Vanliga frågor om E-faktura

Jag kan inte publicera e-fakturan, “mottagare ej vald”?

För att kunna skicka e-faktura i Bokio så behöver du ange din mottagare för e-faktura, om man inte har fyllt i uppgifterna för mottagare av e-faktura så kommer publicerings knappen att vara grå.

Klicka på → Redigera

mottagare ej vald e-faktura

Ytterligare information om hur du går tillväga för att välja mottagare finner du i vår guide.

Skulle det uppstå ett problem vid publicering av e-faktura hör av dig till oss på support@bokio.se, så hjälper vi dig!

Min faktura blev inte godkänd av mottagare?

I detta fall rekommenderar vi att du först kontaktar mottagaren av fakturan och hör med dem angående varför fakturan ej godkändes. I vissa fall kan detta bero på att mottagaren kräver extrainformation såsom exempelvis beställarreferens, kontraktsreferens, leveransadress, ordernummer, projektnummer. I vår guide för e-faktura finner du ytterligare information om hur du går tillväga för att lägga till de extrafält som din mottagare efterfrågar.

Du kan därför behöva skapa och skicka e-faktura på nytt.

Kan jag återkalla eller radera en e-faktura?

Tyvärr så går det inte att återkalla en e-faktura. Har du skickat en felaktig faktura så behöver denna faktura krediteras. Mer om hur du går tillväga för att kreditera en faktura finner du i följande guide.

Observera!

Kom ihåg att om ursprungsfakturan ej har mottagits så kan du välja att endast ladda ned kreditfakturan som PDF och ej skicka kreditfakturan som e-faktura.

Kan jag ange GLN-nummer manuellt?

Det går tyvärr inte i dagsläget att ange GLN-nummer manuellt, utan detta hämtas automatiskt från vår e-fakturaleverantör när du anger organisationsnummer för din mottagare.

E-faktura har status "skickad" under en längre period, kan ni se om den är mottagen?

När du skickar en e-faktura i Bokio, så finns det tre olika svar för status på fakturan: "Skickad", "Ej godkänd", "Mottagen". När e-fakturan har mottagits av din kund så kommer status att automatiskt uppdateras i Bokio.

Skulle det vara så att en e-faktura har lämnat vårt system och därmed är skickad, men ej har uppdaterat status till “Mottagen” så rekommenderar vi att ni kontaktar er mottagare och hör med dem angående e-fakturan då det ibland kan vara något fel hos mottagaren som gör att den inte kommer fram.

Kan jag avregistrera e-faktura?

För att avregistrera e-faktura så klickar du dig in via FaktureringFakturorSkapa ny faktura → välj Redigera bredvid ert företagsnamn → klicka sedan på Avregistrera e-faktura

avregistrera e-faktura