Hur startar jag ett företag?

Hur startar jag ett företag?

Har du en idé du inte riktigt kan släppa taget om? Eller en hobby som du mycket väl skulle kunna göra till ett heltidsarbete? Kör! Men innan du drar igång kan det vara en god idé att ta del av våra tips.

Hur du gör en affärsplan och strukturerar en budget

Innan du drar igång behöver du en affärsplan där du tydligt printar ner din idé och hur du ser bolagets framtid framför dig. Vilken struktur kommer bolaget att ha och hur ska ekonomin se ut och skötas? Att upprätta en affärsplan är inte minst viktigt för din egen skull, men också då du kan behöva redovisa den för banken om du planerar att ta ett lån. Här är en lista på vad din affärsplan bör innehålla:

  • Affärsidé och hur du ska tjäna pengar
  • Hur ska tjänsten eller produkten säljas?
  • Marknad och potentiella kunder
  • Konkurrenter och deras styrkor/svagheter
  • Dina tankar kring marknadsföringen
  • Budget – räkna på intäkter och kostnader
  • Lokal och utrustning
  • Produkt och/eller tjänst – Hur ska den tas fram, skapas och levereras?
  • Riskanalys

 

Välj företagsform

När du startar ditt bolag måste du välja vilken företagsform du vill använda. Valet beror på hur du vill driva ditt bolag och vad som är bäst lämpat för din typ av verksamhet.

Enskild firma

Det vanligaste sättet att starta bolag på då det både är enkelt att registrera och att låta det ligga vilande om du inte vill sjösätta projektet riktigt än. Det som är viktigt att komma ihåg är att du och ditt bolag är samma juridiska person, vilket innebär att du personligen kan bli skuldsatt om det skulle gå illa. För att registrera en enskild firma loggar du in hos Verksamt.se. Därifrån ansöker du även om F-skatt och momsregistrering, vilket krävs för att du ska kunna driva en momspliktig verksamhet och själv betala preliminärskatt och egenavgifter till Skatteverket. I samma steg fyller du även i en preliminär självdeklaration där du beräknar hur mycket du tror att företagets överskott kommer att bli under det kommande året. Utifrån detta tar Skatteverket fram hur mycket du ska betala i debiterad preliminärskatt. Är du själv anställd i ett annat bolag samtidigt som du driver din enskilda firma ska du även ansöka om FA-skatt. Om du vill så kan du även registrera företagsnamnet hos Bolagsverket.

Aktiebolag

I ett aktiebolag är företaget en egen ekonomisk och juridisk enhet. Går bolaget i konkurs så gör inte du som privatperson det. För att fler ska välja aktiebolag sänkte regeringen nyligen summan på det aktiekapital du måste sätta in vid start av bolaget till 25 000 kr. Du börjar registreringen av aktiebolaget hos verksamt.se. Därifrån kan du även ansöka om F-skatt och momsregistrering hos Skatteverket. Precis som för enskild firma beräknar Skatteverket en debiterad preliminärskatt utifrån den självdeklaration du fyller i. Aktiebolaget måste dock även registreras hos Bolagsverket. Oavsett om du planerar att rekrytera anställda, måste du göra arbetsgivarregistrering hos Skatteverket i och med att du själv räknas som anställd i företaget.

Andra företagsformer du kan välja

  • Handelsbolag eller kommanditbolag
  • Ekonomisk förening
  • Ideell förening 

 

Ta hand om företagets ekonomi

Att starta och driva ett företag innebär att du på ett eller annat sätt måste ta hand om företagets ekonomi. Allt ifrån att öppna ett företagskonto på banken, till att redovisa affärshändelser i form av en löpande bokföring. Oavsett om du tar hjälp eller väljer att göra det själv, är en online-baserad bokföringstjänst ett bra verktyg för att få full koll på din verksamhet. I till exempel Bokio kan du sköta företagets bokföring, fakturering, hantering av utlägg samt löner helt gratis.

Moms

Med jämna mellanrum ska företag som är momsregistrerade deklarera moms. Det kan vara månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Momsdeklarationen innehåller bland annat information om hur mycket moms du har betalat till leverantörer när du har köpt saker och hur mycket moms dina kunder har betalat till dig. Slår vi ihop dessa två summor får vi hur mycket du ska betala till eller få tillbaka av Skatteverket.

Skatter

Som företagare krävs det att du med jämna mellanrum betalar skatt till Skatteverket:

  • F-skatt (företagarskatt)
  • Egenavgifter
  • Mervärdesskatt (moms)
  • A-skatt (anställningsskatt)
  • Arbetsgivaravgift
  • Särskild löneskatt på pensioner (SLP)

Läs mer om skatter här.

 

Var ska du driva din verksamhet?

Beroende på vad för verksamhet du ska bedriva, finns ett antal olika alternativ när det kommer till var du ska vara lokaliserad. Allt ifrån hemmakontor, kontorshotell, eget kontor eller annan lokal. Följande kan vara bra att tänka på när du ska välja var du ska bedriva din verksamhet.

