Registrera betalning av kundfaktura

När betalning kommit för din faktura så måste den markeras som betald. Detta gör du genom att gå in på fakturan och uppe i högra hörnet klicka på Registrera betalning.

Skriv in summan som betalats av kunden och välj vilket konto som inbetalningen skett till. I detta fall är det till företagskontot på banken och vi väljer då bokföringskonto 1930. Betalkonton kan du hantera under Inställningar → Betalkonton.

Välj också det datum som pengarna kommit in på banken. På pilarna kan du klicka fram och tillbaka från förfallodatum. Det går också bra att använda kalendern för att sätta rätt datum.

Stämmer inte summan överens med fakturabeloppet så får man valet att antingen bokföra mellanskillnaden som öresavrundning eller lämna fakturan öppen för fler betalningar. På detta sätt kan du hantera delbetalningar av fakturor.

 

Bokföra en betald faktura

När du klickar på "Registrera betalning" får du valet att direkt bokföra betalningen. Om du vill kan du klicka på "Avbryt" för att vänta med bokföringen eller om du till exempel tänker bokföra den manuellt (tex om det är en rot/rut faktura).

 

 

Fakturera kunder


< Tillbaka till kategoriöversikten