Hur skapar jag en faktura?

I Bokio Faktura kan du enkelt och smidigt skapa fakturor och direkt skicka iväg till dina kunder. Här prickar du även av om en faktura har blivit betald eller överbetald, om kunden är försenad med betalning och du vill skicka en påminnelse eller om du vill kreditera en faktura. Det är även här du direkt bokför dina fakturor. Använder du dig utav fakturametoden ska den bokföras både då den skickas iväg samt när den betalas. Vid kontantmetoden ska fakturan endast bokföras på det datumet den betalas av kunden.

Första steget är om du vill skapa en faktura eller kontantfaktura. Förinställt är alltid “Faktura”. Om du inte innan har laddat upp ditt företags logotyp så kan du direkt göra det här.

I nästa steg ska vi nu lägga till en kund. Är kunden inlagd sen tidigare kan vi välja den i listan. Om inte så kan vi direkt skapa en ny kund genom att välja “Lägg till ny kund”. Läs mer här om hur du skapar en kund.

Fakturadatum är alltid förinställt till dagens datum och förfallodatum är beroende på vad för inställningar kunden i fråga har. Det här ändrar du på kundens Villkor under “Dagar”. Vi kan även justera fakturadatum och förfallodatum direkt enligt nedan (dock ändrar inte detta kundens inställningar). Kom ihåg att du ej kan skapa en faktura med fakturadatum i framtiden. Däremot kan den inneha ett tidigare datum än dagens.

I fakturans nästa del är det dags att lägga till artiklar. Vad är det vi ska fakturera till kunden? Klicka på “Lägg till ny rad”.

Har du tidigare skapat artiklar kan du genom att klicka på “Beskrivning” bläddra och välja en av dessa. Annars så skriver du på samma rad in titel för ny artikel, väljer antal, pris/st ex moms, momssats samt om det är en vara eller tjänst. Om du vill kan du längst ned välja “Spara som artikel”. Klicka därefter på “Spara”.

Fakturan ser nu ut enligt nedan. Om vi vill har vi även möjlighet att ange en annan valuta än SEK. Utöver att lägga till ny rad med artikel kan vi även välja att lägga till “Ny textrad”. Detta kan vara användbart om vi tex vill använda oss utav mer än ett betalsätt då man i dagsläget endast kan ange ett under företagets information. Vi kan här även välja att importera tidssrapportering från Toggle.

Lägga till betalsätt och företagets uppgifter

I fakturans avslutande del ska vi (om vi inte tidigare har skrivit in detta) välja betalsätt samt skriva in vårt företags uppgifter.

Här kan du snabbt och enkelt direktimportera ditt företags uppgifter från Alla bolag (om möjligt) och annars manuellt föra in uppgifterna. Det är även här du fyller i betalsätt för inrikes respektive utrikes betalningar. I dagsläget kan man endast välja ett betalsätt. Väljer du att fylla i både inrikes och utrikes så kommer den inrikes betalningen redovisas på fakturan om det är en svensk kund, medan utrikes betalning kommer redovisas om kunden du valt är från utlandet.

När du är klar kan du antingen välja att “Spara som utkast” eller “Klar”. Vill du skicka iväg fakturan direkt så klickar du på “Klar” och sedan om du vill skicka iväg den via mail eller exportera den som PDF till datorn. Glöm inte bort att klicka på PDF-ikonen “(klicka för att ladda ner)” för att exportera fakturan.

När fakturan är ivägskickad eller nedladdad så får den status “Skickad”. Om du nu går in på den kan du längst ned se Betalningshistorik, Leveranshistorik samt om fakturan ska bokföras eller ej.

 

Nästa steg är att markera fakturan som betald.