Vanliga frågor om Bokio Företagskonto

På den här sidan har vi samlat svar på vanliga frågor om nya Bokio Företagskonto.

Vilken typ av konto får jag med Bokio Företagskonto ?

Med Bokio Företagskonto får du följande: 

  • Bankkontonummer
  • Bankgiro (få ett nytt eller flytta med ett befintligt)
  • Mastercard debetkort 
  • IBAN-nummer för internationella betalningar (kommer snart)
  • Cashback på kortköp och återbäring på insatt kapital (för dig som har Premium Plus)

Är Bokio en egen bank?

Nej, Bokio Företagskonto tillhandahålls av Svea Bank vilket innebär att det bankkontonummer och bankgiro du får i Bokio är placerade hos Svea Bank. All hantering av ditt Bokio Företagskonto görs direkt inloggad på ditt Bokiokonto. Det gäller allt från att göra betalningar till att beställa nytt betalkort.

Kan jag lita på att mina pengar är säkra?

Ja, ditt Bokio Företagskonto ligger hos Svea Bank och omfattas av den statliga insättningsgarantin som täcker upp till 1 050 000 per bank.

Kan jag flytta mitt befintliga bankgiro till Bokio Företagskonto?

Ja! När du öppnar ditt företagskonto kommer du få välja om du vill inkludera bankgiro i tjänsten och därefter ha möjlighet att flytta befintligt bankgiro till Bokio Företagskonto.

Kan jag koppla Swish till mitt Bokio Företagskonto?

Swish är ett av de absolut mest prioriterade områden som vi arbetar på. Vår förhoppning är att kunna erbjuda det inom kort. Under tiden erbjuder vi dig en ersättning för den merkostnad som du har till din andra bank. Kontakta oss via support@bokio.se och bifoga ditt Swish-kontrakt så ersätter vi dig med 150 kr/mån fram tills dess att vi har lanserat Swish Företag. Ersättningen betalas till ditt Bokio Företagskonto.

Kan jag få hjälp att avsluta mitt nuvarande bankkonto?

Ja, detta är något vi kan assistera med. Läs mer om hur du får hjälp med överföring/flytt här.  

Vart hittar jag mitt bankgiro?

Ditt bankgiro skickas till din Bankinkorg som du hittar under fliken Bank i vänstermenyn. Det tar normalt 1-2 bankdagar från det att du aktiverat ditt konto innan bankgirot syns i inkorgen. Du kan även söka efter ditt bankgiro via bankgirot.se. 

Vilka företagsformer stödjer Bokio Företagskonto?

Just nu stödjer vi Aktiebolag (AB), Enskild firma (EF) och Handelsbolag (HB) med Bokio Företagskonto. Fler företagsformer kan komma att bli aktuella i framtiden.

Erbjuder ni bankintyg? 

Nej. Eftersom att Bokio är ett betalningsinstitut, och inte en bank, kan vi inte hjälpa dig med ett bankintyg. Vi erbjuder istället möjligheten att starta Aktiebolag med Bokio via revisorsintyg. Läs mer om hur du startar aktiebolag med Bokio här.

Hur får jag ett engagemangsbesked utfärdat?

Önskar du ett engagemangsbesked mejlar du till hej.bank@svea.com med information om per vilket datum du önskar ett engagemangsbesked samt för vilket organisationsnummer det gäller. 

Svea Bank kommer då att utfärda ett engagemangsbesked som de skickar till dig som ett meddelande i din Bankinkorg

Varför måste jag lämna information om mitt företag och ekonomi när jag skaffar Bokio Företagskonto?

Bokio Företagskonto tillhandahålls av Svea Bank vilket innebär att det bankkontonummer och bankgiro du får i Bokio är placerade hos Svea Bank. Liksom alla andra banker omfattas Svea Bank av penningtvättslagen (lagen om åtgärder mot penningtvätt och terrorismfinansiering). Lagen kräver att banker har en god kännedom om sina kunder och för att skydda både dig och banken behöver du alltså svara på frågor om dig och din verksamhet.

