Kom igång med Bokio Partner

Vad är Bokio Partner?

Bokio Partner är en tilläggstjänst där du överlåter bokföringen till en personlig redovisningskonsult hos Bokio. Till ett fast månadspris får du hjälp med:

  • Bokföring av alla inköp och försäljningar
  • Momsdeklaration
  • Bokföring av lön och utlägg
  • Arbetsgivardeklaration
  • Bokföringsrådgivning
  • Bokslut inkl. bokföring av årets skatt och resultat
  • Årsredovisning (AB) och inkomstdeklaration

Läs mer om Bokio Partner

I den här guiden går vi igenom hur du som partnerkund kommer igång med tjänsten.

Steg 1: Teckna avtal och signera uppdragsbrev

Efter att du tecknat avtal och signerat uppdragsbrevet online kommer du få ett bekräftelsemejl från oss där vi berättar vad som kommer hända härnäst. Det är mycket viktigt att du följer nedan steg för att vi ska kunna komma igång med din bokföring så snabbt och smidigt som möjligt!

 

Steg 2: Ladda upp utdrag från bank- och skattekonto

Om du ännu inte har skapat ditt Bokio-konto måste du först göra det. Se här hur du skapar ett konto och lägger till ditt företag.

Exportera underlag från banken

1. Logga in på din bank och gå till företagets bankkonto.

2. Du ska nu exportera transaktionerna för hela innevarande räkenskapsår. Välj period och exportera som PDF.

3. Logga in på ditt företag i Bokio och ladda upp PDF-filen genom att klicka på knappen Ladda upp.

4. När filen är uppladdad väljer du att Spara och fortsätt senare för att underlaget ska hamna på sidan Att göra. Du ska alltså inte gå vidare och bokföra något.

 

Exportera underlag från skattekonto

1. Logga in på ditt företag hos Skatteverket.

2. Gå till skattekontot för att exportera transaktionerna för hela innevarande räkenskapsår. Klicka på Fler transaktioner/beställning kontohistorik.

3. Välj period och klicka på Sök.

4. För att ladda ner utdraget som en PDF-fil, klicka på Skriv ut.

5. Välj att exportera som PDF (kan se lite olika ut beroende på vilken webbläsare du använder)

6. Logga in på ditt företag i Bokio och ladda upp PDF-filen genom att klicka på knappen Ladda upp.

7. När filen är uppladdad väljer du att Spara och fortsätt senare för att underlaget ska hamna på sidan Att göra. Du ska alltså inte gå vidare och bokföra något.

 

Steg 3: Stäm av saldo på bank- och skattekonto

Efter att du har laddat upp underlagen från skatt- och bankkonto i Bokio är det dags att stämma av saldot på respektive konto mot bokföringen. I första hand får du själv gärna kontrollera, därefter kommer din personliga redovisningskonsult hjälpa till.

Gå till Huvudboken under Rapporter i vänstermenyn. Utgående saldo på konto 1930 (Företagskonto) ser vi i det här fallet är 32 250 kr.

Vi kontrollerar mot utdraget från banken och ser att även där är summan 32 250 kr.

Samma sak ska göras med bokföringskonto 1630 (Skattekonto).

Stämmer inte bokföringen kan själv ta hjälp av våra guider för att färdigställa, alternativt ta hjälp av oss. Konsultation som ligger utanför partnertjänsten erbjuder vi till ett timpris på 1 000 kr (exkl. moms).

 

Steg 4: Uppstartsmöte med din kontaktperson

Vi kommer kontakta dig för ett uppstartsmöte där vi bland annat kommer be dig att lägga till oss som deklarationsombud hos Skatteverket. Vi har även möjlighet att lära känna varandra lite samt ställa eventuella frågor.

 

Steg 5: Din första månad som partnerkund börjar

Blir du kund i exempelvis januari innebär det här att din personliga redovisningskonsult kommer påbörja den löpande bokföringen i början på februari. Detta eftersom hela periodens bokföringsunderlag (i det här fallet januari) måste vara uppladdat först. 

Under din startmånad kommer vi att skicka ett par mejl med nyttig information som till exempel viktiga datum, hur du hanterar kund- och leverantörsfakturor, lön och utlägg.

 

Steg 6: Dags att ladda upp månadens underlag

I slutet av varje månad skickar vi en påminnelse till dig om att det snart är dags att ladda upp periodens bokföringsunderlag inklusive bank- och skattetransaktioner.

 

Läs mer