Nyemission betyder att ett aktiebolag säljer nyemitterade aktier för att öka företagets kapital.
När ett aktiebolag skapas upprättas en stiftelseurkund, i vilken det framgår hur många aktier företaget består av och dess värde. Aktierna delas oftast upp mellan grundarna av företaget, ibland tas även någon extern finansiär in.
Vid en nyemission ges nyemitterade aktier ut, det vill säga fler aktier än vad som fanns vid starten. När nya aktier säljs ut innebär det att mer kapital kommer in i bolaget, vilket oftast är anledningen till en nyemmission. Det kan vara för att kunna genomföra en stor investering, för att kunna expandera eller för att undvika att gå i konkurs.
När ett företag emitterar (genomför en nyemission) leder det till att ägandeskapet späds ut över fler aktier. Samma värde fördelas på fler aktier, vilket betyder att varje aktie sjunker i värde.
För att göra det attraktivt att köpa aktier vid en nyemission sätts de nya aktierna till ett lägre pris än vanligt. Hur mycket en aktie kostar vid en nyemission kallas för teckningskurs.
För att undvika att utomstående får inflytande över ett företag kan man nyemissionen ske enligt principen företrädesemission. Det innebär att de befintliga aktieägarna får företräde framför externa intressenter. På så sätt kan man se till att behålla kontrollen över företaget samtidigt som kassan fylls på med kapital.
I linje med företrädesemission så är riktad emission också till för att undvika oönskade aktieägare kan köpa sig in i ett aktiebolag. Riktad emission innebär att endast utvalda intressenter har möjlighet att köpa aktier, exempelvis riskkapitalistföretag.
Det är på årsstämman som en nyemission och alla dess detaljer bestäms. Exempelvis hur mycket aktierna ska säljas för, om de befintliga ägarna har företräde eller om emissionen ska riktas åt några särskilda intressenter.
Läs mer i vår ordlistaKom igång extra förmånligt med ditt företag i Bokio, få upp till sex månader på köpet när du tecknar en plan!
Läs mer om erbjudandet