I ekonomiska sammanhang är nollpunkten den punkt där ett företag varken gör vinst eller går med förlust – intäkterna och kostnaderna är lika stora.
De allra flesta företagen skapas med förhoppningen att gå med vinst. Att veta nollpunkten i din verksamhet är viktigt för att räkna ut hur mycket intäkter som måste genereras för att företaget ska gå runt. I ett nästa led kan du räkna ut hur mycket tjänster eller produkter som behöver säljas för att nå nollpunkten.
För att räkna ut nollpunkten i ditt företag behöver du göra en nollpunktsanalys. En nollpunktsanalys är särskilt bra vid uppstart av nya företag för att få en bild av hur mycket man måste sälja för att täcka sina utgifter.
När man gör en nollpunktsanalys är det några saker man behöver veta:
När du räknar ut nollpunkten använder du dig av följande formel: Fp*K – Rk*K – Fk = 0
Där Fp står för Försäljningspris per styck
DÄr K står för Kvantitet
Där Rk står för Rörliga kostnad per styck
Där Fk står för Fast kostnad
Enkelt uttryckt handlar det om att sälja tillräckligt många varor eller tjänster för att täcka alla dina fasta och rörliga kostnader tillsammans.
Nollpunktsvolym, även kallat kritisk volym, är den volymen av varor eller tjänster som ett företag behöver sälja för att nå nollpunkten. Om du säljer mindre än den nollpunktsvolymen kommer företaget gå minus – och om du säljer mer än nollpunktsvolymen kommer du gå med vinst.
Läs mer i vår ordlistaVi bjuder på första halvåret! Få en extra förmånlig start i ditt företag tillsammans med Bokio.
Läs mer om erbjudandet