Bokio Företagskonto betalkort

Med Bokio Företagskonto kan du beställa ett kostnadsfritt Mastercard betalkort som är kopplat till ditt företagskonto. I den här guiden går vi igenom hur du beställer och aktiverar kortet i Bokio.

Varför ska jag använda Bokios betalkort?

  • Håll isär företagets utgifter från dina privata genom att använda ett företagskort
  • När du gör ett inköp, i butik eller online, får du en pushnotis om att fota underlaget direkt. Du får stenkoll på dina kvitton!
  • Dina transaktioner synkas automatiskt till ditt konto och du kan sedan bokföra med några få klick!

Så här beställer du ditt kort

Du beställer ditt kort för Bokio Företagskonto direkt via Bank → Bokiokort. Här har du möjlighet att välja vilken namnordning du vill ha på ditt kort. 

Du beställer ditt kort genom Bank -> Bokiokort

När du klickar på att beställa ditt kort kommer du få bekräfta beställningen. Kontrollera uppgifterna och klicka därefter på Bekräfta

Nu är ditt kort påväg! När du har lagt en beställning sker leverans inom 2 veckor. Om det skulle gå längre tid får du gärna kontakta oss på support@bokio.se. Kortet skickas till din folkbokföringsadress. Leveransadress kan inte ändras. 

 

Nu är ditt kort beställt!

Aktivera ditt kort

När du har mottagit ditt kort är det redo att aktiveras. Aktiveringen görs direkt genom Bank → Bokiokort. Här fyller du i kortinnehavarens telefonnummer samt de sista 4 siffrorna på kortet du fick. Aktivera sedan genom att klicka på Aktivera kort och signera. 

Aktivera ditt kort

Nu är aktiveringen av ditt kort färdigställd! Ett SMS med din PIN-kod skickas till dt telefonnummer du angett  efter att du aktiverat med Bank ID. 

Ditt kort är aktiverat

 

Använd ditt kort

När du betalar med ditt Bokiokort, både i butik och online, så får du en pushnotis i mobilen och om du vill, även en notifikation via mejl.

När du får en notis vid butiksköp och klickar upp den i mobilen så öppnas mobilkameran för att du direkt ska kunna fota kvittot. Efter att du har tagit bilden så kan du välja att koppla underlaget direkt till transaktionen på ditt företag i Bokio.

Du kan också välja Spara och koppla senare, vilket innebär att ditt underlag sparas under Uppladdat/Att göra och kan kopplas till transaktionen i Bokio vid nästa tillfälle du loggar in.

Pushnotis på inköp i butik

Skulle du istället köpa något online så kommer notisen leda dig till att logga in och sedan får du upp detaljsidan för transaktionen. Därifrån kan du ladda upp underlaget från mobilen om du exempelvis fått kvittot på mejlen, alternativt fota eller välja från redan uppladdade underlag.

Pushnotis på onlineköp

 

Ändra inställningar

På kortsidan kan du välja inställningar för köp. Du kan aktivera eller avaktivera köp utomlands, internetköp och uttag på bankomat. 

Välj inställningar för ditt kort

Om du har glömt din pin-kod

Om du har glömt din pin-kod kan du via inställningar välja att skicka den till det telefonnummer du har kopplat. Pin-koden som skickas är inte en ny kod utan det är samma pin-kod som tidigare. 

Spärra kort

Hittar du inte ditt kort eller misstänker att det använts olovligt? Logga då in i Bokio och spärra kortet direkt. Är du säker på att kortet är borta och du vill beställa ett nytt måste du avsluta kortet. Vid ytterligare frågor kontakta oss på support@bokio.se.

För att spärra ditt kort går du in under Bank → Bokiokort och klickar på Spärra kortet.

Klicka på Spärra kortet

När ditt kort är spärrat får det status "Spärrat". Hittar du ditt kort på en säker plats kan du återaktivera kortet genom att klicka på Aktivera kortet i säkerhetsinställningarna. Väljer du att aktivera kortet ändras status från "Spärrat" till "Aktiv".

 

Läs mer