6 tips inför bokslut 2021 – så förbereder du dig utan att stressa!

6 tips inför bokslut 2021 – så förbereder du dig utan att stressa!

Vi närmar oss 2022 med stormsteg och så småningom är det dags att samla ihop, stämma av och färdigställa årets bokföring. Känns det stressigt? Ta det lugnt, sätt dig tillbaka och ta del av våra tips på hur du förbereder dig och ditt företag inför det nya året.

Måste bokslutet vara klart i januari?

Nej, det är ingen brådska med att färdigställa bokslutet redan i januari! Det är däremot bra om du uppdaterar dig med de kommande viktiga datum som gäller för just ditt företag så att du sedan kan förbereda dig och inte behöva stressa senare.

Viktiga datum

Aktiebolag & ekonomisk förening

  • 12 februari - Bolag som redovisar moms per månad eller kvartal ska redovisa och betala moms till Skatteverket
  • 28 februari - Bolag som redovisar moms per helår ska redovisa och betala moms till Skatteverket
  • 30 juni* - Årsredovisningen vara signerad och klar, senast 6 månader efter räkenskapsårets slut ska även årsstämman hållas
  • 1 augusti* - Sista dag för digital inlämning av inkomstdeklaration 2
  • 1 augusti* - Årsredovisningen ska senast vara inlämnad till Bolagsverket

Enskild firma

  • 12 februari - Bolag som redovisar moms per månad eller kvartal ska redovisa och betala moms till Skatteverket
  • 28 februari - Bolag som redovisar moms per helår och har EU-handel ska redovisa och betala moms till Skatteverket
  • 2 maj - Inkomstdeklaration 1 och NE-bilagan ska vara inlämnad till Skatteverket
  • 12 maj - Bolag som redovisar moms per helår och inte har EU-handel ska redovisa och betala moms till Skatteverket

Handelsbolag & kommanditbolag

  • 12 februari - Bolag som redovisar moms per månad eller kvartal ska redovisa och betala moms till Skatteverket
  • 28 februari - Bolag som redovisar moms per helår ska redovisa och betala moms till Skatteverket
  • 1 augusti* - Sista dag för digital inlämning av inkomstdeklaration 4

*För räkenskapsår enligt kalenderår

Läs mer hos Skatteverket eller använd Viktiga datum i Bokio.

 

1. Samla ihop allt bokföringsunderlag

I den bästa av världar har du redan fotat och laddat upp alla kvitton och fakturor till din bokföring. Om inte så är det en god idé att börja med detta för att säkerställa att du faktiskt har allt underlag registrerat. Skulle något kvitto saknas i bokföringen så kommer du inte kunna göra avdrag för det, utan får bokföra det som en ren kostnad.

Ser du till att ladda upp ditt underlag digitalt så slipper du sortera bland alla kvitton och fakturor, det räcker att du lägger dem i en låda så länge det är ordning och reda i Bokio!

Varför ska jag ladda upp underlaget digitalt?

Ladda upp underlag med Bokios mobilapp

Hur länge behöver jag arkivera min bokföring?

 

2. Stäm av bankkonton och skattekontot

Ett bra sätt att kontrollera din bokföring är att se så att beloppen på bank- och skattekonto stämmer med summan på kontona i bokföringen. Det gör du lättast genom att kolla i balansrapporten. Saldot på bank- och skattekonto sista dagen på året bör vara samma som på de underlag du får från din bank och Skatteverket.

Har du enskild firma så är företagets skattekonto detsamma som ditt privata. Det innebär att du inte kan göra samma avstämning som i aktiebolag. Det du får kontrollera är istället att de transaktioner som hör till bolaget, faktiskt finns med i bokföringen.

Likaså är det viktigt att kontrollera att det inte finns gamla fakturor och kreditfakturor hos leverantörer eller kunder. Om du har det så kan det vara bra att kontakta leverantören eller kunden och gå igenom dessa i god tid innan sista dagen på året så att du får med dessa till ditt bokslut.

Tips! Genom att använda automatisk bankkoppling i Bokio hämtas dina banktransaktioner automatiskt dagligen och du känna dig trygg med att aldrig missa några transaktioner. Detta gör det också enklare när du ska stämma av din bokföring mot banken. Automatisk bankkoppling är en premiumfunktion som ingår i planen Business.

