkt av bevisade entreprenörer som byggt en väldigt stark organisation. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med dem, säger Viktor Stensson som fortsätter som VD för det sammanslagna bolaget.

Det sammanslagna Bokio har nu över 80 000 företag som kunder och har cirka 80 medarbetare med tolv olika nationaliteter. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg.

– Det känns otroligt spännande att vara med och skapa Europas vassaste utmanare inom automatiserad bokföring och företagsadministration. Bokio är den perfekta partnern till Red Flag för att ta detta till nästa nivå och bygga någonting riktigt stort internationellt, säger Mikael Pawlo, Red Flags VD och medgrundare.

Red Flag och Bokio har sedan flera år tillbaka fört diskussioner om samarbete och under samtalens gång blev det tydligt att bolagen kompletterar varandra väl.

– När vi började utveckla finansiella tjänster intensifierade vi diskussionerna kring ett samarbete och våra värderingar är så lika att vi nu väljer att gå samman, säger Mikael Pawlo som kommer bli ansvarig för expansion och internationalisering i det sammanslagna bolaget.

Det nya Bokio erbjuder nästa generations bokföring och företagsadministration genom att använda maskininlärning och automation. Gratistjänsten kommer fortsatt gå under namnet Bokio medan den helautomatiserade tjänsten för småföretagsadministration kommer att gå under Red Flags namn.

– Det är viktigt att fortsätta våga göra affärer även när världen är i gungning. Jag är väldigt glad att vi fått fortsatt förtroende från nya och gamla investerare som vågar blicka framåt och se möjligheter även i dessa tider. Jag är övertygad om att detta är ett viktigt steg på vägen för att att nå vårt mål om att hjälpa miljontals kunder driva mer framgångsrika företag, säger Viktor Stensson.

De som deltar i rundan är, utöver Bokios tidigare investerare Creandum och Svea, även Red Flags dito, Anders Ström, Staffan Persson, familjen Dinkelspiel genom investeringsbolag samt medgrundarna Mikael Pawlo och Mattias Söderhielm. Mojangs medgrundare Carl Manneh blir även ny delägare då han såg flera fördelar med bolaget.

– Jag gör inte så mycket investeringar, men här finns det både ett mått av samhällsförbättring som kan göra att fler kan starta och driva bolag samt beprövade entreprenörer, så jag gjorde ett undantag, säger Carl Manneh.

Sammanslagningen är beroende av Finansinspektionens godkännande då Red Flag är ett betalningsinstitut som står under Finansinspektionens tillsyn.

Om Bokio

Bokio är en innovativ och gratis AI-bokföringstjänst med över 80 000 användare i Sverige och Storbritannien. Bolaget grundades 2015 av Viktor Stensson, Mikael Eliasson, Emma Rozada och Joel Rozada​ ​och har sedan dess växt till drygt 50 anställda med 12 olika nationaliteter på huvudkontoret i Göteborg.