I och med att du öppnar företagskontot via Bokio, så är det i Bokio du kommer behöva svara på frågorna i samband vid aktivering. Penningstvättslagen ställer höga krav på banker och finansiella institut vilket innebär att du på återkommande basis kan behöva svara på frågorna igen samt samt vid tillägg av olika tjänster.

Du kan läsa mer om detta hos Svenska Bankföreningen.

Företagskort

Hur fungerar Bokio företagskort?

Företagskortet som du får via Bokio är ett Mastercard betalkort. Kortet är direktkopplat till ditt företagskonto och har ingen kredit. Här kan du läsa mer om ditt Bokio Företagskonto betalkort. 

Mitt betalkort fungerar inte, vad gör jag? 

Om du har problem med kortköp behöver du ta kontakt med Svea. Du når dom på hej.bank@svea.com eller på telefon, 08-616 99 00.

Erbjuder ni Apple Pay? 

Vi erbjuder i dagsläget inte Apple Pay för våra kort. I butik kan kortet användas med contactless, chip eller magstripe.

Kan jag ha flera kort kopplade till mitt Bokio Företagskonto?

I dagsläget är det möjligt att ha ett kort kopplat till företagskontot. Framöver kommer det finnas möjligheten att ha flera kort per företag.  

Betalningar

Hur lång tid tar betalningar?

När din överföring kommer fram beror på vilken typ av överföring det är. Om du vill att pengarna skickas från ditt Bokio Företagskonto samma dag har vi följande gränser:

  • Bankgiro: Betalningen behöver godkännas innan 10:30.
  • Plusgiro: Betalningen behöver godkännas innan 15:00.
  • Överföring till andra banker: behöver godkännas innan 14:00

Gör du din betalning eller överföring efter respektive stopptid eller på en helgdag så görs betalningen nästa bankdag.

Har Bokio Företagskonto stöd för att ta emot utlandsbetalningar (IBAN)?

Utlandsbetalningar är i dagsläget inte möjligt att göra med Bokio Företagskonto men vi arbetar tillsammans med Svea för att erbjuda detta så snart som möjligt. 

Snart kommer även IBAN lanseras, vilket innebär att du både kommer kunna skicka och ta emot betalningar till och från utlandet. Under tiden är det inte tillåtet att använda en IBAN-kalkylator. Dessa betalningar kommer skickas tillbaka till avsändaren och en kostnad på 500 kr kommer att debiteras.

Går det att göra internationella betalningar från  Bokio Företagskonto?

Utlandsbetalningar är möjligt* att göra till följande länder. För att aktivera det behöver du just nu kontakta oss på support@bokio.se.

Austria
Belgium
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Greece
Ireland
Italy
Latvia
Lithuania
Luxembourg
Netherlands
Norway
Poland
Portugal
Spain
Switzerland
United Kingdom

*För närvarande kan vi aktivera enstaka företag för utlandsbetalning vid förfrågan. Utlandsbetalningar är under utveckling och är i dagsläget ingen garanti

Går det att göra autogirobetalningar från mitt Bokio Företagskonto?

Nej, det är inte möjligt just nu. Däremot kan du schemalägga betalningar fram till ett år. 

Kan jag ta emot utbetalningar från skattekontot?

Ja, det går bra då du med Bokio Företagskonto får ett eget kontonummer. 

Kan flera användare gå in och signera mina betalningar?

Nej, i dagsläget och av säkerhetsskäl är det endast en användare per bolag som kan signera betalningarna.
Däremot kan andra användare, med rätt behörighet, lägga upp betalningar som sen behöver signeras av kontoägaren.

Avsluta konto

Hur avslutar jag mitt Bokio Företagskonto?

För att avsluta Bokio Företagskonto kontaktar du Svea antingen på mejl genom hej.bank@svea.com eller på telefon, 08-616 99 00. 

Kundklagomål

Kundklagomål kring Bokio Företagskonto görs direkt till SVEA. Med klagomål avser vi ett konkret missnöje med hanteringen av våra tjänster. Se följande länk:
https://www.svea.com/se/sv/om-oss/kundklagomal/

 

Läs mer