Så här gör du en manuell bankavstämning

Om dina konton inte stämmer emot bokföringen vid bokslut

 

3. Bokför händelser på rätt år

I nästan alla företag uppstår så kallade periodiseringar som innebär att intäkter och kostnader bokförs på rätt år. Detta ger ett mer rättvisande resultat och det blir lättare för dig att se hur året faktiskt har gått.

Har du exempelvis fått en faktura för dina elkostnader i januari på det nya året, men på fakturan står det att det avser en kostnad för december. Då ska den kostnaden periodiseras till december på det tidigare året då kostnaden tillhörde just den månaden och inte när du fick fakturan.

Periodiseringar vid bokslut

Bokför du enligt kontantmetoden så har vi också en aspekt där man vill att affärshändelsen (intäkten eller kostnaden) ska bokföras på rätt år. Vid årsslutet måste du se till att bokföra dina kund- och leverantörsfakturor enligt fakturametoden istället om det är så att betalningen av fakturorna sker i nästkommande räkenskapsår.

I Bokio kan du enkelt gå in på de kundfakturor som berörs och ändra så att de bokförs enligt fakturametoden istället. Leverantörsfakturor som du mottagit i nuvarande år men som betalas i nästa får du se till att bokföra som en leverantörsskuld. Läs mer i vår guide om hur du går tillväga!

Fakturor som betalas i nästa räkenskapsår

 

4. Rapportera och betala in moms

När du är färdig med årets bokföring så är det dags att rapportera och betala in den sista eller enda momsdeklarationen (beroende på hur ofta du rapporterar moms) till Skatteverket. Du behöver inte göra detta innan året är slut, utan det går bra att göra i början av det nya året.

I Bokios momsrapport får du hjälp med avstämning av tidigare steg såsom att säkerställa att allt är bokfört, att eventuella periodiseringar är gjorda och att saldot på dina tillgångskonton stämmer överens med banken. När du gjort detta så kan du ta fram momsrapporten och du ser enkelt om du ska betala in eller få tillbaka moms från Skatteverket.

När du kontrollerat så att rapporten ser rätt ut kan du stänga den, bokföra och ladda ner momsfilen som du laddar upp direkt hos Skatteverket. Därefter får du även vägledning om hur du senare, då momsen betalas eller återbetalas, bokför redovisningen av moms.

Hur fungerar Bokio momsrapport?

Redovisa moms till Skatteverket

 

5. Gör bokslut

I Bokio har du flera alternativ för att göra bokslut! Du som driver enskild firma kan enkelt göra ditt bokslut steg för steg och ta fram NE-bilagan som ska redovisas till Skatteverket senast den 2 maj tillsammans med din privata deklaration. För att få din NE-bilaga i Bokio behöver du ha prisplanen Balans eller Business.

Tips! Du som driver aktiebolag kan använda vår digitala helhetstjänst där du både gör bokslut, tar fram inkomstdeklaration 2 (INK2), skapar årsredovisning som du signerar digitalt med BankID och kan skicka direkt till Bolagsverket. Inkomstdeklarationen får du ut i form av SRU-filer (samt PDF) som du enkelt laddar upp till Skatteverket.

Digital årsredovisning är en komplett tjänst för dig som ska göra årsredovisning enligt K2 regelverk. Du får hela bokslutsprocessen samlad på ett ställe och slipper hoppa mellan olika system. Du kan påbörja ditt bokslut, gå igenom processen och betalar inget förrän vi genererar din årsredovisning. Tjänsen som går att nyttja oavsett prisplan i Bokio kostar endast 1 000 kr!

Vill du hellre ta hjälp med ditt bokslut av en redovisningskonsult kan du kontakta och anlita en konsult direkt i Bokio.

Gör bokslut i aktiebolag med Digital årsredovisning

Gör bokslut i enskild firma

Deklaration i enskild firma

 

6. Se till att bli färdig i tid

Tänk på att bli klar med ditt bokslut och årsredovisningen i god tid. Då har du möjlighet att kontrollera dina siffror innan det ska lämnas till myndigheter om du eventuellt skulle upptäcka fel som ska justeras.

Du har sex månader på dig att lämna in inkomstdeklarationen till skatteverket efter sista dagen på året och Årsredovisningen ska ha kommit in till Bolagsverket senast sju månader. Förseningsavgiften för sen inlämning är något man kan vara utan.