  • Att driva ditt företag hemifrån kan vara kostnadseffektivt. Utifrån vissa förutsättningar finns även möjlighet att göra avdrag för ditt hemmakontor. Tänk på att hemförsäkringen inte täcker sådant som köpts in av företaget, även om du arbetar hemifrån.
  • Gör en framtidsplan och budget. Hur tror du att ditt företag kommer att utvecklas och de kommande åren? Planerar du att hyra ett kontor eller en lokal så bör du tänka på vad och hur som kommer att krävas av den i framtiden, till exempel om du anställer mer personal.
  • Vilket läge behöver din verksamhet? Finns det konkurrerande företag i närheten? Hur tillgänglig är byggnaden för besökare och potentiella kunder?
  • Främjar lokalen ett hållbart företagande? Utöver aspekter som rör energieffektivisering och miljö, är det också viktigt att arbetsmiljön är trivsam, trygg och hälsosam för både dig och dina medarbetare.
  • Se över hyreskontraktet. Hur fördelas ansvaret mellan dig och hyresvärden när det kommer till kostnader såsom reparationer och investeringar?

 

Ditt juridiska ansvar

När du driver ett företag finns det vissa juridiska skyldigheter som du måste ta hänsyn till. Planerar du till exempel att sälja alkohol, mat eller ha livemusik kan du behöva en licens. Se till att ta reda på om du behöver någon form av tillstånd för att få driva din verksamhet hos Verksamt.se. Där kan du även göra din ansökan om att få tillstånd.

Idag är det många företagare som har sin försäljning av varor och tjänster online. Då gäller andra regler jämfört med om du till exempel skulle sälja varor i en butik. Det handlar bland annat om vilken information du som säljare är skyldig att dela med dig av till kunderna. Se helt enkelt till att ha stenkoll på E-handelslagen om du planerar att sälja varor eller tjänster på internet.

Datasäkerhet och GDPR

När det kommer till datasäkerhet i din verksamhet så berör det all information du har om din personal, potentiella anställda och kunder. Du är i enlighet med GDPR skyldig att hålla uppgifterna säkra, korrekta och uppdaterade. Du måste också ha tydligt tillstånd från dina kunder eller användare för att samla in data och berätta för dem hur du planerar att använda den.

 

Rekrytera din första anställd

Som nystartat bolag har du kanske inte möjlighet att konkurrera med löner och förmåner som kostar mycket pengar. Istället kan du till exempel erbjuda mer flexibla arbetstider, optioner i bolaget, möjlighet att träna på arbetstid och så vidare. Detta är något som attraherar många kandidater mer än att ge några extra tusenlappar på månadslönen. Att också kommunicera vilken resa man har möjlighet att vara med på, med en vision som löser ett problem eller hjälper folk, är en väldigt bra startpunkt för att hitta likasinnade kandidater som ser den möjligheten. Det är viktigt att tänka på att de första du rekryterar bör ha lika stor passion som du för att föra budskapet vidare och bygga den vision som ni delar och på så sätt fortsätta attrahera nya kandidater.

Läs mer om hur du lyckas med rekrytering i ditt startup.

När du väl anställer din första medarbetare finns det några saker som du måste tänka på:

  • Driver du en enskild firma ska du registrera dig som arbetsgivare (har du aktiebolag ska detta redan vara gjort då du själv räknas som anställd)
  • Välj anställningsform (tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning) och skriv anställningsavtal
  • Se till att ha koll på vilka kostnader som gäller för dig som arbetsgivare. Utöver lön tillkommer kostnader såsom arbetsgivaravgifter, försäkringar, semesterlön (eller ersättning), sjuklön m.m.
  • Teckna avtalsförsäkring eller motsvarande
  • Så fort du är registrerad som arbetsgivare kommer du kunna lämna arbetsgivardeklaration hos Skatteverket. Detta görs varje månad.

 

Marknadsför din verksamhet

Att marknadsföra sin verksamhet är A och O för att kunna sprida ert budskap och locka kunder. Det finns ett flertal sätt att göra detta på. Nedan följer ett par exempel!

Sociala medier

Sociala medier är ett enkelt ställe att börja på. Skapa profiler i sociala mediekanaler som till exempel Instagram och LinkedIn. Fyll dem med innehåll om ditt företag och om du har möjlighet, betala för att annonsera dina inlägg för att på så sätt nå en bredare publik.

Marknadsföring online

Oavsett vilken typ av verksamhet, är det alltid bra att upprätta en webbplats där du kan nå nya kunder. Starta en blogg där du skriver om ditt expertområde eller lista dina produkter för försäljning online. Har du budget kan du även använda Google Ads för att göra din webbplats lättare att hitta. Du kan även helt kostnadsfritt använda dig av några enkla SEO-tekniker för att hjälpa potentiella kunder att hitta din webbplats när de söker efter din tjänst eller produkt.

PR

PR hjälper till att växa ett positivt rykte kring ditt företag. Detta kan vara allt från att presenteras i lokala tidningar till att hålla i evenemang. Försök att nå ut till lokala tidskrifter, webbplatser och tidningar med din fantastiska affärsidé och se om du kan bli presenterad!

 

Att starta ett företag idag när förutsättningarna inte riktigt är som vanligt kan kännas både skrämmande och riskfyllt men det stämmer inte helt och hållet. Läs om varför det kan vara just nu som du faktiskt ska starta ditt företag.