Bokio Företagskonto betalkort

Med Bokio Företagskonto kan du beställa ett kostnadsfritt Mastercard betalkort som är kopplat till ditt företagskonto. I den här guiden går vi igenom hur du beställer det och sedan, när du har fått hem kortet, aktiverar det i Bokio.

Varför ska jag använda Bokios betalkort?

  • Dina transaktioner synkas direkt till ditt Bokio-konto
  • Bokföringen blir gjord med bara några få klick!
  • Håll isär företagets utgifter med dina privata genom att använda ett företagskort

Så här beställer du ditt kort

Du beställer ditt kort för Bokio företagskonto direkt via Bank → Bank och skattekonto.

Beställ ditt kort från sidan Bank och skattekonton

Du kan också gå in på Bokio-kort under Inställningar.

Gå till inställningar och Bokio-kort

Kontrollera uppgifter

Vid beställning kontrollerar du att förifyllda uppgifter för leveransadress stämmer. Vill du använda en annan adress klickar du på Använd en annan leveransadress.

Kontrollera att uppgifterna stämmer

Anpassa kort

Vid beställning får du möjlighet att välja vilket namn som ska stå på ditt kort. Klicka på Anpassa kort för att redigera. Här kan du välja vilket namn som skall vara tryckt på kortet samt byta ordning på namnen. Du kan även välja om du vill ha företagsnamnet tryckte eller ej på koret. Det är inte möjligt att byta färg eller tema på kortet.

Anpassa ditt kort

När du klickar på att beställa ditt kort kommer du få bekräfta beställningen. Kontrollera uppgifterna och klicka därefter på Bekräfta.

Bekräfta beställning av kort

Nu är ditt kort påväg! När du har lagt en beställning sker leverans inom 2 veckor. Om det skulle gå längre tid får du gärna kontakta oss på support@bokio.se.

Bekräftad beställning av kort

 

Aktivera ditt kort

När du har mottagit ditt kort är det redo att aktiveras. Aktiveringen görs direkt på Bank → Bank och skattekonto eller under Inställningar och Bokio-kort. Här fyller du i kortinnehavarens telefonnummer samt de sista 4 siffrorna på kortet du fick. Aktivera sedan genom att klicka på Aktivera med BankID och signera. 

Aktivera ditt kort genom att fylla i telefonnummer och de 4 sista siffrorna

Nu är aktiveringen av ditt kort färdigställd! Till telefonnumret du angav skickas ett sms med din pin-kod efter att du aktiverat med BankID. 

Ditt kort är aktiverat

 

Ändra inställningar

På kortsidan kan du välja inställningar för köp. Du kan aktivera eller avaktivera köp utomlands, internetköp och uttag på bankomat. Du kan också uppdatera kortets köpgräns.

Köpinställningar för ditt Bokio företagskort

Om du har glömt din pin-kod

Om du har glömt din pin-kod kan du via inställningar välja att skicka den till det telefonnummer du har kopplat. Pin-koden som skickas är inte en ny kod utan det är samma pin-kod som tidigare. 

 

Spärra kort

Hittar du inte ditt kort? Då kan du logga in i Bokio och spärra kortet direkt. Är du säker på att kortet är borta och du vill beställa ett nytt måste du avsluta kortet (se nästa stycke). Du kan även kontakta oss i på support@bokio.se.

För att spärra ditt kort går du in under Inställningar och Bokio-kort och klickar på Spärra kortet.

Klicka på Spärra kortet för att spärra ditt bokiokort

När ditt kort är spärrat får det status "Spärrat". Hittar du ditt kort på en säker plats kan du återaktivera kortet genom att klicka på Aktivera kortet i säkerhetsinställningarna. Väljer du att aktivera kortet ändras status från "Spärrat" till "Aktiv".

Status för spärrat kort

 

Avsluta kort

Om ditt kort blivit stulet, borttappat eller när du behöver beställa ett nytt kort kan du välja att Avsluta kort. Du får du upp ruta där du bekräftar avslutandet av kortet. Då blir kortet permanent inaktiverat och det går inte att ångra. Kortet kommer att ligga kvar i listan med status "Avslutat". När du har avslutat ditt kort kan du beställa ett nytt under Inställningar och Bokio-kort.  

Klicka på Avsluta kort för att beställa ett nytt kort

Läs mer