Hantera delbetalning av kundfaktura

När en betalning kommit för din faktura så måste den markeras som betald. Är det så att du tar emot delbetalning utav din faktura kan du registrera betalningarna varje gång du tar emot en betalning tills hela fakturan är betald. Detta gör du genom att gå in på fakturan och uppe i högra hörnet klicka på Registrera betalning.

Skriv in summan som betalats av kunden och välj vilket konto som inbetalningen skett till. I detta fall är det till företagskontot på banken och vi väljer då bokföringskonto 1930. Betalkonton kan du hantera under Inställningar → Betalkonton. Den första betalningen i detta fallet var 5000 kr och systemet talar då om hur mycket det skiljer ifrån hela beloppet som ska betalas in. Här väljer du också vad du vill göra med skillnaden och i detta fallet blir det att Lämna fakturan öppen för fler betalningar. 

Välj också det datum som pengarna kommit in på banken. På pilarna kan du klicka fram och tillbaka från förfallodatum. Det går också bra att använda kalendern för att sätta rätt datum. När du senare registrerar nästa betalning väljer du det datum nästa betalning kommit in. 

Bokföra en betald faktura

När du klickar på "Registrera betalning" får du valet att direkt bokföra betalningen. Om du vill kan du klicka på "Tillbaka" för att vänta med bokföringen.

Fakturan är nu delbetald och den första betalningen är registrerad och bokförd. I nästa steg får du en översikt på hur mycket som är inbetalt och bokfört och hur stor summa som är kvar att få betalt för. Välj registrera betalning när du vill registrera nästa inkomna betalning.