Kom igång med Bokio Partner

Vad är Bokio Partner?

Bokio Partner är en tilläggstjänst där du överlåter bokföringen till en personlig redovisningskonsult hos Bokio. Till ett fast månadspris får du hjälp med:

  • Bokföring av alla inköp och försäljningar
  • Momsdeklaration
  • Bokföring av lön och utlägg
  • Arbetsgivardeklaration
  • Bokföringsrådgivning
  • Bokslut inkl. bokföring av årets skatt och resultat
  • Årsredovisning (AB) och inkomstdeklaration

Läs mer om Bokio Partner

I den här guiden går vi igenom hur du som partnerkund kommer igång med tjänsten.

Steg 1: Teckna avtal och signera uppdragsbrev

Efter att du tecknat avtal och signerat uppdragsbrevet kommer du få ett bekräftelsemejl från oss där vi berättar vad som kommer hända härnäst. Det är viktigt att du följer stegen nedan för att vi ska kunna komma igång med din bokföring så snabbt och smidigt som möjligt.

Om du ännu inte har skapat ditt Bokio-konto måste du först göra det. Se här hur du skapar ett konto och lägger till ditt företag.

Det är också viktigt att du importerar tidigare bokföring i Bokio om du byter från annat bokföringsprogram. Se här hur du importerar tidigare bokföring från en annan aktör.

Steg 2: Stäm av saldo på bank- och skattekonto

För att det ska vara möjligt för oss att ta över er bokföring enligt avtalat startdatum så är det av högsta vikt att er bokföring är färdigställd och korrekt fram till dagen vi tar över. 

Ett bra sätt för att se så att bokföringen stämmer är att synka företagskontot med det faktiska bankkontot. Stämmer summan på företagskontot i bokföringen överens med saldot på banken så ska det mycket till att bokföringen inte skulle stämma. Läs vår guide för hjälp med att stämma av bokföringen med bankkontot.

Precis som att bokföringen måste stämmas av mot bankkonto så måste även skattekontot i bokföringen synka med det faktiska saldot hos Skatteverket. Läs denna guiden för hjälp med att stämma av bokföringen med skattekontot.

Stämmer inte bokföringen kan själv ta hjälp av våra guider för att färdigställa, alternativt ta hjälp av oss. I det sistnämnda fallet måste ni som kund meddela oss på partner@bokio.se om ni önskar vår hjälp. Hjälpen ges genom konsultation till ett timpris på 1 000 kr (exkl. moms). 

 

Steg 3: Ladda upp utdrag från bank- och skattekonto

Exportera underlag från banken

1. Logga in på din bank och gå till företagets bankkonto.
2. Du ska nu exportera transaktionerna för hela innevarande räkenskapsår. Välj period och exportera som PDF.
3. Logga in på ditt företag i Bokio och ladda upp PDF-filen genom att klicka på knappen Ladda upp.

4. När filen är uppladdad väljer du att Spara och fortsätt senare för att underlaget ska hamna på sidan Att göra. Du ska alltså inte gå vidare och bokföra något.

 

Exportera underlag från skattekonto

1. Logga in på ditt företag hos Skatteverket.

2. Gå till skattekontot för att exportera transaktionerna för hela innevarande räkenskapsår. Klicka på Fler transaktioner/beställning kontohistorik.

3. Välj period och klicka på Sök.

4. För att ladda ner utdraget som en PDF-fil, klicka på Skriv ut.

5. Välj att exportera som PDF (kan se lite olika ut beroende på vilken webbläsare du använder)

6. Logga in på ditt företag i Bokio och ladda upp PDF-filen genom att klicka på knappen Ladda upp.

7. När filen är uppladdad väljer du att Spara och fortsätt senare för att underlaget ska hamna på sidan Att göra. Du ska alltså inte gå vidare och bokföra något.

 

 

Steg 4: Vi stämmer av din bokföring

För att våra redovisningskonsulter ska kunna ta över er bokföring behöver föregående perioder vara bokförda och korrekta. I detta steget kontrollerar vi så att er bokföring stämmer till dagens datum. 

Stämmer inte bokföringen? Då måste ni meddela oss om ni vill hjälp av oss genom konsultation á 1000 kr/timme. Stämmer inte din bokföring i detta skede och du inte meddelat din önskan att köpa konsultation så kommer vi skjuta på din start en månad. Du kommer även att debiteras en förseningsavgift på 500 kr. 

Steg 5: Er redovisningskonsult kontaktar er för uppstart

Blir du kund med januari som startdatum innebär det att din personliga redovisningskonsult kommer att påbörja den löpande bokföringen i början av februari. Detta eftersom hela periodens bokföringsunderlag (i det här fallet januari) måste vara uppladdat i Bokio först. 

I samband med din uppstart så kommer din redovisningskonsult kontakta dig via mejl och presentera sig och ge dig instruktioner för hur du som uppdragsgivare ger redovisningskonsulten de behörigheter som krävs.

Steg 6: Dags att ladda upp månadens underlag

I slutet av varje månad skickar vi en påminnelse till dig om att det snart är dags att ladda upp periodens bokföringsunderlag inklusive bank- och skattetransaktioner.

 

Läs mer